• askyfullofstars

    Hur får fostret all näring när jag inte kan äta/behålla mat?

    Hej!

    Är gravid i v.8 med hyperemesis, dvs kraftigt illamående och kräks upp allt jag får i mig. Läser överallt att fostret ändå får allt den behöver men hur? Jag kräks galla, har inget i magsäcken. Hur får fostret näring när jag inte kan behålla något? Googlar men hittar inget svar.

    Mvh noll matlust dessutom.

  • Svar på tråden Hur får fostret all näring när jag inte kan äta/behålla mat?
  • MeandHim

    Som föregående säger, den tar från dina fettreserver, sen muskler. Det blir du som får lida men barnet klarar sig :)

  • askyfullofstars
    bananmilkshake skrev 2020-11-07 19:39:46 följande:

    Det måste väl tas från dina reserver i kroppen! Fett tex. Hoppas du mår bättre snart. :)


    MeandHim skrev 2020-11-07 20:03:55 följande:

    Som föregående säger, den tar från dina fettreserver, sen muskler. Det blir du som får lida men barnet klarar sig :)


    Tack för svar! Hur mycket reserver har man i kroppen? Känner mig så oerhört svag men det känns bra att jag inte behöver ha ångest över att inte kunna äta som jag hade med mitt första barn (samma tillstånd även då).
  • LadyJane

    Fostret tar av dina reserver men det fungerar bara ett tag såklart. Förr eller senare tar reserverna slut. Det innebär att både du och fostret svälter och det är farligt för er bägge. I värsta fall kan det leda till missfall.

    Får man inte i sig något alls blir det snabbt farligt.
    Får du tex i dig ordentligt med vätska? Energi?

    Själv kunde jag inte gå upp i vikt utan jag rasade istället neråt. Det slutade med att jag blev sjukskriven 100% med order om att göra av med så lite energi som möjligt. Totalt så gick jag upp 2 kg den graviditeten vilket alla kan räkna ut att det innebar att jag gått ner kraftigt.

    Matlust, eller brist på matlust kan du inte ta hänsyn till. Du måste äta när du kan och det du kan vare sig du vill eller inte. För fortsätter du äta och dricka ingenting så riskerar du att få missfall.

    Ring MVC på måndag!

  • Pimpinellan

    Så här tidigt behöver inte fostret så mycket näring för det är jättelitet. Gulesäck + progesteron räcker i princip. Snart tar dock moderkakan över och även om fostret väl länge kan klara sig även om du svälter är det inte bra i längden. Prata med Mvc och be om hjälp om du inte redan gjort det. Finns flera mediciner att prova. Har du bara typ 2 livsmedel du får i dig så ät dom. Jättelite och ofta. Jag mådde illa med båda barnen- dock inte så hemskt som du, men tillräckligt illa- och åt ganska ensidigt. Speciellt med andra barnet. Det jag fick ner helt enkelt. Min b.m tyckte dock att mat vilken som helst var bättre än inget  Du kommer behöva näring även du för att få kraft.

  • AMCG

    Jag hade hyperemesis gravidrum. Barnet tar av dina depåer men som andra skrivit fungerar det bara ett tag. När jag googlade läste jag att andra vid vecka 20 fått höra att det var farligt (men det måste vara individuellt hur stora depåer man har).

    Jag försökte varje dag äta även om det kom upp igen för jag tänkte att någonting måste kroppen ändå hunnit ta upp (jag gick ned 10 kg och började sen sakta gå upp efter vecka 16-17 någonting). Jag åt vaniljglass de första veckorna (det smakar likadant på vägen ner som upp och river inte sår i halsen). Sen kunde jag äta vaniljyoughurt. Längre fram till och med vit pasta. Jag kräktes hela vägen (inklusive inne på förlossningen). Det gick bra med mig och barnet (jag gick tillslut upp 25-39 kg, varav endel var vatten så klart). Försök få i dig lite. Testa saker du tror kan gå som är smaklösa och i vätskeform så det är lätt att kräkas upp igen.

    Jag testade alla tips med kex och knäckebröd men det är för j*t att kräkas upp så hoppa över allt i fast form är mitt erfarenhet. Promenader och luft hjälper inte heller den med HG. För mig hjälpte det bara ligga stilla i ett mörkt rum. Första graviditeten var jag väldigt illamående och då hjälpte friskluft och kex men HG är något helt annat enligt min erfarenhet. På HG biter inga standard tips man läser om på nätet eller får från sjukvården...

    Finns läkemedel som hjälper för endel. Finns en utan recept och två på recept. Jag testade den ena på recept men den hjälpte inte. I samråd med min läkare testade jag inget annat eftersom mitt sängliggande i mörkt rum tillslut höll kräkningarna på en acceptabel nivå och vikten ökade. Fick dock gå på flera tillväxtultraljud för de misstänkte att barnet var litet (det visade sig inte stämma).

    Krya på dig! Det blir lättare och lättare ju längre graviditeten fortskrider även om du fortsätter kräkas! Av någon sjuk anledning är allt ändå värt det. <3

  • MeandHim

    Jag har oxå hg och har legat inne hela sommaren i ett mörkt rum. Är i v 27 nu.

    Finns massa mediciner man kan prova som hjälper, i värsta fall om du blir riktigt dålig så får du dropp så det finns lösningar. Energidrycker kan vara ett tips.

    Frys in youghurt, tugga på isbitar, ät det du får i dig, skit i om det är nyttigt eller inte. Jag levde på enbart piggelin i tre månader. Vätska, lite socker och färgämnen..men till slut fick jag glukosdropp, finns näringsdropp oxå. Jag har haft allt.

    Jag fick mf i v 20 med tvillingar pga hg och att jag inte fick i mig näring. Men då var jag vääääldigt sjuk och läkarna tog det inte på allvar. Men det ska Mkt till inna det går så långt. Dom gjorde fel och blev anmälda.

  • Kvittning

    Ät så mycket du bara kan, oftast så kräks det ju inte upp på 2 minuter utan kroppen hinner få i sig en del näring innan det åker ut igen. Lägg dig absolut inte i fosterställning i ett hörn och undvik mat för att du inte orkar kräkas upp den igen. 

    Ät mat som är mjuk så den inte skadar halsen på vägen upp. Rekommenderar starkt pannkaka med vaniljglass, det smakar bra även på vägen upp och är lent för halsen. Sedan får du också försöka hitta om det finns någon typ av mat som gör dig mindre illamående. Choklad och muffins dämpade mitt illamående (troende aldrig jag skulle bli less på choklad, men när jag var gravid så fick jag tvinga i mig en liten chokladbit  med jämna mellanrum för att det faktiskt dämpade illamåendet något, blev så less på smaken). 

    För mig blev det bättre efter ca 20 veckor, då började jag kräkas bara 3-4 gånger om dagen. 

Svar på tråden Hur får fostret all näring när jag inte kan äta/behålla mat?