• Inteamanda

    1-åring vägrar somna

    Jag undrar om någon har några tips till oss. Vår 1-årige pojk har hela sitt liv varit svår att natta. Han har alltid sovit bra när han väl somnat, hela nätter från 2 mån, men att få honom att somna...

    Det som funkat bäst har varit att vagga honom men till och med det har ofta tagit 30-45 minuter. När han var ca. 10 månader kände vi att det inte funkade längre och ville att han skulle somna själv. Problemet är att han är nöjd med att vara själv i sin säng och bara va, typ. Vi hör på babymonitorn hur han koar lite för sig själv och typ leker med kudden eller täcket. Han somnar till slut, men det är inte ovanligt att det tar en eller ibland till och med två timmar innan det sker.

    Vi har testat mycket - nattlampa vs. ingen nattlampa. Att vi stannar kvar i rummet vs. att vi inte är i rummet. Lägga honom lite tidigare vs. lite senare. Jag vet verkligen bara inte vad vi ska göra. Vi satte in en luftfuktare i hans rum. Vi har exakt samma nattningsrutin varje kväll och den har varit i princip oförändrad de senaste 6 månaderna, förutom när vi testat nytt för att se om det kunde hjälpa.

    Han är så trött att han inte kan hålla ögonen öppna men han är så FRUKTANSVÄRT envis och kämpar verkligen tills han däckar. Hoppades han skulle vänja sig efter ett tag, men det verkar inte så.

  • Svar på tråden 1-åring vägrar somna
  • Anonym (Mamma)

    Jag tycker att ni ska låta honom somna ensam, lampa eller inte är upp till er. Det är ju jättebra att han trivs på egen hand i sin säng! Det spelar väl ingen roll om det tar tid innan han somnar så länge han ändå klarar det själv :)

  • lövet2

    Låt honom vara om han är nöjd! En del barn gillar att bara ligga och vila ett tag innan de somnar. Smälta allt nytt de lärt sig under dagen och så där.

  • Anonym (M)

    Han verkar vara lite som jag. Jag har alltid (även som bebis) behövt lång tid för mig själv för att komma till ro. Det kan vara ett problem i situationer där det är fullt ös från bittida till sent, men i vardagen funkar det. Så länge han är nöjd med att underhålla sig själv innan han somnar kan ni väl låta honom göra det?

Svar på tråden 1-åring vägrar somna