• Anonym (. 2)

Måste jobba trots sjukdom!

Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 14:50:42 följande:
    Fast nu jobbar jag inte som timvikarier i vården utan jag har mitt eget bolag.
    Och vården gnäller ännu mer hela tiden
    Jag vet att duy inte jobbar i vården men sanningen är att du gnäller otroligt mycket för ingenting.
    De i vården har det otroligt mycket värre än dig och det hör man knappt ett ord om. Men visa mig alla gnälltrådar om att de inte får en enda krona när de är sjuka i covid.
    Har du en enda tråd?

Nä....

Väx upp och inse att världen inte snurrar kring dig.
  • Anonym (. 2)

Corona räknas som en samhällsfarlig sjukdom. Den går alltså under smittskyddslagen.

Skulle jag träffa på dig i en butik och jag märker att du är sjuk skulle jag anmäla det direkt.

"Vid några få allmänfarliga sjukdomar kan du också isoleras med tvång på en infektionsklinik, om du inte följer de instruktioner som du har fått av läkaren eller inte vill ha behandling. Du är isolerad tills du inte längre är smittsam."

• Anonym (. 2)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 16:40:22 följande:
    Så vad ska jag leva på om jag är förkyld????
    Det är inte mitt problem. Vad tycker du att tusentals andra, de som du smittat och de sköter dig när du är sjuk i covid ska leva av när de är sjuka?

Jag hoppas vid gud att någon ser dig när du jobbar sjuk och anmäler dig. För du utsätter andra för livsfara...
  • Anonym (. 2)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-10 18:23:21 följande:
    Det är inte mitt problem. Vad tycker du att tusentals andra, de som du smittat och de sköter dig när du är sjuk i covid ska leva av när de är sjuka?

Jag hoppas vid gud att någon ser dig när du jobbar sjuk och anmäler dig. För du utsätter andra för livsfara...
    Eller de som dör eller får kroniska skador...

Som någon sade: får du inte ihop ekonomin är det dags att du tar ditt ansvar och lägger ner din affär.

• Anonym (. 2)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 19:04:38 följande:
    Jag får ihop ekonomin, men inte om jag inte kan få ersättning för att vabba när jag tvingas vara hemma med sjuka barn
    Det är ingen ursäkt för att bryta mot rekommendationerna och utsätta andra för livsfara.

Får du inte ihop det får du söka andra lösningar helt enkelt.
  • Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-11-10 19:54:41 följande:
    Ganska lätt att säga när du själv inte är i denna situation?
    Och det vet du?
    Hur kan det komma sig att du så stensäkert kan uttala dig om min ekonomi?

• Anonym (. 2)

Det är så att TS inte får utsätta andra för risken att smittas. Hon  f å r  i n t e   enligt lagen, smittskyddslagen.
    Ser man TS och ringer kommer hon eskorteras till vårdinrättning av polis.
    Man ser mycket allvarligt på de som utsätter andra för smitta med berått mod.

Får inte TS ihop ekonomin när hon vabbar/är sjuk får hon ordna det på något annat sätt men hon får inte utsätta andra för risken att smittas.

De rekommendationer som FHM går ut med är inte vanliga rekommendationer som du kan göra som du vill med. Du ska lyda dem eftersom covid räknas som samhällsfarlig och går under smittskyddslagen.

• Anonym (. 2)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 20:51:30 följande:
    Du tolkar smittskyddslagen lite som du vill, visst har man hiv, könsjukdomar eller bekräftad covid ska man hålla sig inne men det gäller knappast en vanlig bondsnuva serru. Du överskattar om inte annat polisens resurser
    Nej det gör jag inte. Du däremot gör det.
    'Som jag sa, skulle jag se dig skulle jag ringa och anmäla dig.
  • Anonym (. 2)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 20:51:30 följande:
    Du tolkar smittskyddslagen lite som du vill, visst har man hiv, könsjukdomar eller bekräftad covid ska man hålla sig inne men det gäller knappast en vanlig bondsnuva serru. Du överskattar om inte annat polisens resurser
    Att du har missat informationen om att man inte kan avgöra om det är förkylning eller inte på annat sätt än i laboratorium. Man vet heller inte om man har det igen trots att man redan haft det.

Du tolkar FHM och smittskyddslagen som fan tolkar bibeln.
    Det säger att du bara ser till ditt eget intresse och ingen annan spelar någon som helst roll. Inte ens dina barn i det här fallet som tvingas följa med till ditt jobb när de är sjuka.
  • Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-11-10 21:04:08 följande:
    www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/publ...

Det skulle jag anser att du gör. Den som misstänks ha cocis 19 skall enligt de allmänna råden stanna hemma. De allmänna råden är inte bindande, men man skall visa att man på annat sätt vidtagit åtgärder för att följa bindande regeln.
    En förkylning kan inte anses vara misstänkt covid-19.

Jag säger inte att ts inte bör stanna hemma. Bara att du överdriver i ditt påstående om olagligheten i ts handlande
    Vad är cocis?

