• baraenlitentjej

    Skaffa chihuahua?

    Hej!

    Jag har i flera år varit väldig hundkär, och det senaste året eller så har jag seriöst börjat överväga att skaffa en vovve.


    I nuläget är jag 28-årig student på universitetet och har enbart distansundervisning tills vidare, men även innan covid spenderade jag större delen av mina dagar hemma. Jag bor ensam i lägenhet i centrum just intill stora grönområden, och ett långt promenadstråk intill ån här. 


    Jag fick nyligen hälsa på en väns chihuahua och fastnade direkt för rasen, han var både sprallig och energisk men även väldigt gosig och hängiven. 

    Har ni några tips och råd till mig som nybörjare med hund?


    Skulle en chihuahua som ras passa mig, eller finns det någon annan ras som är mer passande?

    Tack på förhand! Glad

  • Svar på tråden Skaffa chihuahua?
  • Dexter dot com
    baraenlitentjej skrev 2020-11-11 15:59:52 följande:

    Hej!

    Jag har i flera år varit väldig hundkär, och det senaste året eller så har jag seriöst börjat överväga att skaffa en vovve.


    I nuläget är jag 28-årig student på universitetet och har enbart distansundervisning tills vidare, men även innan covid spenderade jag större delen av mina dagar hemma. Jag bor ensam i lägenhet i centrum just intill stora grönområden, och ett långt promenadstråk intill ån här. 


    Jag fick nyligen hälsa på en väns chihuahua och fastnade direkt för rasen, han var både sprallig och energisk men även väldigt gosig och hängiven. 

    Har ni några tips och råd till mig som nybörjare med hund?


    Skulle en chihuahua som ras passa mig, eller finns det någon annan ras som är mer passande?

    Tack på förhand! Glad


    För att kunna ge ett rättvist svar behöver jag ha svar på lite frågor :)

    Hur löser du hundpassning när du börjar jobba/ har lektioner framöver?
    Vad har du tänkt aktivera din hund med och ungefär hur mycket tid kommer du kunna/vilja lägga på motion/aktivering per dag?
  • Tow2Mater

    Timslånga promenader är kanske inte det bästa for deras små ben. Min orkade iallafall inga lååånga promenader. :) Men han var ju lätt att bära.

  • Anonym (Hmmm)

    Ingen hund utan en råtta i koppel.
    De kallas ju fittslickare och bärs mest runt på armen eller i handväska
    Taskig personlighet dessutom.
    Mest en statuspryl känns det som.....

  • Anonym (ace)

    Jag tycker att du ska läsa på lite om rasen (finns massor bl.a. på youtube) och fråga dig själv om rasen passar dig.

    Kanske din ideala hund är en grand danois, eller en border collie, eller en jack russel, eller en cocker spaniel, eller en labbe..? Gör lite mer research än bara "jag gillade min kompis XXX".

    Fundera på hundens livslängd, vanliga sjukdomar, rasbundna beteenden (skällig/vaktig/apporterande/nos-driven, osv) t. ex.
    Fundera på din egen livssituation, hur kommer den se ut under de närmaste 10-15 åren eller mer.
    Fundera på vad du kan erbjuda hunden, vad finns det för hund-aktiviteter (valp-kurs, spår, lyd, agility, weight-pulling osv).
    Fundera på vad du vill ha ut av ditt hundliv.
    Fundera på hundens behov av fysisk och mental stimulans.
    Fundera på pälsvård.
    Fundera på din ekonomi, klarar den av akut vet-vård eller kronisk sjukdom?
    Hur löser du passning om du jobbar/pluggar heltid utanför hemmet?
    Fundera på hur mycket utrymme i hemmet hunden behöver (min 60-kg grabb är aldrig mer än 2m från mig, så vi hade kunnat bo på 20kvm, men min kompis jack russel på 7kg behöver stora ytor i hemmet att röra sig på för att vara lycklig (deras 85kvm är i minsta laget enligt hunden).

  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2020-11-11 19:47:35 följande:

    Timslånga promenader är kanske inte det bästa for deras små ben. Min orkade iallafall inga lååånga promenader. :) Men han var ju lätt att bära.


    Oj, det lät konstigt
  • Anonym (Tänk noga)

    Jag hade i många år längtat efter hund. När jag blev egenföretagare skaffade jag mig äntligen henne. Hon är efterlängtad och önskad. Men jösses va mycket jobb, började studera och fick planera allt kring henne. Hon är idag 7 år och fortfarande min lilla ögonsten. Men... Jag kommer inte skaffa hund igen efter henne.

    Testa att passa någons hund eller bli fodervärd istället. Mitt tips.

  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2020-11-12 16:40:04 följande:
    Oj, det lät konstigt
    Tycker du? Men naturligtvis kan det vara individuellt for dem med.

    "De hundar som inte kräver så mycket motion, utan som bara är nöjda av att gå promenader i en park och kanske gå ut i skogen, är exempelvis chihuahua, mops och bichon frisé."

