Min fru har mycoplasma HJÄLP!!
Mycoplasma är en bakterie som normalt förekommer i vaginalfloran, men som kan bli en överväxt av vid tex bakteriell vaginos.
Mycoplasma är en bakterie som normalt förekommer i vaginalfloran, men som kan bli en överväxt av vid tex bakteriell vaginos.
Jaharu. Källa på det? 1177 och FHM håller inte med dig. Mycoplasma beskrivs som en sexuellt överförbar sjukdom, om det är den vaginella sorten som avses.
TIll skillnad från den där texten så har ts fru mycoplasma genitalium, en annan variant alltså som man inte bara helt naturligt går omkring med.Jaharu. Länka gärna för det stod inget om det på "min" 1177-sida. Missade du förresten den där biten med hur länge man kan ha det latent? Läkaren sa ca två år. Även om det i verkligheten kan betyda två och ett halvt år så är vi väldigt långt från de åtta år ts och frun varit ett par.
Bra :) Jag ser fortfarande fram emot nån slags källa på det.
Lägger mig i diskussionen här: har inte hittat en enda källa på att M. genitalium ingår i den normala vaginalfloran. M. hominis, absolut, men det är inte samma sak.
Det är inte så påståenden funkar. Om du säger att något är på ett visst sätt är det upp till dig att visa. Jag har redan läst om mycoplasma på flera välrenommerade sidor, t ex 1177, FHM och några läkarsidor och ingenstans står det som du påstår, så upp till bevis eller så finns det inga. Och titta då noga först så det också handlar om rätt slags mycoplasma, dvs genitalium (och inte hominis, som redan nämnts. Det är två olika saker).
Fast, nej. "Bevisbördan" ligger på dig som påstår det.
Vet du, jag kan läsa på engelska också :) Det finns fortfarande ingen info och det är fortfarande du som påstår nåt. Om jag skulle säga att det finns aliens så är det jag som måste bevisa det, inte de som säger att aliens inte finns. Källa, eller så är det inte sant. Eller så kan du erkänna att du hade fel för att du läste om fel slags mycoplasma.
Species bevisar inte ett skvatt. Det finns olika slags mycoplasma, och det står mycket riktigt att vissa av dem är naturligt förekommande. Däremot står inte det du påstår. Här kan du å andra sidan läsa om du vill:
Although many species of mycoplasmas regard as normal flora, but some species causes serious genital disease. In Iran several epidemiological studies have documented the prevalence of Mycoplasma hominis, M. genitalium and Ureaplasma urealyticum in genital disorders.
bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-020-08962-5