Du har inte förstått det elementära, att dessa rekommendationer är inte vanliga "rekommendationer" utan det är så nära man kan komma en tvingande lag. Det förutsätter att vuxna människor inte reagerar och agerar som tonåringar och gör som de vill och annars struntar man i det. Utan man förutsätter att vuxna människor kan och tar ansvar. För sig själva och för andra.

Du har också missat att du inte kan skilja på förkyldning och covid annat än i laboratorium.

Eftersom du visat upp så pass mycket faktaresistens trots massiv information i nästan ett år så är det rätt självklart att du bara tar till dig det du vill och struntar och förvanskar resten.

• Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 16:56:21 följande:
    Jag anser att apotek och livsmedelsbutiker är nödvändigt. Punkt. Alla andra butiker går att undvika. Vilket jag också gjort sedan i mars.
    Kanske kan du istället försöka hjälpa ts här? Då fk troligtvis tagit ett helt felaktigt beslut
    Det anser du?

Du vet att alla andra människor kan undvika alla andra affärer?

Hur kommer det sig att du sitter inne med sådan kunskap om all världens människor olika behov?
  • Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 18:42:53 följande:
    Vad menar du att man har för andra livsnödvändiga behov? Jag är öppen för att ändra min åsikt om du redogör för det.
    Du har inte förstått vad empati och inlevelseförmåga är för något.
    Det är inte att någon eller några ska rabbla upp vad de anser vara viktigt för att du ska sitta och döma detta.
    Du har inte den förmågan eller egenskaperna för att kunna göra det på ett rättvist sätt.

För det är som du säger : det enda som gäller är vad DU anser är viktigt, allt annat är ogiltigt. Så nej, du får inget rabblande eftersom det inte är information du förmår att handskas med utan du har ju redan gjort det tydligt:
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 16:57:15 följande:
    Jag anser att apotek och livsmedelsbutiker är nödvändigt. Punkt. Alla andra butiker går att undvika.
    Punkt.
    Inte mycket villighet att ändra uppfattning utan syftet är tydligt att du ska bara fördöma.

• Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 19:41:22 följande:
    Men vad har du för behov av att vara dömande och otrevlig egentligen?
    Jag är uppriktigt intresserad av vad som skulle kunna vara nödvändigt? Eftersom jag inte kan se något annat en dessa två? Jag kanske helt glömmer något som faktiskt är relevant? Men som läget är nu när alla onödiga besök i butik avråds från så är dessa de enda två jag kan se vara nödvändiga till det pris att man inte kan välja bort att gå dit. För grundfrågan här är ju att du ifrågasätter att man bör avstå från butiker som är onödiga.
    Och vem är du att hoppa på mig om att inte ha empati med tanke på hur du beter dig mot ts?
    Jag är saklig och gör en korrekt analys. Jag förstår mycket väl din vilja att känna dig kränkt men fakta kvarstår att du inte uppvisar någon som helst förmåga till empatiskt tänkande utan tvärt om är ditt syfte att sitta och döma.

Jag förklarade det samt varför det inte är motiverat att du gör det.
    Några frågor på det?
  • Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 19:41:22 följande:
    Och vem är du att hoppa på mig om att inte ha empati med tanke på hur du beter dig mot ts?
    Nu är det så att det är TS (också) som saknar empati som anser att hennes rätt till pengar står över alla andras väl och ve.
    Att berätta det är inte brist på empati, det är att berätta det uppenbara. Men jag förstår att du tar illa vid dig. Ingen rök utan eld...
  • Anonym (. 2)
    Anonym (D) skrev 2020-11-11 20:02:00 följande:
    Och ja. Bevis på empati från min sida i form av förståelse för ts situation. Jag anser att det är du som inte har empati.
    Och att sitta och påstå att du gör en korrekt och saklig analys är bara fånigt. Det hoppas jag att du själv förstår
    Du menar på fullt allvar att det är brist på empati att berätta för TS hur fel hon gör eftersom det medvetet kan smitta andra människor med corona? Det är brist på empati att berätta vilka lagar som gäller och vad TS riskerar?
    Det är brist på empati att säga att det inte är ok att vara egocentrisk i en pandemi?

Du vet uppenbarligen inte vad empati är eller vilken innebörd det har att vara empatisk.

Du verkar tro att empati är att hålla med. Så är det inte. Tvärtom.
    Däremot är det en inställning narcissister har, att allt som inte är medhåll är brist på empati.
    Observera att jag varken kallar eller insinuerar att du är det, jag berättar bara om inställningen och resonemanget.

Tro mig, jag vet vad narcissism är och hur de resonerar. Jag vet det av flera olika orsaker jag inte tänker redovisa för dig eftersom du bara har ett enda syfte i tråden: att döma andra människor som inte gör som du.
  • Anonym (. 2)

Förståelse är heller inte liktydigt med medhåll.
    Det har påståtts i tråden att om man inte ger TS rätt så har man inte förståelse.

Självklart är det så fel det bara kan bli. Man kan ha all världens förståelse men ändå inte hålla med, många gånger just på grund av att man har förståelse.

Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!