• Mon 9 Nov 2020 06:59
    1222 visningar
    1 svar
    1
    1222

    Göra eget vin ???? flera ?

    Hej ! Någon som gör eget vin ? Håller just nu på att göra äppelvin och hittade lite snabbt på nätet ett recept till 25 liter som vi satte på i här kväll .. de skulle var så enkelt att bara hälla i ca 4 kg äpplen och fylla upp vatten till 25 strecket och ca 4 kg socker plus att vi hällde i starkvinsjäst i hinken ?? Nu när jag sitter och kollar mer på nätet i dag ( skulle gjort de innan ja ! Jag vet ???? )) så såg jag att man antagligen skulle haft mer äpple i ? Min fråga nu .. kommer de bara bli skit av de ? Eller kan man rädda de nu på något vis ? De har alla fall börjar bubbla redan .. hoppas någon kan tipsa utan att döma / dumförklara ! Mvh Lisa

  • Svar på tråden Göra eget vin ???? flera ?
  • Tue 15 Jun 2021 07:13
    #1

    Det saknas pecolase, då med äpplen är det lite nödvändigt att dra ned pektin mängden en del.


     


    Alkoholhalt är ~10% plus äpplenas socker, hela äpplen ger nog inte så mycket smak, det brukar vara vanligt att man pressar äpplena först.


    Om nu tanken finns att göra det på jos, tänk på konserveringsmedel, då det är vanligt bland dessa drycker och kommer men en betydande risk döda jästen.
    Så hur blev det?
    Antar en låg äppelsmak?


     


    Här har du Jack Kellers vinrecept, har aldrig blivit besviken när jag gjort något av hans recept.
    web.archive.org/web/20120120030100/http://winemaking.jackkeller.net/request.asp


     


    Det bästa vinet jag gjort, det blir svårt.
    Men ett misstag med fläderblomsvin och ett recept(Rödavinbärsvin och Kellers), och där jag av misstag lät citrusskalen ligga i för långe och gjrode drycken rätt besk och konstig.
    Och i detta läge tänkte jag att oops, detta kanske får hällas ut, sen spädde jag ut det med lite sockerdricka och det blev då riktigt gott.(testa en del annat vet jag, men det var spädningen av sockerdricka som funkade bäst.)
    Men annars har man en hel del till, har par flaskor hallon och chipotlevin från typ -08, som också bör spädas ut för de som har lite svårt för hetta.


     


    Min glögg brukar folk älska också, var tyvärr ett tag sedan jag gjorde den.


     


    Sen om man gör vin under 12%, så får man vara väldigt noga med renligheten.
    Då infektion på dessa viner är överhängande om man inte är.


    Och kom ihåg vin tar en satans tid och göra, stressa fram färdig dryck brukar sluta med att man tar drycken när den inte än har utvecklat sig fullt ut.


    Rödavinbärsvinet ska ligga i 18-24 år innan det blir drickbart, och smakar man tidigt i utvecklingen så smakar det faktiskt rätt illa.
    Men sen när tiden gått, så är det en av de godare vinerna man kan testa att göra.
    För den utvecklingen på rödvinbärsvin är helt fantastisk.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Göra eget vin ???? flera ?