• RetiloB

Avsked. Vad säger man på intervju?

Hej,

Det är nu lite mer än 1 år sedan jag blev avskedad från mitt arbete som jag varit på i nästan 5 år. Orsaken till avskedet kan tyckas oproportionerlig och jag fick även ta hjälp av en jurist. Men vi valde senare att lägga ner ärendet. Orsaken behöver vi inte gå in på, men det handlade inte om något olagligt. Mer att förtroende för mig blev rubbat och därav att jag fick gå på dagen.

Hur som helst. Så har jag sökt hundratals nya jobb, utan att ens få komma intervju. Men nu äntligen har jag fått chansen till en intervju, dessutom med det jag arbetade innan och detta är ett arbete jag verkligen vill ha.

Så. Vad säger jag till den som intervjuar mig, angående varför jag slutade på mitt förra jobb?

Min tidigare chef har sagt att hon inte hyser något agg mot mig och att det som hände är mellan mig och företaget. Hon har dock sagt att hon kan vara referens (när jag frågat) men att hon måste vara uppriktig om den som kontaktar henne frågar. Hon kan dock sträcka sig till att säga att jag blev uppsagd istället för avskedad.

Men vilken anledning till uppsägning ska jag hävda? För att inte skrämma iväg potentiella nya arbetsgivare?. För ett avsked eller uppsägning är väl aldrig en fördel för den som söker nytt jobb precis. Men samtidigt, kan jag ju tycka, att alla ska få en chans till och inte dömas enbart pga olyckliga omständigheter på ens förra arbetsplats.

• Svar på tråden Avsked. Vad säger man på intervju?
  • Långbenopluto

Oj, det låter som ett moment 22... du ska givetvis vara ärlig, för får du jobbet och det sedan komma fram hur det var kommer det bita dig i röven.

• Anonym (chef)

Avskedad och får gå på dagen?? Oj, det händer inte ofta... du måste ha gjort nåt riktigt galet!

Hade jag varit du hade jag bytt branch helt och hållet! Det kommer alltid komma fram vad du har gjort.... förr eller senare.... 

• Anonym (Q)

Jag skulle be någon av mina kollegor vara referens istället för chefen! Och om de frågar varför du inte angett chefen kan du bara säga att dina kollegor känner dig så mycket bättre eftersom de sett dig i det dagliga arbetet.

Jag har aldrig någonsin fått frågan varför jag slutat på mitt förra jobb, men om de frågar beror ditt svar väldigt mycket på orsaken bakom. Man måste inte berätta allt men man får inte ljuga.

• viseversa

ursäkta men har du blivit avskedad på dagen har du gjort något illa och jag hade inte anställt dig i alla fall. Det är ju knappast vanligt att få gå samma dag. Att du försöker släta över detta gör det inte mer trovärdigt ts. 

• Vanessa89

Finns inget sätt att försköna det där på... och din referens kommer du vara ärlig, så det biter dig i arslet om du försöker ljuga.

• Anonym (Sanna)
    RetiloB skrev 2020-11-06 08:35:50 följande:

Hej,

Det är nu lite mer än 1 år sedan jag blev avskedad från mitt arbete som jag varit på i nästan 5 år. Orsaken till avskedet kan tyckas oproportionerlig och jag fick även ta hjälp av en jurist. Men vi valde senare att lägga ner ärendet. Orsaken behöver vi inte gå in på, men det handlade inte om något olagligt. Mer att förtroende för mig blev rubbat och därav att jag fick gå på dagen.

Hur som helst. Så har jag sökt hundratals nya jobb, utan att ens få komma intervju. Men nu äntligen har jag fått chansen till en intervju, dessutom med det jag arbetade innan och detta är ett arbete jag verkligen vill ha.

Så. Vad säger jag till den som intervjuar mig, angående varför jag slutade på mitt förra jobb?

Min tidigare chef har sagt att hon inte hyser något agg mot mig och att det som hände är mellan mig och företaget. Hon har dock sagt att hon kan vara referens (när jag frågat) men att hon måste vara uppriktig om den som kontaktar henne frågar. Hon kan dock sträcka sig till att säga att jag blev uppsagd istället för avskedad.

Men vilken anledning till uppsägning ska jag hävda? För att inte skrämma iväg potentiella nya arbetsgivare?. För ett avsked eller uppsägning är väl aldrig en fördel för den som söker nytt jobb precis. Men samtidigt, kan jag ju tycka, att alla ska få en chans till och inte dömas enbart pga olyckliga omständigheter på ens förra arbetsplats.

Om det bara är olyckliga omständigheter, varför inte vara ärlig med det då?
  • Anonym (.)
    Anonym (Q) skrev 2020-11-06 09:22:49 följande:
    Jag skulle be någon av mina kollegor vara referens istället för chefen! Och om de frågar varför du inte angett chefen kan du bara säga att dina kollegor känner dig så mycket bättre eftersom de sett dig i det dagliga arbetet.

Jag har aldrig någonsin fått frågan varför jag slutat på mitt förra jobb, men om de frågar beror ditt svar väldigt mycket på orsaken bakom. Man måste inte berätta allt men man får inte ljuga.
    Arbetsgivare ställer sig alltid mycket undrande till sådant. Sedan ringer de chefen ändå och frågar varför de inte är en referens.
  • Whisp

Skulle ju vara lättare om man visste mer& vilken branch.. ytterst ovanligt att bli uppsagd på dagen,.

• Anonym (Kvällstrött)

Jag håller med vissa andra i tråden: om du har blivit avskedad, måste du ha gjort något riktigt allvarligt. Om det saknades grund för avsked, så borde du och din jurist inte ha lagt ned ärendet.

• Mandel
    Anonym (.) skrev 2020-11-06 10:47:41 följande:
    Arbetsgivare ställer sig alltid mycket undrande till sådant. Sedan ringer de chefen ändå och frågar varför de inte är en referens.
    Behöver inte alls vara en chef. 
    Kan vara så att nuvarande chef är så pass ny att man inte har hunnit bilda sig en uppfattning om personen samt att i vissa fall så har kollegor en bättre inblick i hur en annan kollega har skött sig jobb.
    Ibland kan man ange en gammal chef som referens eftersom det faktiskt kan vara så att den nya är anledningen till att man slutar.
    Jag har varit referens åt en kollega då vi jobbade ihop i flera år medans det var ganska hög omsättning på cheferna.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Avsked. Vad säger man på intervju?