• Ensam2020

    Kan barnet få bruna ögon och mörkare hy

    Jag undrar om barnet kan få bruna ögon och mörkare hy och hår när pappan är rödhårig med blå ögon och mamman ljus hy med gröna ögon?

  • Svar på tråden Kan barnet få bruna ögon och mörkare hy
  • Anonym (T)

    Ja, det är möjligt men extremt osannolikt. Mycket liten chans.

  • Bjoer
    Ensam2020 skrev 2020-11-11 10:31:19 följande:

    Jag undrar om barnet kan få bruna ögon och mörkare hy och hår när pappan är rödhårig med blå ögon och mamman ljus hy med gröna ögon?


    Spontant, nej, med tanke på att bruna ögon brukar vara ett dominant anlag. Tvärt om hade funkat. Men innan du drar några förhastade slutsatser (om någon som kanske har vänstrat) så kolla upp med en säker källa.
  • Anonym (J)

    Det borde inte gå men det där med genetik är komplicerat.

  • Anonym (ooo)
    Ensam2020 skrev 2020-11-11 10:31:19 följande:

    Jag undrar om barnet kan få bruna ögon och mörkare hy och hår när pappan är rödhårig med blå ögon och mamman ljus hy med gröna ögon?


    Varför har den ena gröna ögon? Gröna ögon kan bero på brunt anlag men det kan också bero på blått anlag. Om det beror på brunt anlag kan ju barnet få bruna ögon. 

    Mörkare hy, ja om man tex har vallonsläkt bakåt i tiden, vilket extremt många svenskar har. Givetvis blir man inte "brun" men man har inte den där likbleka nordiska hudtonen. Min syrra har mörkt, nästan svart hår och den där hudtonen som gör att hon ser ut som om hon är från Sydamerika när hon är solbränd. Vi är helt vanliga "ursvenskar" men har vallonsläkt från 1600-talet i släktträdet. Jag är mer blond och blekare. så visst kan det bli skillnader. 

    Är du orolig, ta dna-test på barnet. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (ooo) skrev 2020-11-11 11:28:26 följande:

    Varför har den ena gröna ögon? Gröna ögon kan bero på brunt anlag men det kan också bero på blått anlag. Om det beror på brunt anlag kan ju barnet få bruna ögon. 

    Mörkare hy, ja om man tex har vallonsläkt bakåt i tiden, vilket extremt många svenskar har. Givetvis blir man inte "brun" men man har inte den där likbleka nordiska hudtonen. Min syrra har mörkt, nästan svart hår och den där hudtonen som gör att hon ser ut som om hon är från Sydamerika när hon är solbränd. Vi är helt vanliga "ursvenskar" men har vallonsläkt från 1600-talet i släktträdet. Jag är mer blond och blekare. så visst kan det bli skillnader. 

    Är du orolig, ta dna-test på barnet. 


    Varför är de som har vallonblod ofta mörka? I Belgien och Holland (där valloner härmstammar ifrån) ser ju folk ut som svenskar. Alltså holländare och belgier är inte mörkare än vad etniska svenskar är, så var ifrån kommer det mörka från valloner undrar jag?
  • sextiotalist
    Anonym (ooo) skrev 2020-11-11 11:28:26 följande:

    Varför har den ena gröna ögon? Gröna ögon kan bero på brunt anlag men det kan också bero på blått anlag. Om det beror på brunt anlag kan ju barnet få bruna ögon. 

    Mörkare hy, ja om man tex har vallonsläkt bakåt i tiden, vilket extremt många svenskar har. Givetvis blir man inte "brun" men man har inte den där likbleka nordiska hudtonen. Min syrra har mörkt, nästan svart hår och den där hudtonen som gör att hon ser ut som om hon är från Sydamerika när hon är solbränd. Vi är helt vanliga "ursvenskar" men har vallonsläkt från 1600-talet i släktträdet. Jag är mer blond och blekare. så visst kan det bli skillnader. 

    Är du orolig, ta dna-test på barnet. 


    Som min mamma. Hon har fått det vallonska utseendet. Ingen annan. Hon är den enda med bruna ögon

    Det vallonska kommer från morfar
  • AnnaSthlm

    Det är mycket möjligt om någon av mor- och farföräldrarna har bruna ögon. Möjligt men extremt osannolikt i andra fall.

  • Anonym (barnaskara)

    Jo, det går. I min syskonskara varierar det vilt, trot att vi har samma föräldrar. 

    Mamma - ljus hy som blir fräknig vid solbränna, rödhårig och gröna ögon från brunt anlag
    Pappa - ljusare hy än mamma som blir bränd vid solbränna, blond och blå ögon

    Barn 1 - hy som pappa, rödhårig och grå ögon
    Barn 2 - ljus hy som blir brun vid solbränna, mörkbrunt hår och gröna ögon
    Barn 3 -hy som mamma, blond och gröna ögon
    Barn 4 - hy som mamma, rödhårig och blå ögon.

    Det kan verkligen slå lite hur som helst verkar det som. Pappas släkt kommer från Sverige så långt tllbaka man kommer i böckerna medan delar av mammas släkt kom till Sverge på 1700-talet från Tyskland och central-Europa med påfyllnad från mormors mor på 1900-talet, som barn 2 är mycket lik.

  • sextiotalist
    AnnaSthlm skrev 2020-11-11 14:07:45 följande:

    Det är mycket möjligt om någon av mor- och farföräldrarna har bruna ögon. Möjligt men extremt osannolikt i andra fall.


    Sa man förr, numera vet man att det inte är ovanligt.

    Det är tre gener som styr ögonfärgen och det är mer komplext än vad man lärt sig under biologilektionerna
Svar på tråden Kan barnet få bruna ögon och mörkare hy