Inlägg från: Anonym (Djävulens advokat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Djävulens advokat)

    Min fru har mycoplasma HJÄLP!!

    Om läkaren säger att det kan ligga latent i ca två år så är det ju lååångt från åtta år. Det är bara att inse. Frugan har hoppat bredvid skaklarna. Passa på att begära faderskapstest när ni ändå håller på. Det känns lite aktuellt tyvärr.

    Såvitt jag kan se på internet (främst 1177) så smittar det via slemhinnor, främst vid samlag. Man kan få det i andra delar av kroppen, men om de tagit gyntest och hon har det i underlivet så är det sex det handlar om. Känns lite långsökt att hon skulle ha fått någons ögonbakterier i underlivet annars... Obs - Det måste inte vara med en man! Hon kanske har testat med en kvinna men inte törs erkänna det.

    FHM låter meddela att inkubationstiden vanligen är 10-14 dagar, vad gjorde din fru två veckor innan det började klia...?

    Hemskt ledsen för din skull men det finns liksom inte på kartan att hon skulle ha fått det innan dig.

  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Naturligt) skrev 2020-11-11 18:24:46 följande:

    Mycoplasma är en bakterie som normalt förekommer i vaginalfloran, men som kan bli en överväxt av vid tex bakteriell vaginos.


    Jaharu. Källa på det? 1177 och FHM håller inte med dig. Mycoplasma beskrivs som en sexuellt överförbar sjukdom, om det är den vaginella sorten som avses.
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Naturligt) skrev 2020-11-11 18:35:38 följande:
    Den kan vara sexuellt överförbar. Men förekommer även naturligt i floran i små mängder, vid bakteriell vaginos och samlag kan det öka. Väldigt komplext det här med kvinnors underliv.

    referensmetodik.folkhalsomyndigheten.se/w/Vaginal_mikroflora_och_uretraflora

    ". Mycoplasma hominis och Ureaplasma urealyticum kan ingå i vaginalfloran hos sexuellt aktiva friska kvinnor. Hos friska kvinnor i fertil ålder förekommer också obligat anaeroba arter vanligen i små mängder"
    TIll skillnad från den där texten så har ts fru mycoplasma genitalium, en annan variant alltså som man inte bara helt naturligt går omkring med.
    Anonym (???) skrev 2020-11-11 18:42:56 följande:
    Men kan du inte läsa? Det står ju på 1177 i slutet på den sidan, att det kan finnas i systemet, sedan kan det överföras sexuellt (alltså till andra). En kvinna kan alltså ha bakterier utan att ha varit otrogen, dessa kan av olika skäl blossa upp i hennes egen kropp eller hon kan smitta någon hon har sex med. 

    Ibland verkar det som på detta forum, som att man bara längtar efter drama. 
    Jaharu. Länka gärna för det stod inget om det på "min" 1177-sida. Missade du förresten den där biten med hur länge man kan ha det latent? Läkaren sa ca två år. Även om det i verkligheten kan betyda två och ett halvt år så är vi väldigt långt från de åtta år ts och frun varit ett par.
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Naturligt) skrev 2020-11-11 19:16:19 följande:
    Jo, den typen av Mycoplasma förekommer naturligt i underlivet också.
    Bra :) Jag ser fortfarande fram emot nån slags källa på det.
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Naturligt) skrev 2020-11-11 21:05:26 följande:
    Men googla på "vaginalflora" så kommer det upp massor av källor som säger det.
    Det är inte så påståenden funkar. Om du säger att något är på ett visst sätt är det upp till dig att visa. Jag har redan läst om mycoplasma på flera välrenommerade sidor, t ex 1177, FHM och några läkarsidor och ingenstans står det som du påstår, så upp till bevis eller så finns det inga. Och titta då noga först så det också handlar om rätt slags mycoplasma, dvs genitalium (och inte hominis, som redan nämnts. Det är två olika saker).
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Naturligt) skrev 2020-11-11 21:24:01 följande:
    Prova googla på engelska också.
    Vet du, jag kan läsa på engelska också :) Det finns fortfarande ingen info och det är fortfarande du som påstår nåt. Om jag skulle säga att det finns aliens så är det jag som måste bevisa det, inte de som säger att aliens inte finns. Källa, eller så är det inte sant. Eller så kan du erkänna att du hade fel för att du läste om fel slags mycoplasma.
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Naturligt) skrev 2020-11-11 21:42:30 följande:
    Så! "Species" betyder arter. Resten får du faktiskt googla själv.

