Anonym (J) skrev 2020-11-11 20:36:44 följande:
Då jag jobbar är det medicinsk som gället oavsett vecka 6 eller v 12. Kirurgiskt är väldigt ovanligt nu för tiden.
Det var verkligen märkligt, i alla fall i regionen där jag jobbar med erbjuder vi alltid (även) kirurgisk mellan v. 8-12, innan är embryot för litet att fånga och efter är fostret ?för stort? för denna mycket pilliga men rätt simpla manöver. Jag är ärligt ganska bombsäker på att de flesta regioner erbjuder kirurgisk abort under just de aktuella veckorna, det är ju nationella riktlinjer, läs på 1177 eller var du vill. Däremot görs det inte längre under vecka 13, vilket vi gjorde förr (och ännu senare längre tillbaka, speciellt på västkusten vad jag minns) helt enkelt för att det då ibland i sällsynta fall kunde bli skador på livmodern (denna mycket lilla operation blir ju ?större? ju större fostret är) Enligt nuvarande rutiner är det extremt ovanligt med skador, det förekommer knappt överhuvudtaget. En seglivad myt till för att skanna/skrämma kvinnor kanske? Det finns ingen som helst ökad risk för framtida infertilitet kopplad till aborter, den som är nyfiken på det kan göra en enkel googling.
Lycka till TS, det kommer att gå fint !!