Inlägg från: Anonym (Kör!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kör!)

För ung för en chefstjänst?

Detta har säkert redan diskuterats i tråden, men...

Ålder är inte en faktor man kan eller får ta hänsyn till när man rekryterar. Lika lite som man får välja bort någon på grund av etnicitet eller religion, får man välja bort någon på grund av ålder. Det får inte påverka beslutet ett enda dugg.

Jag trodde detta var allmänt känt, det är en självklarhet för mig som jobbar med rekrytering. Jag blir rätt bekymrad när jag skummar igenom tråden och ser all okunskap som kastas ut. Tur det finns lagar som skyddar människor i detta landet, så inte ignoranta människor fördomar får styra fritt.

Jämför TS fråga med denna:

Är jag för mörkhyad för en chefstjänst?

Eller:

Kan jag verkligen vara chef som kvinna?

Eller för all del:

För sent att bli chef vid 50+?

Jag hoppas ni skäms, ni som ihärdigt försöker rättfärdiga åldersdiskriminering.

TS:

Självklart ska du söka jobbet, men gott självförtroende! Du skriver själv att du anser dig kompetent nog för rollen. Bra! Jag hoppas du träffar en professionell rekryterare som delar din uppfattning och som kan testa dina förmågor oberoende av kön, ålder, etnicitet etc. Låt dig inte hållas tillbaks av opålästa tyckare utan koll här inne på avundsjukans mecka Familjeliv.

• Anonym (Kör!)
    Anonym (Levin) skrev 2020-11-10 00:07:15 följande:

Det låter lite skumt faktiskt. Skriver de inget om utbildningskrav? Nu jobbar jag iofs med något helt annat, men att anställa en chef utan krav på eftergymnasial utbildning låter liksom lite märkligt.

Vad skulle du ha för befogenheter/ansvar? Löner? Budget? Övriga personalfrågor? Deltagande i ngn form av ledningsgrupp?

Jag blir så nyfiken av ditt inlägg,

Vilken universitetsutbildning anser du lämplig för rollen TS sökt och varför? Vilken kunskap är det som är nödvändig för jobbet och inte kan införskaffas på annat sätt än på universitetet?

Vad exakt är det du anser ?skumt?, och vilken universitetsutbildning tror du ger dig de universella kunskaperna en chef ska ha - återigen, som inte går att få på annat sätt?

Jag är med på att det behövs inom vissa branscher områden. Men långt ifrån alla behöver det. Faktum är att de många platsannonser du ser som lever det, kommer den rekryterande chefen ha oerhört svårt att motivera en högre utbildning framför adekvat erfarenhet. Ofta är det kravet helt ogenomtänkt när man väl börjar gräva i det.

Men i TS fall verkar tankegången gått runt ett varv och här har man landat i att det inte behövs. Här väger andra meriter tyngre. Är det verkligen ?skumt?, tycker du?
  • Anonym (Kör!)
    Anonym (xxx) skrev 2020-11-11 00:09:58 följande:

Just den egenskapen skulle jag vara lite försiktig med att framhäva. Att vara chef på lägre nivå innebär till stor del att exekvera enl. överordnades order. Läs Percy Barneviks bok är ett tips. I den finns många goda råd. 

De yngre chefer som fått chansen hos oss är i din ålder, men beter sig som valpiga tonåringar. De utgår ifrån att allt är jätteenkelt. De lyckas inte med någonting, men ändå tror de att de gjort nåt bra. De skyller misslyckanden på andra. De säger att det är jättelätt att fixa, sen blir veckorna till kvartal och de tar fortfarande inte ansvar. Deras anställda säger upp sig på löpande band, men ändå tror de fortfarande att de är bäst.

Ojoj vem är ansvarig för de där rekteringarna?

Det låter som att det där med rekrytering inte riktigt är företagets starka sida. Du menar att de anställt inte bara en, utan flera totalt inkompetenta chefer? Det du beskriver bör ha upptäckts tidigt vid ett korrekt genomförd rekryteringsprocess. Givetvis går det inte att förenkla det så mycket som att skylla det på ett yttre attribut, som ålder. Det går inte, och det är olagligt.

Att ingen fångat upp dessa personlighet och förmåga bättre innan man skrev avtal med dessa unga chefer skvallrar ordentligt om företagets stora brister.

Den personen som gjort dessa misstag bör över huvud taget inte syssla med rekrytering. Förstår du hur många miljoner dessa misslyckanden kostat företaget?

Föreslår att den ansvarige chefen omedelbart plockas från ansvaret att rekrytera och att ni tar hjälp utifrån tills rätt kompetens för detta finns inom företaget.

Är det ditt eget företag? Skärpning!! Sluta diskriminera och börja erkänna dina egna stora, och kostsamma, misstag!
Svar på tråden För ung för en chefstjänst?