• Anonym (D)

Måste jobba trots sjukdom!

Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 09:36:32 följande:

Jag tar ut lön från min firma det enda var att jag under de tuffaste månaderna i våras tog CSN istället och det påverkade mig så att mitt sgi blev noll och gör att jag nu trotts att jag tar ut lön igen inte kan få ersättning för vab eller när jag själv är sjuk

Om du studerat minst halvtid så år din sgi skyddad. Fk har isf tagit ett felaktigt beslut.

Har du något glapp någonstans?
  • Anonym (D)

Alltså fk ska hoppa över den period du studerat . Den ska inte räknas till din sgi utan din sgi skall bygga på det du arbetade innan du började studera

• Anonym (D)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 16:21:37 följande:

Så här säger FK om man har ett ab så räknas mitt Sgi enbart på vad jag tar ut månad för månad 6 månader från det att jag ansöker om vab. Så om jag nu jobbat och tagit ut lön i fyra månader sen går på CSN i fyra sen tar lön i två och ansöker om vab så har jag enligt dom inte jobbat i 6 månader och inte är berättigat sgi. Men att jag jobbade heltid och pluggade 100% som gjorde att jag kunde leva på CSN i fyra månader var tydligen ett misstag för då nollande jag min sgi för att jag inte tagit ut lön utan levt på studielån.

Ar jag delägare i mitt eget AB så baseras min Sgi på lönen för varje månad förutsatt att jag haft lön 6 månader bakåt varje gång jag ansöker om vab..

Men hade du tagit ut lön 6 månader innan du började studera? För isf kan de inte nolla din sgi. Om du däremot inte tog ut lön mer än fyra månader så är ju din sgi nollad långt innan du började studera.

Rimligtvis bör du uppnå kraven för sgi ändå som ditt läge är nu.

Dessutom skall det räcka med att du förväntas arbeta 6 månader för att få tillbaka din sgi
  • Anonym (D)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 16:39:18 följande:

Ja det har jag men dom räknar bara årsvis alltså räknar dom bara med den lön jag tagit ut 2020 och då räcker det inte för att få sgi

Jo men om jag jobbar i 6 månader sen tar ut ?för lite? lön eller ingenting den 7:e månaden så är jag nere på noll igen när jag ansöker om vab. Eftersom har man ett bolag så utreds man varje gång på nytt man ansöker om vab och då ska man tydligen haft lön varje månad 6 månader bakåt från det bolaget

Du ska ha haft lön varje månad eller skyddat din sgi på annat sätt.

Din sgi blir inte nollad om du bara skulle ta ut halvtidslön en månad utan skall isf bara sänkas med motsvarande summa. Och studier skyddar somsagt sgi. Läs på om sgi och ring dem. Överklaga sedan beslutet för om du inte utelämnar information här så är det uppenbart felaktigt
  • Anonym (D)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 16:39:18 följande:

Ja det har jag men dom räknar bara årsvis alltså räknar dom bara med den lön jag tagit ut 2020 och då räcker det inte för att få sgi

Jo men om jag jobbar i 6 månader sen tar ut ?för lite? lön eller ingenting den 7:e månaden så är jag nere på noll igen när jag ansöker om vab. Eftersom har man ett bolag så utreds man varje gång på nytt man ansöker om vab och då ska man tydligen haft lön varje månad 6 månader bakåt från det bolaget

Det ska heller inte räknas årsvis utan 6 månader bakåt. Menar de att de om du skulle varit hemma i februari bara jafe tittat på lönen du tagit ut i januari? Det stämmer inte alls isf.

Du är väl dessutom att klassa som anställd, äcen om du är anställd av dig själv.

Sedan måste jag fråga dig. Du har inte övervägt att permittera dig själv om affären går dåligt pga Corona?
  • Anonym (D)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-10 18:38:50 följande:

Eller de som dör eller får kroniska skador...

Som någon sade: får du inte ihop ekonomin är det dags att du tar ditt ansvar och lägger ner din affär.

Fast ts måste ju ändå kunna få vara beroende av ersättning vid vab för att få det att gå ihop? Det är garanaterat många heltidsanställda som inte skulle klara vab utan att få ersättning
  • Anonym (D)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 18:59:59 följande:

Men jag har inte CSN, det hade jag endast under några månader i våras, sen i augusti har jag tagit ut lön som vanligt. Men blir jag eller barnen sjuka så får jag ju ingenting om jag är hemma

Oavsett så gör fk fel. Du räknas som anställd och din sgi skall beräknas på precis samma sätt som alla andras.

Att de fastställer ny sgi för varje vab bör handla om att du inte tar ut samma månadslön hela tiden. För precis som för alla andra räknas du sgi på din förväntade inkomst kommande 6 månader.
  • Anonym (D)
    Jemp skrev 2020-11-10 19:08:35 följande:

Eller anser de att du inte förväntas tjäna pengar kommande månaderna och det är därför de nekar?

Bra tanke. Men isf ska det handla om tex en tidsbegränsad anställning som är begränsad till mindre än 6 månader tänker jag?
  • Anonym (D)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-10 19:46:55 följande:

Det är ingen ursäkt för att bryta mot rekommendationerna och utsätta andra för livsfara.

Får du inte ihop det får du söka andra lösningar helt enkelt.

Ganska lätt att säga när du själv inte är i denna situation?
  • Anonym (D)

Ts hur nytt är ditt företag? Numera omfattas även av av de tre första uppstartsåren. Mao din sgi ska iaf beräknad på förväntad inkomst som anställd

Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!