• Milie

BIM dec 2020

isabelle81 skrev 2020-12-09 14:28:59 följande:

Trodde man skulle vänta tills pos test? Jag hade ÄL 1-2 dec i form av smärta och sekret lite innan. Kan jag börja smörja nu?

Ja, alltså hur man än gör så länge man är säker på att ägglossning skett. LH-ökning (positivt ÄL-test) innebär om man ska hårddra det endast att kroppen gör en ansats att ägglossa och OM den lyckas så är det inom 2 dygn. Om man också tempar så ökar man tillförlitligheten när man ser att det ökar. Så man kan vara rätt trygg med det. Men för att vara helt säker behövs ultraljud.

Med det sagt är detta mest aktuellt i cykler där kroppen försöker flera gånger att ägglossa. Om man vet på något vis att man har en väldigt regelbunden cykel med positiva ÄL-test på en höft i mitten så är det ett rätt säkert kort. Men 3 dagar efter ägglossning är ändå vad som rekommenderas, så samma dag man får positivt KAN vara för tidigt men kan säkert gå bra också.

Ägglossade du alltså för över en vecka sen? Jag vet inte om man hinner få nån effekt om man börjar så sent, jag har aldrig testat. Kan gå. Det märks ju om man får en förskjuten mens av det.
  • Milie
    myownworstenemy skrev 2020-12-09 18:15:10 följande:

Hade BIM igår. Fortfarande ingen mens, trots att den mycket sällan är sen. Har inte testat ännu eftersom jag känner att jag har slösat för mycket pengar och hopp på graviditetstester. Har försökt skaffa ett syskon till dottern i snart två år nu. Jag misstänker att mensen kommer när som helst, det känns så. Och jag känner mig nog inte gravid. Men hoppas verkligen ändå, även om jag har börjat tappa hoppet efter så många försök. Någon med liknande upplevelser just nu?

Inte just nu, men när jag försökte bli gravid med andra barnet så försökte vi i 1,5 år. Men jag hade alltid vetskap om att jag har lite för kort mellan ägglossning och mens, så det var det som behövde justeras. Är det samma partner nu som till dottern och hur lång tid tog det sist?
  • Milie
    Millannn skrev 2020-12-09 14:40:41 följande:

Såååå.. här kommer en smått hysterisk fråga! ;)

Jag har tagit 3 st cb early, en i förrgår, en igår och en imorse. Dom 2 första var negativa och är fortfarande det efter testtiden men nu på eftermiddagen när jag skulle slänga dom så såg jag att testet jag tog imorse har ett svagt plus, jag vet att det inte är giltigt men så vet jag också flera som fått plus efter testtiden som visade sig vara en graviditet. Vad tror ni? Och har ni fått positivt efter testtiden på era negativa test?

Absolut att nått kan vara på G men blå test har en tendens att få en synlig torklinje. Ser du faktisk blå färg i det svaga strecket?
  • Milie
    lillet skrev 2020-12-09 18:54:31 följande:

#356 Citera Anmäl

Ja e 34 år gammal fick börja med letrozol då ja har pco mkt glesa menstrationer!!

Hur som helst ja tog letrozol på mensens 3 dag tom 7:e dagen !! Sista tabl letrozol ( singel dos) var 10 Nov!!

Testat sen dess med Cb Äl stickor o haft ingen stegring !! Gav upp hade sex sist 27/11 Men igår kl 18:20 kände ja en stickande känsla på högra sidan o bröstvårterna kändes konstiga o ja hade några stickor kvar !! Såå jag testade o det visade en glad gubbe ( alltså CD 35)

Hade smärtan nästan hela natten!! Men hade samlag runt 21-22 tiden .Vaknade i morse o testade igen då visar stickan tom ring !! Men har fortf d här stickande känsla/ sveda i högra sidan!! Testade nyss igen kl 15:30 o det va tom ring igen!!

Vad tror ni har hänt ! Finns d chans att pricka ??!

Det korta svaret är att jo, en chans finns så klart då du fått ett positivt LH-test. Men dels behöver spermierna fertilt sekret och dels säger ägglossningstesten bara att kroppen försökt ägglossa. Om kroppen ägglossade (vilket torde betyda att det finns fertilt sekret) så skulle jag säga att det låter fullt möjligt att ni prickat :)
  • Milie
    isabelle81 skrev 2020-12-10 13:02:09 följande:

Tack för ditt svar :) Jag kommer inte ihåg om jag började smörja vid ÄL eller pos test förra gången. Mailat med moodmama som skrev att jag kunde börja vid pos test men även läst vid ÄL... vill ju inte sabba ngt med cykeln nu ifall jag börjar smörja t ex idag... bättre att avvakta kanske...?