    "De hundar som inte kräver så mycket aktivitet är exempelvis cavalier och andra små sällskapshundar som maltes och chihuahua. "

    https://veterinärer.se/guide-vilken-hundras-passar-dig/


  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Tänk noga) skrev 2020-11-12 16:43:49 följande:

    Jag hade i många år längtat efter hund. När jag blev egenföretagare skaffade jag mig äntligen henne. Hon är efterlängtad och önskad. Men jösses va mycket jobb, började studera och fick planera allt kring henne. Hon är idag 7 år och fortfarande min lilla ögonsten. Men... Jag kommer inte skaffa hund igen efter henne.

    Testa att passa någons hund eller bli fodervärd istället. Mitt tips.


    Vad hade du för ras som var så krävande? Visst man måste rasta dom och aktivera dom och man är till viss del bunden. Men så värst mycket arbete är det inte rasta är ju ett nöje det är ju bara motion och aktiveringen är ju bara kul. 
  • Anonym (Tänk noga)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-11-13 00:03:38 följande:

    Vad hade du för ras som var så krävande? Visst man måste rasta dom och aktivera dom och man är till viss del bunden. Men så värst mycket arbete är det inte rasta är ju ett nöje det är ju bara motion och aktiveringen är ju bara kul. 


    Italiensk vinthund, men är inte rastypisk latmask som de beskrivs. När man är själv med hund och svårt att hitta hundvakt (nej, har varken viljan eller ekonomin med hunddagis eller dagmatte. Mycket känslig dam detta) så blir man fruktansvärt bunden. Ingen vill vara hundvakt då hon är väldigt jobbig tycker många, mycket energi. Hon är tränad, kommer när man ropar, kan sitt, ligg, vänta osv (korta stunder). Sen är det full rulle igen. Max lämna 6 timmar, anpassa jobb efter hunden, mina studier, andra aktiviteter osv. Allt måste planeras efter att jag har hund. Hon är mycket krävande, kan vara ute och gå flera timmar om dagen, leka med sina leksaker. Kunde lika väl skaffat en Husky.

    Så nej, det är inte 20 min promenad 3 gånger om dagen och kasta lite boll några minuter och mysa i soffan. Det är en timmen på morgonen, helst 45 mitt på dagen om jag hinner. Mycket lek och aktivering mellan och så går vi en mil på kvällen (tar väl 2 timmar ca). Gärna en del kisstundor lite då och då på 20 min mellan dessa. Gör jag inte detta är hon helt hysterisk med energi som hon inte får utlopp för. Jag är inte till viss del bunden, jag totalt bunden med henne. Ska jag ta med henne till kompisar måste jag beräkna iaf 2 timmars aktivering innan, annars förstör hon kvällen.

    Handlar inte om ras, handlar om individ. Min är bara såhär, det är inget fel på henne eller stress, har kollat upp detta. Hon är bara glad och älskar att vara med mig. Så för mig räcker detta gott och väl, ångrar henne inte men ibland vill man hellre vara kvar i soffan på kvällen.
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2020-11-12 23:27:56 följande:

    Tycker du? Men naturligtvis kan det vara individuellt for dem med.

    "De hundar som inte kräver så mycket motion, utan som bara är nöjda av att gå promenader i en park och kanske gå ut i skogen, är exempelvis chihuahua, mops och bichon frisé."

    "De hundar som inte kräver så mycket aktivitet är exempelvis cavalier och andra små sällskapshundar som maltes och chihuahua. "

    https://veterinärer.se/guide-vilken-hundras-passar-dig/


    Ja, de jag känner fjällvandrar osv utan problem. Likaså bichoner. En frisk hund ska klara av att gå, oavsett storlek. Mopsar mfl kortnosar kan ha problem däremot, just för att de inte är friska.
  • Jemp

    Ts, vad vill du göra med hunden? Hur mycket tid vill du lägga ner, hur ser intresset ut, vad tycker du är viktigt?

    Chinchillor varierar en del i temperament och har vissa hälsoproblem. Men visst är många både trevliga och roliga.

  • sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2020-11-11 19:47:35 följande:

    Timslånga promenader är kanske inte det bästa for deras små ben. Min orkade iallafall inga lååånga promenader. :) Men han var ju lätt att bära.


    En kompis till mig har en chihuahua som utan problem är med på deras fjällvandringar.

    Självklart klarar de långa promenader, men då måste de få möjlighet
  • sextiotalist

    Jag ser chihuahuan som en stor hund i liten kropp.

    En intelligent hund som trivs bäst med att aktiveras intellektuellt och fysiskt och inte som ett sött tillbehör.

    Kan du möta detta så varför inte?

  • Anonym (H)

    Jag har två stycken. Tycker rasen passar vår familj perfekt - lätta att ta m sig överallt, får flyga som handbagage, ingen är rädd för dom, lever länge. Mina ogillar regn och ruskväder, vilket passar mig bra då jag slipper långa promenader vid dom tillfällena. Det är viktigt att borsta tänderna då dom lätt kan få tandlossning. Jag har en långhårig och en korthårig, fäller inte mycket och kräver ingen direkt pälsvård. En enkel hund enligt mig

Svar på tråden Skaffa chihuahua?