• Thu 12 Nov 2020 18:14
    334 visningar
    4 svar
    4
    334

    Golvläggaren hade sönder diskmaskinen - vilka rättigheter har jag?

    Ja, som i rubriken. Vi la in ett golv i köket, en hantverkare från Bauhaus kom och för att färdigställa så var han tvungen att dra ut diskmaskinen en bit och ställa tillbaka den in igen, efter en tid så började den krånga och till slut dog den helt med vatten som inte tömde ur. När rörmokaren kom för att installera en ny maskin och ta ut denna, så såg han att slangen legat klämd nästan helt platt under själva diskmaskinen. Jag fotade skadorna och skickade till reparatören på Bauhaus. Det irriterar mig att jag kanske inte hade behövt köpa ny maskin (den gamla var 3 år) nu när vi så vad som hade haft sönder den. Den gick i o f s inte att starta längre. Någon som vet hur sådant här brukar sluta. Har man någon rätt til ersättning? För små summor för försäkringsbolaget.

  • Svar på tråden Golvläggaren hade sönder diskmaskinen - vilka rättigheter har jag?
  • Thu 12 Nov 2020 18:28
    #1

    Beror nog främst på hur avtalet med Bauhaus sett ut, kan inte tänka mig annat än att de mer eller mindre försöker friskriva sig från ansvar för annat i bostaden än just deras eget arbete. Har haft flera liknande hantverkstjänster hemma och nästan alltid står det i det finstilta att eventuell åverkan som krävts för att lösa uppdraget inte är deras problem typ. Hade en kille här för att installera tvättmaskin, han monterade loss min duschvägg för att komma åt och lät den stå, tydligen inte hans ansvar att återställa.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Thu 12 Nov 2020 18:47
    #2

    Har du ringt Bauhaus och påpekat att deras reparatör förstört din diskmaskin?

  • Fri 13 Nov 2020 08:49
    #3
    riboflavin skrev 2020-11-12 18:28:21 följande:

    Beror nog främst på hur avtalet med Bauhaus sett ut, kan inte tänka mig annat än att de mer eller mindre försöker friskriva sig från ansvar för annat i bostaden än just deras eget arbete. Har haft flera liknande hantverkstjänster hemma och nästan alltid står det i det finstilta att eventuell åverkan som krävts för att lösa uppdraget inte är deras problem typ. Hade en kille här för att installera tvättmaskin, han monterade loss min duschvägg för att komma åt och lät den stå, tydligen inte hans ansvar att återställa.


    Ja, fick just veta att det finstilta innebara tt reparatören måste ha fått chansen att återställa så många gånger som 3(!).

    Men jag tycker det är orättvist om golvläggaren liksom gjort något som inte går att upptäcka på en gång. Man tänker väl inte att "aha diskmaskinen sönder några veckor efter golvläggningen, då ringer jag bauhaus - för det är kanske deras fel" Jag förutsatte att man är noggrann med sådant. Men undrar om man ändå inte har konsumentlagen på sin sida om hantverkaren ställt till något som ger den här typen av konsekvenser som skulle kunna leda till vattenläcka. Slangen var nästan av.
  • Fri 13 Nov 2020 08:49
    #4
    Mortiscia80 skrev 2020-11-12 18:47:40 följande:

    Har du ringt Bauhaus och påpekat att deras reparatör förstört din diskmaskin?


    Japp
Svar på tråden Golvläggaren hade sönder diskmaskinen - vilka rättigheter har jag?