Varför måste min fru skaffa katt?
Håller med Ghost - hon måste inse att katterna ska vara hennes eget ansvar. Så har vi - det var min idé att skaffa katter (då skaffade vi två så att de kan underhålla varandra vilket de gör ibland), så de är helt mitt ansvar. Min man har matat dem och rensat kattlådorna när jag var bortrest eller på sjukhus med vår dotter, men inte annars.
Förresten, hur gamla är era barn? Är de under 4-5 skulle jag definitivt inte ens tänka på nån katt just nu.
Som motargument för några av dina - mina katter har inte förstört en enda möbel under sina 4 år hos oss - bara de har tillräckligt med klösträd och leksaker om de gillar sånt (mina har alltid nobbat alla typer av leksaker och föredrar sällskap av varandra, men de tillhör rasen som är mer flockdjur än vanliga raser, så det kan spela in). När vi åker på semester, har vi aldrig lämnat de på katthotell - de flesta gångerna hade vi kattvakt och i år, då det blev svemester - åkte katterna med oss på en bilresa (faktiskt så var det min mans idé) och det gick utan som helst problem.
Som sagt, vi leker nästintill aldrig med katterna - de klarar det själva, men det säkert beror på rasen.
Har ni andra husdjur förutom marsvinet? Kan det vara för mycket jobb?