• Manana

    Stress eller avkoppling med husvagn, stuga och semesterresa?

    Jag förundrar så mycket över hur olika det kan vara mellan människor.

    En del behöver husvagn/stuga/semesterresa för att slappna av, medan en del är som allra mest avslappnade på hemmaplan.

    Jag tillhör den senare sorten och min man den första, så tyvärr hamnar vi i ofas när vi vill slappna av.

    Hur gör ni? Är jag helt ensam och att älska mitt hem och bara känna att allt annat är trist i jämförelse?

    Till saken hör också att vi bor väldigt bra, inte att vi är snorrika eller så, men vi har ett trevligt hus med egen strand och skog, och närhet till både slalomåkning och shopping. Jag känner att vi verkligen har ALLT hemma, så vsrför ska man åka bort?

  • Svar på tråden Stress eller avkoppling med husvagn, stuga och semesterresa?
  • Tow2Mater

    åka bort är väl sällan avslappnande i sig, men det ger omväxling, och därfor i längre perspektiv bra for välbefinnandet.

  • Virriga Vera

    Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag semestrar gärna hemma, men ibland är det skönt att åka bort på semester. Hemma är jag gärna på sommaren och åker bort under vinterhalvåret och då gärna till sol och bad.

  • LadyJane

    Men det finns ju inte ett recept på vad man mår bra av!

    Vissa mår bra av omväxling, andra gör det inte. Vissa mår bra av att få vidgade perspektiv, andra gör det sannerligen inte (det om något borde man veta om man frekventerar familjeliv.

    Lösningen stavas kompromiss. Först gör man det som den ena vill, sedan gör man det andra. Båda får som de vill men inte helt och hållet. Båda får offra sig för den andres skull. = kompromiss.

    Själv känner jag en massa måsten hemma, det ena efter det andra som måste fixas och nu när man har semester så har man ju tid?.
    Allra bäst kopplar jag av när jag är mitt ute i ingenstans, långt borta från allt som kan påminna om måsten och civilisation. Men bara ett kortare tag för sedan blir det stressigt i sig att fundera över alla måsten som hopar sig medan jag ligger under korkeken och luktar på blommor. Så jag behöver en blandning.
    Min man är ungefär som jag så vi måste aldrig kompromissa när det gäller semester/avkoppling.

  • Medborgare

    Vi åker inte på semester för att koppla av, dvs vila och ta det lugnt. Vi åker för att uppleva nya platser, vi gillar aktiva semestrar, med vandring, golf och sightseeing. 

    Men naturligtvis är vi även hemma, det ena utesluter inte det andra. Vi trivs också i vårt hus, har nära till våra intressen, och har absolut inga problem att koppla av hemma likväl som att vara aktiva hemma.

  • BeautifulLiz

    Min ultimata avkoppning är en solresa på egen hand.
    Det finns inget som slår det.

    Husvagn är för primitivt och stuga för bundet.

  • Medborgare
    Medborgare skrev 2020-11-07 12:42:44 följande:

    Vi åker inte på semester för att koppla av, dvs vila och ta det lugnt. Vi åker för att uppleva nya platser, vi gillar aktiva semestrar, med vandring, golf och sightseeing. 

    Men naturligtvis är vi även hemma, det ena utesluter inte det andra. Vi trivs också i vårt hus, har nära till våra intressen, och har absolut inga problem att koppla av hemma likväl som att vara aktiva hemma.


    Ska tillägga att även om vi är aktiva på våra semestrar, så är det ju också en avkoppling från hemmalivet, man slipper städa, laga mat osv. 
  • Manana

    Ja jag förstår ju som sagt att alla är olika och gillar olika.

    Det är bara för mig helt ofattbart hur en del människor inte ens kan koppla av i sitt hem utan måste typ jobba massor för att ha råd med semester, eller sliter med att bygga stuga fast de bor i hus och sen har de två ställen som måste underhållas med allt jobb det innebär.

    Hur kan man då slappna av när man vet att det alltid finns något att göra antingen här eller där?

    Jag åker också gärna iväg om det innebär att göra något speciellt, men att åka till en camping och sitta av tiden eller i en solstol gör mig bara rastlös.

    Jag kan sitta hemma en hel dag utan att göra ett skit, bada och sola hemma, eller bjuda in folk på middag, shoppa i lokala butiker, eller bygga och greja med något utan att känna stress.

    Ibland blir även jag less vardagssysslor såklart, men vardag för mig är så fantastiskt, och det är ju verkligen vad man gör det till!

    Kanske beror det på att jag jobbar skift? För mig kan ju mitt i veckan vara min helg, och jag har inget annat val än att uppskatta den tiden då.

