• bajamaja75

    Arv utbetalning ?

    Hej ! Min dotter fick ett arv efter som far när han gick bort för några år sedan och fick en överförmyndare för dom pengarna .. nu fyller hon 18 år i december och skulle vilja göra nåt skoj och fira sin 18 års dag ordentligt och vill använda dom pengarna .. men jag har en fundering när släpps spärren på pengarna ? Är de samma dag eller månad efter ? måste jag göra något för att dom ska släppas ? Nån som vet ? Varit med om samma ? Mvh L

  • Svar på tråden Arv utbetalning ?
  • bajamaja75

    Jag får ej tag på förmyndaren pga av att hon är sjuk , och i dessa tider vet man aldrig därför frågar jag här nu !

  • Kjell2
    bajamaja75 skrev 2020-11-10 09:18:03 följande:

    Jag får ej tag på förmyndaren pga av att hon är sjuk , och i dessa tider vet man aldrig därför frågar jag här nu !


    Rent formellt borde dottern få tillgång till sina pengar när hon blir myndig, om det inte finns andra spärrar kopplade till arvet.

    Det kan däremot krävas lite administrations och blir det trassel  eller fördröjning kan det kanske dra ut lite på tiden.


  • bajamaja75

    Ja jag tänker lite så jag med ... men nä de finns nog inga andra spärrar vad jag vet alla fall ... men ja de kanske kan dra upp på tiden... tänkte om de fanns någon som kanske är eller varit i samma sits .. men tack för ditt svar alla fall ????

  • bajamaja75
    bajamaja75 skrev 2020-11-10 09:26:01 följande:

    Ja jag tänker lite så jag med ... men nä de finns nog inga andra spärrar vad jag vet alla fall ... men ja de kanske kan dra upp på tiden... tänkte om de fanns någon som kanske är eller varit i samma sits .. men tack för ditt svar alla fall????


  • Mortiscia80

    Har du diskuterat pengarna med henne, att det kanske är klokt att spara det mesta istället för att sätta sprätt på dem direkt och slösa bort på en enda kvälls festande?

  • bajamaja75

    Ja vi har diskuterat de massor om pengarna å ja hon är väl medveten om att hon ska spara pengar .. men de var en större summa pengar så något skoj ska hon kunna göra göra för dom med ????.. hon är nog den snålaste ungdom jag känner ???? hon ska ta körkort och ha till den dag hon ska flytta hemifrån med . De vill hon själv . Hon brukar sommarjobba varje sommar och dom lönerna brukar räcka till nästa sommar hon jobbar , så ja hon är snål , så inte ett dugg orolig att hon skulle fest upp dom .

  • Medborgare
    bajamaja75 skrev 2020-11-10 12:37:04 följande:

    Ja vi har diskuterat de massor om pengarna å ja hon är väl medveten om att hon ska spara pengar .. men de var en större summa pengar så något skoj ska hon kunna göra göra för dom med ????.. hon är nog den snålaste ungdom jag känner ???? hon ska ta körkort och ha till den dag hon ska flytta hemifrån med . De vill hon själv . Hon brukar sommarjobba varje sommar och dom lönerna brukar räcka till nästa sommar hon jobbar , så ja hon är snål , så inte ett dugg orolig att hon skulle fest upp dom .


    Då kan hon ju använda sig av sina sommarjobbspengar så länge, om arvet dröjer.
Svar på tråden Arv utbetalning ?