Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Varför är en karismatisk man mer attraktiv än en karismatisk kvinna?

Sen när har medelmåttiga men charmiga och roliga kvinnor, svårt att hitta intresserade män? Har hon svårt att träffa någon beror det oftast på att hon är för kräsen själv, eller att de inte klickar på andra plan. Eller pratar vi bara om fula kvinnor här? Alltså inte ens genomsnittliga?

• fornminne
    Anonym (Alina) skrev 2020-11-07 08:25:21 följande:
    Ja kanske inte supersvårt att skaffa en kille. Men jag tycker det har varit tydligt att när mannen inte har utseendet med sig men tar plats, syns, är rolig och social så kan han kamma hem snyggaste bruden i sällskapet. Sett det flera gångar bland mina vänner. Mycket vackra kvinnor som numera är gifta med inte så snygga män MEN charismatiska. Ibland är männen dessutom av låglöne yrke men hans personlighet väger upp allt. Men detta har jag som sagt inte sett bland mina kvinnliga vänner som liknar dessa män. De får inte alls den snyggaste killen att falla som en fura. Minns speciellt två tjejer från högskoletiden. Alla ville vara vän med dem för de var så sociala, roliga, fixade fester och hade jättebra personligheter. Den ena var medel till utseende och den andra var lite sämre, lite bondmora ansikte, lite satt. Men de som lyste upp ett rum. Det var inga män som direkt flockades kring dem och definitivt inte de snyggaste. Märkligt.

Som sagt, utåtriktade och levnadsglada kvinnor som ser ok ut, har sällan problem att träffa män. Introverta kvinnor har det ofta betydligt svårare, men de vackra blir uppvaktade ändå. Sen kan ingen av dem alltid få den man de helst vill ha. Det är något annat. Men egenskaper som är önskvärda hos en kompis eller en festfixare, är inte alltid lika roliga hos en partner. Någon som syns och hörs och tar mycket plats, som ofta är rummets medelpunkt, som är påhittig osv, är säkert superkul att ha med på en fest, men kan vara jobbig att leva med i längden. Jag skulle själv inte orka med en sådan partner, och jag tror inte att jag är ensam.
  • fornminne
    Anonym (charmig) skrev 2020-11-07 12:18:14 följande:
    men bara för att man är så i ett sällskap betyder det väl inte att man sitter och gapar och tar upp all plats hemma? märkligt svartvitt tänk! trist för dig att du inte orkar med en glad, karismatisk person i längden men det är många andra som gör det :)

Jaha, men då finns det ju inget problem? Men ts skriver ju att det är ett problem att män väljer bort karismatiska kvinnor som syns och hörs, om de inte är så snygga. Eller snarare att fler män väljer snygga men mindre charmiga (?) kvinnor, än charmiga men mindre snygga. Sen menade jag naturligtvis personer som hörs och syns och tar mycket plats även hemma, eller har mycket energi. Ja, dessa finns. Jag föredrar en lugn partner, men en lugn person som inte nödvändigtvis är festens medelpunkt, är inte detsamma som tråkig. Charmiga och roliga personer har jag aldrig haft något emot, tvärtom. Det beror snarare på hur det yttrar sig.
  • fornminne
    Anonym (Alina) skrev 2020-11-07 08:25:21 följande:
    Ja kanske inte supersvårt att skaffa en kille. Men jag tycker det har varit tydligt att när mannen inte har utseendet med sig men tar plats, syns, är rolig och social så kan han kamma hem snyggaste bruden i sällskapet. Sett det flera gångar bland mina vänner. Mycket vackra kvinnor som numera är gifta med inte så snygga män MEN charismatiska. Ibland är männen dessutom av låglöne yrke men hans personlighet väger upp allt. Men detta har jag som sagt inte sett bland mina kvinnliga vänner som liknar dessa män. De får inte alls den snyggaste killen att falla som en fura. Minns speciellt två tjejer från högskoletiden. Alla ville vara vän med dem för de var så sociala, roliga, fixade fester och hade jättebra personligheter. Den ena var medel till utseende och den andra var lite sämre, lite bondmora ansikte, lite satt. Men de som lyste upp ett rum. Det var inga män som direkt flockades kring dem och definitivt inte de snyggaste. Märkligt.

Kvinnorna i ditt exempel. Visade de att de var intresserade av mer än vänskap? Eller förväntade de sig att männen skulle ta alla initiativ? Blev de avvisade, eller hur vet du att männen inte ville ha dem? Vilka män var de intresserade av? Brydde de sig bara om de populäraste, eller fick de inte napp hos någon typ av man? Hur mycket ansträngde de sig själva?
Svar på tråden Varför är en karismatisk man mer attraktiv än en karismatisk kvinna?