• Anonym (hur?)

Lyxproblem men jag behöver hjälp - lönesamtal

Jag ska ha mitt lönesamtal med chefen på tisdag och han har påpekat flera gånger att jag måste tänka igenom vad jag vill ha för lön och, så att säga, ta med råge. Och det är just det som är problemet Jag verkligen lider av duktiga flickan syndrom - jag vet att jag är bra, men ändå skäms att ta plats och därmed begära mer i lön (även om min chef uttryckligen visar att jag ska göra det).
    Jag sitter i en chefsposition (så samtalet blir med VD:n) och han vill att jag kommer närmare i lön till hans ställföreträdande på kontoret (problemet där är att denne var egentligen anställd till att vara hjälp och rådgivning till VD flera år före mig, men det är i mig som VD:n har hittat den stöd han behöver). Men det är 7000 mellan våra löner, dvs jag tycker att det blir för stor höjning helt plötsligt. Dessutom ett annat problem - min kollega (eller rättare sagt min underanställd), som kör löner - hen ska ju veta hur mycket jag fått direkt och kan bli sur att hen får inte lika stor höjning.
    Chefen vill att jag ska säga hur mycket jag vill ha, för att han i sin tur är rädd att jag ska känna mig underbetald och sluta (han fick nästan hjärtstillestånd när han trodde först att jag skulle sluta, fast jag skulle bara berätta att jag ska gå på mammaledighet om några månader )
    A-a-a, jag vet inte hur jag ska göra. Hur kan jag bli mer arrogant och framfusig för att våga begära det jag förtjänar? Jag skulle såklart aldrig tacka till en erbjuden höjning på 7000, men jag vågar inte begära den själv hellerGråter

• Svar på tråden Lyxproblem men jag behöver hjälp - lönesamtal
  • Anonym (W)
    Anonym (hur?) skrev 2020-11-11 13:15:26 följande:

Jag ska ha mitt lönesamtal med chefen på tisdag och han har påpekat flera gånger att jag måste tänka igenom vad jag vill ha för lön och, så att säga, ta med råge. Och det är just det som är problemet Jag verkligen lider av duktiga flickan syndrom - jag vet att jag är bra, men ändå skäms att ta plats och därmed begära mer i lön (även om min chef uttryckligen visar att jag ska göra det).
    Jag sitter i en chefsposition (så samtalet blir med VD:n) och han vill att jag kommer närmare i lön till hans ställföreträdande på kontoret (problemet där är att denne var egentligen anställd till att vara hjälp och rådgivning till VD flera år före mig, men det är i mig som VD:n har hittat den stöd han behöver). Men det är 7000 mellan våra löner, dvs jag tycker att det blir för stor höjning helt plötsligt. Dessutom ett annat problem - min kollega (eller rättare sagt min underanställd), som kör löner - hen ska ju veta hur mycket jag fått direkt och kan bli sur att hen får inte lika stor höjning.
    Chefen vill att jag ska säga hur mycket jag vill ha, för att han i sin tur är rädd att jag ska känna mig underbetald och sluta (han fick nästan hjärtstillestånd när han trodde först att jag skulle sluta, fast jag skulle bara berätta att jag ska gå på mammaledighet om några månader )
    A-a-a, jag vet inte hur jag ska göra. Hur kan jag bli mer arrogant och framfusig för att våga begära det jag förtjänar? Jag skulle såklart aldrig tacka till en erbjuden höjning på 7000, men jag vågar inte begära den själv hellerGråter

Ja, vågar du inte, så har jag inget råd. Känns dock märkligt med tanke på att du är chef. Men jag tycker ju inte att 7 000 är så mycket om han säger att du ska ta i med råge. 
  • Anonym (ooo)

Jag hade sagt 7000 kr, varför ska du inte säga det? Sedan kanske du inte får det men du har ju bra argument som du själv skrivit här.

Gå dit, låtsas att du förhandlar för någon annan, säg att det är rimligt med samma lön som den ställföreträdande. Blir svaret då att nej, men du kan få 5000 kr. Ja ok säger du då. Hur svårt kan det vara Flört

• Anonym (Kvinna34)

Jag började som nyexad på min arbetsplats. Var på den tiden (7 år sedan) svårt att få arbete inom mitt yrke, så man var glad för det man fick. Blev erbjuden ingångslön på 24500 kr/mån.

Därefter flera chefsbyten, varje chef har gett mig goda omdömen och har höjt lönen med 800-1500 kr vid lönesamtal.

Jag har vetat att jag antagligen skulle kunna få upp lönen om jag bytte arbetsplats, men har mått bra av att få lära och utvecklas där jag är idag.

Så fick jag en ny chef för några år sedan. Hon sa rakt ut att jag låg lägre i lön än mina kollegor som jobbat kortare tid och har mindre erfarenhet. Det är svårare att få tag på bra personal nu, finns mer jobbalternativ etc så därför är ingångslönerna högre idag (vet dock inte hur höga).

I alla fall sedan nya chefen började så har hon höjt min lön med 5000 kr och nu sist ytterligare 2500 kr. Kollegorna fick typ påökt 600 kr enligt den avtalade höjningen.

Att få högre lön har ökat mitt självförtroende. Skulle jag söka ett annat jobb nu, så skulle jag våga begära ännu mer än jag har idag. Det värsta som kan hända är att man får ett nej.

Mitt råd till tid:

Om chefen sagt att du ska be om 7000 kr i höjning, varför inte fråga om 10 000 kr?

Löneförhöjningen kommer ju lägligt till föräldraledigheten och är superbra om man vill jobba deltid med små barn.

Tänk att pengarna är till för försörjning av dig och dina barn. Våga ta i lite. Tänk på att det finns säkert andra människor som gör samma jobb som du, men har det dubbla i lön? Önskar dig lycka till!

• Mandel

Vad spelar det för roll vad du får i löneökning kontra vad din "underställde" får i ökning?
    Det hör verkligen inte ihop. Och otroligt oprofessionellt om personen ens tar upp det.
    Chefer har en helt annan löneökning än "vanliga" anställda, så är det bara.

Enda gången jag har regerat på skillnader i löneökning var när ett företag som jag jobbade på sa till många kvinnor att det inte fanns pengar, men männen kunde få tusentals kronor i ökning. Och de kvinnor som protesterade mot diskrimineringen att de redan från början hade lägre lön redan ifrån början för samma ansvar och tjänst fick högre ersättning än andra kvinnor, men se då fick de männen samma ökning så skillnaden var den samma efter ökningen...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mrs Moneybags

7000 är inte extremt i din situation.

Om jag inte vill säga en exakt summa brukar jag fråga "vad tycker du att jag är värd?" när jag får frågan om önskad lön. Eller kanske ett intervall, om det känns lättare. 

• Anonym (Sss)

Du ska inte nervärdera dig själv. Säg 10.000 och så får du se vad vad du blir erbjuden. Våga stå upp för det arbetet du gör. Ingen annan har att göra med vad du får i lön.

• Anonym (A)
    Anonym (Sss) skrev 2020-11-11 15:57:26 följande:
    Du ska inte nervärdera dig själv. Säg 10.000 och så får du se vad vad du blir erbjuden. Våga stå upp för det arbetet du gör. Ingen annan har att göra med vad du får i lön.
    Håller med
Svar på tråden Lyxproblem men jag behöver hjälp - lönesamtal