För ung för en chefstjänst?
Hej, jag har sökt ett chefstjänst som jag är kvalificerat till, dock är jag osäker på om dom kommer ifrågasätt min ålder (indirekt). Tjänsten gäller inom kommunen. Vad tycker ni är lämplig ålder för en chef?
Hej, jag har sökt ett chefstjänst som jag är kvalificerat till, dock är jag osäker på om dom kommer ifrågasätt min ålder (indirekt). Tjänsten gäller inom kommunen. Vad tycker ni är lämplig ålder för en chef?
Det som inte ändrats är nödvändigheten i att chefen har kunskap i det de sitter och chefar över.
När det är som du säger, ett yrke i sig, så blir det rätt sällan speciellt bra även om cheferna själva tror det.
Jag håller med dig. Jag var arbetat inom kommunen mer än 10 år på heltid. Jag har också haft flera olika chef inom olika verksamheter. Jag har mött chefer med god ledarskap, ödmjukhet samt som är bra på att kommunicera. Sen har jag mött på chefer som absolut inte borde arbeta som chef. Jag anser att man som chef måste vara ärlig, ödmjuk och bra på att motivera. Sen tror jag åldern också är en viktig faktor för att få lite kött på bena för.
Jag får inte ihop matematiken bara.
Hmm, ja du, allt under 40 år är för ung, som chef ska man ha erfarenhet, både från jobbet och livet, och den erfarenheten har man inte om man är för ung.
Ålder på dig?
Och är du för ung kommer dom inte ifrågasätta det, för jag tror inte det är troligt att du ens kommer på intervju.
Åldern är inte avgörande utan hur du är som person. Är man under 30 kan det ha varit svårt att skaffa erfarenheten plus att man tyvärr ofta saknar den ödmjukhet som behövs (något jag och min kollega pratar om ibland är hur dålig självinsikt vi hade om hur lite vi kunde våra första år vi jobbade och att vi nu kan se samma sak hos flera av våra yngre kollegor).
Men det betyder inte att det är så för alla personer, bara för de flesta. Jag har också haft en superbra chef som bara var 28 när hon blev chef över mig som då var hennes första chefsjobb.
Om du har egenskaperna som behövs för just det här jobbet så kommer inte en ålder på 29 att stå dig i fatet.
Jag tror att chefsegenskaper är något man har eller inte har. Sedan kan förmodligen ett antal rynkor och grå hår göra insteget lite lägre eftersom man får ett naturligare mandat.
Jag är nu 32 år och har jobbat i sju år med mitt yrke. Nu har jag precis anmält mig till chefsutbildning som har ett par års väntetid och sedan tar det säkert ett tag att hitta en lämplig tjänst. Jag kommer nog ha 10 års erfarenhet vid det laget och hoppas att den erfarenheten är värdefull i det dagliga chefsansvaret även om jag tror att de största utmaningarna ligger i att hantera personalärenden.
Rent generellt skulle jag säga runt 40 som yngst.
Så här är det:
De som tror att de passar som chef blir aldrig bra chefer, de använder sig nästan alltid av metoden söndra och härska.
De som inte tror det, de som tvivlar på hur bra de är blir alltid bra chefer.
Som chef måste du vara ödmjuk, något man får med åren. Jag ser inte ett spår av det i din attityd utan du är fruktansvärt stöddig vad det är du klarar och kan. Du kommer att bli en likadan chef, stöddig och kaxig utan ödmjukhet.
Det har bara indirekt med åldern att göra, med ökad ålder brukar man bli mer ödmjuk inför allt man inte kan och andras kunnande.
Din smala lycka är att det är inom kommun. Kommunerna har aldrig råd med vettiga löner, speciellt inte chefslöner, så de får ta vad de får. Unga, gröna, billiga men olämpliga chefer som "chefar och bossar" för att det är kul hellre än att de gör det bra.