    Det är så intressant att höra vad ni alla svarar! Det finns ju inget rätt eller fel, men tänk så olika vi är och vad olika saker ger oss glädje och energi.

  • Anotherone

    Du har ju själv identifierat vad det handlar om; vi är olika!
    Jag har turen att leva med en som är som jag. Vi är aldrig utomlands eller iväg någon längre bit ens inom Sverige, under sommaren. Utan vi har vår sommarstuga på ca 1h avstånd som vi flyttar till. Känner vi för en paus åker vi hem till "stan" ett par dagar och så tillbaka igen. Vi bor i hus hemma också men det är miljöombytet, den lite lägre standarden, samt skärgården och båten, som vi vill åt.

    Sen har vi kompisar som inte alls vill åka bort. De lade mer pengar på sitt "hemma-hus" istället och är helst där när de är lediga.

  • Kusinen

    Jag tänker att semester har man ju 5 eller 6 veckor om året på ett ungefär. Så även om man vill åka bort på semestern har man ju gott om tid att vara i hemmet. Så de allra flesta kopplar ju av i sitt hem också.

    Jag åker gärna bort på semestern. Jag tycker om omväxling och så blir jag mer aktiv då. Man kan ju också göra saker som inte funkar på samma sättm tex en veckas skidsemester i fjällen. Det är väl inte så mycket "hemmasysslor " som jag tycker är särskillt roliga heller.

  • Kvittning

    Skillnaden när man åker bort är att allt ansvar (utöver att ta hand om barnen) försvinner. 

    Hemma så ska det tvättas, snickras och fixas och även om man slappnar av så är det alltid något som ska göras. Om man åker iväg så är aktiviteter inte i form av sysslor utan utflykter. 

  • Anotherone
    Kvittning skrev 2020-11-08 08:55:27 följande:

    Skillnaden när man åker bort är att allt ansvar (utöver att ta hand om barnen) försvinner. 

    Hemma så ska det tvättas, snickras och fixas och även om man slappnar av så är det alltid något som ska göras. Om man åker iväg så är aktiviteter inte i form av sysslor utan utflykter. 


    Beror ju på vart man åker. Stugby med självhushåll? Sommarstuga? Camping? All inclusive?
  • Kvittning
    Anotherone skrev 2020-11-08 12:03:49 följande:

    Beror ju på vart man åker. Stugby med självhushåll? Sommarstuga? Camping? All inclusive?


    Ja så är det ju, därför vi inte har sommarstuga för då skulle det ju bara bytas ut mot måsten där.

    Stuga med självhushåll och liknande ser jag däremot som betydligt mer avslappnande än att vara hemma, det är ju inte så att man känner ett tryck snickra och fixa skavanker där utan då är det ju bara det normala ta hand om sig själv och barnen, inga extra projekt.

    All inclusive åker vi aldrig på, gillar inte bufféer utan uppskattar att gå ut och hitta nya matställen varje dag.

    Båt i skärgården åker vi ibland och det är också avslappnande då vi hyr båt. Funderar på att köpa men isf försöka hitta några som kanske är intresserade av att byta båtens vårfix mot en veckas båtlån. Vill inte ha mer än huset och trädgården hemma att ta hand om.
  • Anotherone
    Kvittning skrev 2020-11-08 17:43:33 följande:
    Ja så är det ju, därför vi inte har sommarstuga för då skulle det ju bara bytas ut mot måsten där.

    Stuga med självhushåll och liknande ser jag däremot som betydligt mer avslappnande än att vara hemma, det är ju inte så att man känner ett tryck snickra och fixa skavanker där utan då är det ju bara det normala ta hand om sig själv och barnen, inga extra projekt.

    All inclusive åker vi aldrig på, gillar inte bufféer utan uppskattar att gå ut och hitta nya matställen varje dag.

    Båt i skärgården åker vi ibland och det är också avslappnande då vi hyr båt. Funderar på att köpa men isf försöka hitta några som kanske är intresserade av att byta båtens vårfix mot en veckas båtlån. Vill inte ha mer än huset och trädgården hemma att ta hand om.
    Nej så är det ju. Vi som just nu har både hus och sommarstuga har lika många måsten på båda ställena. Men vi ser det som att vi flyttar vår vardag till en annan miljö. Stugan håller visserligen åretrunt-standard så vi är där en eller ett par helger även vintertid. Men inte lika frekvent som på sommaren förstås, oftast är vi där 5-6v i sträck på semestern.

    All inclusive har vi faktiskt testat. Det är SJUKT bekvämt. Du bara solar och äter typ. Och du kan ju strunta i hotellmaten precis när du känner för det och äta på stan eller på en annan strand. Jag gillar alla möjliga sorters resande
Svar på tråden Stress eller avkoppling med husvagn, stuga och semesterresa?