Jag tyckte först Moodmama verkade kunniga men jag har sett att de rekommenderar låg dos progesteron innan ÄL och högre efter. Det låter inte helt rätt kan jag tycka.
  • Milie
    Msofie skrev 2020-12-10 20:53:33 följande:

Är det någon som kan hjälpa mig tyda detta? När tror ni ÄL har varit?

Svårt att gissa utan helt positiva test. Nu minns jag inte exakt tid men mellan kl 10 till 20 är det lättare att få positivt test. Att testa direkt på morgonen ger nog inte så mycket. När det är nära positivt kan man behöva testa varje gång man går på toa om man har en kort LH-topp.
  • Milie
    Bebis2019 skrev 2020-12-11 07:28:28 följande:

HERREGUD JAG ÄR GRAVID! Ett tredje barn, herregud! Helt oplanerat Hahaha! Bara ett slarv tre dagar innan ägglossning och här är vi nu.

Skrev ju igår att jag fått lite brunt på pappret. Tagit tester hela veckan som varit helblanka. Men igår började brösten ömma och det gör dom aldrig för mig vid mens och jag har gråtit för ALLT senaste dagarna. Så imorse när tempen fortfarande låg förhöjd så tog jag ett test igen. Mensen borde ha kommit igår så jag tänkte att det är lika bra.

Tittade på testet och tänkte att där är ett streck till. För att sedan rycka till när jag insåg vad det innebär! Jag är i chock! Men jag tror att jag är glad men riktigt riktigt rädd haha !

Jag sa ju att den där fjösiga lilla tempsänkningen inte var något att bry sig om :D Grattis! Jag förstår din känsla. Min situation är rätt lik din. Inte helt 100%igt försök och vips är ett tredje barn på G!
  • Milie
    Bebis2019 skrev 2020-12-11 15:20:44 följande:

Haha ja du hade verkligen helt rätt! Men blev verkligen så chockad imorse fast jag ändå känt typ sen ägglossningen att något blev annorlunda liksom, kände igen känslan.

Hur känner du inför en tredje? Jag växlar mellan lycka och panik haha

Haha, ja. Alltså jag har till och med tagit progesteron men det var delvis för att försöka behandla PMS. Visserligen funkade det ju då jag nu inte kommer ha PMS på ett tag :D Jag fick mycket panik och oro men nu är det 10 dagar sedan plus och jag har landat någorlunda. Mår ordentligt illa nu, så det är mest fokus på det och att det inte ska märkas på jobbet.
  • Milie
    Millannn skrev 2020-12-12 10:45:30 följande:

Grattis till alla som plussat!!

Hur mår ni andra som har BIM idag eller imorgon? Jag är ganska säker på att jag har BIM idag eller möjligtvis imorgon men inga direkta tecken på att mensen är påväg faktiskt. Mannen säger att den inte kommer att komma ;) testade ju negativt senast i torsdags morse men det kanske finns en chans iallafall då.. min livmodertapp brukar alltid sitta lågt en dag innan mens men nu sitter den fortfarande högt sen brukar jag ha en känsla i underlivet som att det ?trycker på? några dagar innan mens, nån som vet vad jag menar? Men ingenting sånt

Det var mina graviditetstecken mina två första graviditeter. Alltså att jag inte kände något alls av det jag brukar känna innan mens. Hoppas, hoppas :)
  • Milie

Jag har en lite OT-fråga. Det är bara min man och min mamma som vet om att jag är gravid och de är inte så behjälpliga i frågan. Det handlar om vaccin mot Covid-19.

Jag arbetar inom laboratoriemedicin. Vi har dels mycket analys och förmedling av coronaprover men även viss patientkontakt då vi håller till på sjukhus samt utför ett litet antal blodprovtagningar (endast patienter utan luftvägssymtom). Så för att vara på ett sjukhus så är vi rätt skyddade. Men vi erbjuds nu vaccination mot Covid, det blir troligtvis av i januari.

Innan jag blev gravid hade jag tagit ett solidariskt beslut att jag som ung och frisk ska vaccinera mig för att skydda alla med riskfaktorer. Jag tänker även på människor och framför allt barn med immunbristsjukdomar vars liv hänger på om vi immunfriska vaccinerar oss. Men nu.. Som gravid.. Med nya vaccin väntar man alltid med att ta in gravida i teststudier så det kommer dröja innan ett vaccin okejas för gravida. Men samtidigt ökar studierna i antal som tyder på att gravida bör anses tillhöra riskgrupp?

Tar gärna emot era tankar (såvida det inte är anti-vaccin generellt), men jag fattar ju att jag kommer behöva berätta för chefen typ nu.. Jag vill ju inte bli utan heller om jag har chans att få och senare kommer klassas som riskgrupp.

Svar på tråden BIM dec 2020