Lyxproblem men jag behöver hjälp - lönesamtal
Jag ska ha mitt lönesamtal med chefen på tisdag och han har påpekat flera gånger att jag måste tänka igenom vad jag vill ha för lön och, så att säga, ta med råge. Och det är just det som är problemet Jag verkligen lider av duktiga flickan syndrom - jag vet att jag är bra, men ändå skäms att ta plats och därmed begära mer i lön (även om min chef uttryckligen visar att jag ska göra det).
Jag sitter i en chefsposition (så samtalet blir med VD:n) och han vill att jag kommer närmare i lön till hans ställföreträdande på kontoret (problemet där är att denne var egentligen anställd till att vara hjälp och rådgivning till VD flera år före mig, men det är i mig som VD:n har hittat den stöd han behöver). Men det är 7000 mellan våra löner, dvs jag tycker att det blir för stor höjning helt plötsligt. Dessutom ett annat problem - min kollega (eller rättare sagt min underanställd), som kör löner - hen ska ju veta hur mycket jag fått direkt och kan bli sur att hen får inte lika stor höjning.
Chefen vill att jag ska säga hur mycket jag vill ha, för att han i sin tur är rädd att jag ska känna mig underbetald och sluta (han fick nästan hjärtstillestånd när han trodde först att jag skulle sluta, fast jag skulle bara berätta att jag ska gå på mammaledighet om några månader )
A-a-a, jag vet inte hur jag ska göra. Hur kan jag bli mer arrogant och framfusig för att våga begära det jag förtjänar? Jag skulle såklart aldrig tacka till en erbjuden höjning på 7000, men jag vågar inte begära den själv heller