    "Mycoplasma species are found in normal flora of urogenital system and also as an agent of urogenital infection."

    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15756355/
    Species bevisar inte ett skvatt. Det finns olika slags mycoplasma, och det står mycket riktigt att vissa av dem är naturligt förekommande. Däremot står inte det du påstår. Här kan du å andra sidan läsa om du vill:

    Although many species of mycoplasmas regard as normal flora, but some species causes serious genital disease. In Iran several epidemiological studies have documented the prevalence of Mycoplasma hominis, M. genitalium and Ureaplasma urealyticum in genital disorders.

    bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-020-08962-5
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Naturligt) skrev 2020-11-11 21:49:07 följande:
    Då missade du källan ovanför ditt inlägg. Mycoplasma-arter förekommer naturligt i underlivet, varav en är genitalium, men normalt sätt i små mängder. Det står på många ställen.
    Nej, man nämner inte genitalium som en av de naturligt förekommande. Om det står på så "många ställen" kanske du kan ta fram en som faktiskt säger det också.
    Anonym (Naturligt) skrev 2020-11-11 21:53:43 följande:
    Alla de arterna du rabblar upp som kan orsaka allvarliga infektioner förekommer naturligt i små mängder i vaginalfloran. Du verkar ha missat läsa detta

    "Mycoplasma species are found in normal flora of urogenital system and also as an agent of urogenital infection."

    Ditt inlägg säger ingenting om huvida de förekommer naturligt eller inte, bara att de kan orsaka infektion men det kan i princip alla bakterier som finns i underlivet göra.
    Nej, det står inte alls att de förekommer naturligt i vaginalfloran. Läs lite bättre. Det står att de anses normala, men att vissa orsakar sjukdomar.
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Hm) skrev 2020-11-12 00:05:31 följande:

    När jag var ung kontaktade en kille mig, som jag haft en kortvarig sexuell förbindelse med, och sa att han fått mycoplasma och trodde att det kanske var av mig. Jag hade inga som helst symptom, men han sa att hans läkare sagt att man kan ha det helt symptomfritt.

    Jag googlade lite, tyckte av flera skäl att det verkade orimligt att jag hade det och att det verkade ofarligt, och sedan glömde jag det (problemlösning för en nittonåring).

    Kan kanske din fru (och du också) ha haft symptomfri mycoplasma i många år? Jag menar alltså inte latent utan aktiv men symptomfri?


    TS läkare sa att det max kunde ligga latent i två år. De har varit ihop i åtta år.... Det känns som att de har en del att prata om.

    Latent betyder alltså inaktivt och symptomfritt, är det aktivt har man symptom, som frun nu har.
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Hm) skrev 2020-11-12 08:47:29 följande:
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2020-11-12 07:07:23 följande:

    TS läkare sa att det max kunde ligga latent i två år. De har varit ihop i åtta år.... Det känns som att de har en del att prata om.

    Latent betyder alltså inaktivt och symptomfritt, är det aktivt har man symptom, som frun nu har.


    Jag är verkligen ingen expert men kan man verkligen generalisera så, att aktiva könssjukdomar alltid ger symptom? Finns ju såna som aldrig ger märkbara symptom, tex klamydia?

    Bra att mycoplasma läker ut av sig självt. Då kan den alltså inte komma i flera mer eller mindre märkbara skov och ligga latent däremellan, som herpes?
    Det finns de som har HIV, men mha medicin kan det ligga latent, och då är de (som jag förstått) inte ens smittsamma. Såg en intervju med nån slags överläkare som förklarade att HIV-smittade som sköter sin sjukdom kan ha sex utan kondom. Så även fast man har sjukdomen så är den inte aktiv bara för att man har den. Och nej, en aktiv infektion av olika könssjukdomar ger inte alltid symptom, naturligtvis.

    Jag sa aldrig att mycoplasma läker ut av sig självt, men faktum är att det kan göra det. Det gäller då mycoplasma utan symptom, den behöver inte alltid behandlas. Har man symptom ska man behandlas, då används antibiotika. Gör man inte det kan det ha en negativ effekt på möjligheterna att skaffa barn senare. En utläkt mycoplasma är ju borta, med eller utan behandling. Den kommer alltså inte i skov. Det läkaren menade med latens är att du kan smittas men bära på det i upp till två år utan att veta om det.
Svar på tråden Min fru har mycoplasma HJÄLP!!