Avsked. Vad säger man på intervju?
Hej,
Det är nu lite mer än 1 år sedan jag blev avskedad från mitt arbete som jag varit på i nästan 5 år. Orsaken till avskedet kan tyckas oproportionerlig och jag fick även ta hjälp av en jurist. Men vi valde senare att lägga ner ärendet. Orsaken behöver vi inte gå in på, men det handlade inte om något olagligt. Mer att förtroende för mig blev rubbat och därav att jag fick gå på dagen.
Hur som helst. Så har jag sökt hundratals nya jobb, utan att ens få komma intervju. Men nu äntligen har jag fått chansen till en intervju, dessutom med det jag arbetade innan och detta är ett arbete jag verkligen vill ha.
Så. Vad säger jag till den som intervjuar mig, angående varför jag slutade på mitt förra jobb?
Min tidigare chef har sagt att hon inte hyser något agg mot mig och att det som hände är mellan mig och företaget. Hon har dock sagt att hon kan vara referens (när jag frågat) men att hon måste vara uppriktig om den som kontaktar henne frågar. Hon kan dock sträcka sig till att säga att jag blev uppsagd istället för avskedad.
Men vilken anledning till uppsägning ska jag hävda? För att inte skrämma iväg potentiella nya arbetsgivare?. För ett avsked eller uppsägning är väl aldrig en fördel för den som söker nytt jobb precis. Men samtidigt, kan jag ju tycka, att alla ska få en chans till och inte dömas enbart pga olyckliga omständigheter på ens förra arbetsplats.