• Jess90

    Samband mellan att vara aktiv/inaktiv och föda tidigt/gå över tiden

    Hej allihopa!

    Undrar om ni som fött barn märkt av något samband mellan att vara aktiv och röra på sig mycket under graviditeten (speciellt i slutet) och föda innan bf, dock inte jättetidigt utan from. V37.

    Ser ni något samband mellan att inte röra på sig alls under graviditeten och gå över tiden?

    Jag är i vecka 36 nu och har haft en sån extrem foglossning sedan v17 och knappt rört på mig, har jobbat hemifrån sedan Corona drog igång och detta är första barnet. Är jätterädd för att gå över tiden och undrar om man ska trotsa foglossningen och röra på sig nu? Finns det något samband från era tidigare erfarenheter?

  • Svar på tråden Samband mellan att vara aktiv/inaktiv och föda tidigt/gå över tiden
  • Mandelskorpan

    Ser inget direkt mönster för egen del. Jobbade in i det sista och tog hand om min häst varje dag tills det drog igång med första. BF +2.

    Tvåan kom lite tidigt, ca 2.5 vecka före BF. Startade helt oväntat, jag var varken mer eller mindre aktiv än med första.

    Trean kom på BF+5. Höll på att dö av uttråkning innan ungen behagade komma ut, haha!

  • Sodergok

    Jag tror inte det har någon särskild påverkan faktiskt. Tycker inte du ska röra dig om det är obehagligt och gör ont. Vad jag tror är mer viktigt är att man ser till att MÅ bra, så att oxytocinet kan flöda. Mysa, äta gott, vila, sex, massage, allt som man mår väl av :))

  • Anotherone

    Jag kan inte heller se att det skulle vara en faktor.
    Jag var sjukt aktiv under båda mina graviditeter. Senast tränade jag långt förbi bf och sonen kom sen på bf +14.

  • syntharen

    Nä inget mönster alls, jag var lika aktiv/inaktiv (beroende på hur man ser det) och första föddes v 39+0 och andra barnet 41+6 så stor skillnad trots att jag inte gjorde nåt speciellt.

  • dameke

    Ser inget mönster. Första föddes på bf, jag var väldigt oaktiv. Andra föddes bf+5, jag tränade och var aktiv, speciellt i slutet när foglossningen lättade, trean föddes bf+8 och jag var sängliggande från vecka 27. Är på bf+3 nu och jag har rört på mig så mycket som foglossningen tillåter.

Svar på tråden Samband mellan att vara aktiv/inaktiv och föda tidigt/gå över tiden