• Wed 11 Nov 2020 05:14
    444 visningar
    5 svar
    5
    444

    Strejk

    Hej!

    Ni kanske har hört på nyheterna om strejk och att handels inte kommit överens med vissa företag om löneförhöjning.

    Nu är det så att jag är fast anställd på ett av dessa företag och det mitt arbetsplats är en av de ställena som kommer strejka om nu det bli nåt.

    Jag är tyvärr varken medlem i facket eller A-kassan, vet att det är lite korkad men nu är det så.

    Jag undrar nu om det bli strejk och företaget stänger tillfälligt på grund av brist på arbetare vad är det som gäller mig som fastanställd? För jag vet att de som är med i facket kommer få ersättning men vet inte vad som gäller när det händer sånt. Kommer jag få ersättning från mitt arbete om företaget stänger ett tag för att fackmedlemmar har strejkat? Blir tacksam om nån kunnig ger mig lite råd vad som gäller ????????

  • Svar på tråden Strejk
  • Wed 11 Nov 2020 07:29
    #1

    Ja, du, bra fråga. Har du testat googla?

  • Wed 11 Nov 2020 08:44
    #2
    rezareza skrev 2020-11-11 05:14:15 följande:

    Hej!

    Ni kanske har hört på nyheterna om strejk och att handels inte kommit överens med vissa företag om löneförhöjning.

    Nu är det så att jag är fast anställd på ett av dessa företag och det mitt arbetsplats är en av de ställena som kommer strejka om nu det bli nåt.

    Jag är tyvärr varken medlem i facket eller A-kassan, vet att det är lite korkad men nu är det så.

    Jag undrar nu om det bli strejk och företaget stänger tillfälligt på grund av brist på arbetare vad är det som gäller mig som fastanställd? För jag vet att de som är med i facket kommer få ersättning men vet inte vad som gäller när det händer sånt. Kommer jag få ersättning från mitt arbete om företaget stänger ett tag för att fackmedlemmar har strejkat? Blir tacksam om nån kunnig ger mig lite råd vad som gäller ????????


    Har du en tillsvidareanställning så är företaget skyldig att betala dig lön så länge du jobbar och inte strejkar eller det bli lockout.

    Blir det strejk och du ändå går till jobbet så förvänta dig ingen kärlek från dina kollegor.

  • Anonym (XxX)
    Wed 11 Nov 2020 08:49
    #3

    Jag är också anställd på ett företag som ska strejka på fredag. På min arbetsplats var ca 80% med i facket tidigare och när det varslades om strejk var det många som gick med i panik och nu ligger siffran på ca 90%. Varför gick du inte med i facket när varslet kom? Nu kan fortfarande hinna, men du måste ringa facket och säga som det är, då slipper du handläggningstiden och kan se till att din betalning är inne senast på klockslaget för att strejken ska börja. 

    Jag är heller inte med i facket men ska ändå sluta och byta bransch så för mig finns det ingen anledning att vara medlem för tillfället. Ska gå med i aktuellt fackförbund så fort jag börjat på mitt nya jobb.

  • Vaness­a89
    Wed 11 Nov 2020 08:50
    #4

    Lite korkat att inte vara med i a-kassa? Snarare helt jävla oförstående! Det är kaffepengar varje månad som vi pratar om, i gengäld får du ekonomisk trygghet åtminstone ett år i händelse av att du blir av med jobbet.

  • hawtho­rne
    Wed 11 Nov 2020 08:57
    #5
    rezareza skrev 2020-11-11 05:14:15 följande:
    Jag undrar nu om det bli strejk och företaget stänger tillfälligt på grund av brist på arbetare vad är det som gäller mig som fastanställd? För jag vet att de som är med i facket kommer få ersättning men vet inte vad som gäller när det händer sånt. Kommer jag få ersättning från mitt arbete om företaget stänger ett tag för att fackmedlemmar har strejkat? Blir tacksam om nån kunnig ger mig lite råd vad som gäller ????????
    Jag tror ärligt att du kommer på svaret själv om du tänker efter.

    Varifrån får strejkande arbetare sin ersättning tror du?

Svar på tråden Strejk