• Anonym (Shit.­)
    Fri 13 Nov 2020 12:39
    135 visningar
    8 svar
    8
    135

    Hur överlever man pandemin?

    Jag TS -

    Sjukskriven efter operation.

    Går på morfin nu och sover mycket.

    Mår illa 24/7 och har ont.

    Kan inte ta hand om några barn..

    Vet ej om jag har rätt till sjukpenning.

    (Papper är inskickade)

    Har ej rätt till A-kassa då jag ej uppfyller villkoren än.

    Timanställd med 0-100h jobb i månaden på annan ort 40 mil bort. Måste ligga ute med boende osv..

    Sambo:

    Fastanställd 7-16 dagligen.

    Blir ofta dyngförkyld, slemmig, hostig, snorig, ofta problem med magkatarr/magsår pga stress.

    Två barn 4 och 7 år.

    4 årningen har krupphosta och blir lätt förkyld, hes, slemmig.

    7 åringen blir typ aldrig sjuk lr snorig.

    Pga Covid-19 så har sambon knappt jobbat något, dels pga att han blir dyngförkyld hela tiden.

    Han va hemma i 3v med feber osv.

    (Ej Covid-19, test gjordes)

    Jobba 1v.

    Nu hemma vab 1v för 4 åringen hostar slem och kruppig (pigg i övrigt, ingen feber)

    Nu börjar sambon hosta slem och bli hes igen så jag antar att han inte är välkommen på jobbet nästa vecka..

    Om min smärta fortsätter såhär så kan jag inte vara hemma med barn heller.. Vill inte vara ensam med de när jag går på stadig dos morfin.

    Sambon är livrädd och förlora jobbet pga all vabb och ligger inte bra till hos cheferna...

    Hur fasiken löser man detta ekonomiskt?

    Kommer FK betala ut såhär mycket vab osv för sambon?

    Jag är seriöst spytrött på detta nu..

    Detta året har vi faktiskt vabbat mer än jobbat...

    Besparingarna börjar dessutom sina..

  • Svar på tråden Hur överlever man pandemin?
  • Fri 13 Nov 2020 12:50
    #1

    Känner igen situationen... Jobbigt är det minsta man kan säga.

    Vabb har man rätt till 120 dagar per år och barn. Intyg krävs från dag 8. Arbetsgivaren har inte rätt att säga upp pga vabb, eller för egen sjukdom.

    Men ja, jag vet också att det på många platser blir sura miner osv. Hoppas det löser sig för er!

  • Anonym (mamma­n)
    Fri 13 Nov 2020 13:15
    #3

    Jag har genomgått flera stora operationer och inte tagit morfinbaserad medicin mer än max 3 veckor. Illamåendet kommer att avta när du slutar med morfinet. Därför brukar jag försöka sluta med det så fort som möjligt för att känna mig "som mig själv" igen. Smärtan finns förstås där ett tag, men avtar ju mer och mer för varje dag. Senaste operationen var i februari och jag har fortfarande lite ont om jag trycker på ärret. Det är en del av processen. 

  • Anonym (Shit.­) Trådstartaren
    Fri 13 Nov 2020 13:18
    #4
    Anonym (mamman) skrev 2020-11-13 13:15:00 följande:

    Jag har genomgått flera stora operationer och inte tagit morfinbaserad medicin mer än max 3 veckor. Illamåendet kommer att avta när du slutar med morfinet. Därför brukar jag försöka sluta med det så fort som möjligt för att känna mig "som mig själv" igen. Smärtan finns förstås där ett tag, men avtar ju mer och mer för varje dag. Senaste operationen var i februari och jag har fortfarande lite ont om jag trycker på ärret. Det är en del av processen. 


    Jo jag vet. Blev opererad nu i veckan.

    Kommer bli människa igen om 2-3veckor.
  • Anonym (Delil­a)
    Fri 13 Nov 2020 13:27
    #5

    Blä. Känner med er!

    Som skrivits kan din sambo inte förlora jobbet pga mycket vab eller sjukfrånvaro. Min chef har klagat en massa på hög frånvaro tills jag sa till på skarpen och drog in hr-avdelningen också. Nu är det mycket bättre.

    Söker du jobb i närheten? Har du ngn utbildning? Kan du kanske plugga annars? När du mår bättre alltså.

    Hoppas att du snart kryar på dig!

  • Anonym (mamma­n)
    Fri 13 Nov 2020 13:28
    #6
    Anonym (Shit.) skrev 2020-11-13 13:18:38 följande:
    Jo jag vet. Blev opererad nu i veckan.

    Kommer bli människa igen om 2-3veckor.
    Absolut, då är du ju i den värsta fasen just nu. Ta hand om dig och ta det riktigt lugnt. Jag förstår att ni har det tufft. Kram! 
  • Anonym (Shit.­) Trådstartaren
    Fri 13 Nov 2020 14:07
    #7
    Anonym (Delila) skrev 2020-11-13 13:27:46 följande:

    Blä. Känner med er!

    Som skrivits kan din sambo inte förlora jobbet pga mycket vab eller sjukfrånvaro. Min chef har klagat en massa på hög frånvaro tills jag sa till på skarpen och drog in hr-avdelningen också. Nu är det mycket bättre.

    Söker du jobb i närheten? Har du ngn utbildning? Kan du kanske plugga annars? När du mår bättre alltså.

    Hoppas att du snart kryar på dig!


    Skönt då kan man släppa de med att sambon kommer förlora jobbet.

    Finns inga jobb i närheten förutom som olika sjuksyster, läkare, pedagog och socionom..

    Har ingen universitet/högskoleexamen men praktiskt lagd.

    Jag har ej rätt till CSN då pga ekonomin inte kunde betala förra året och va då inte berättigad stöd från de när jag ville plugga.
  • Fri 13 Nov 2020 21:53
    #7

    Var plockar ni upp alla förkylningsvirus? De sprids ju inte lika mycket idag då alla stannar hemma med symptom och tvättar händer, använder handsprit, etc.

  • Anonym (Shit.­) Trådstartaren
    Sat 14 Nov 2020 21:50
    #8
    Tow2Mater skrev 2020-11-13 21:53:59 följande:

    Var plockar ni upp alla förkylningsvirus? De sprids ju inte lika mycket idag då alla stannar hemma med symptom och tvättar händer, använder handsprit, etc.


    Sambon har problem med magkatarr/magsår ofta.

    70% av immunförsvaret sitter i magen..

    Antagligen blir han förkyld/sjuk lätt pga att magen är skrot..

    Han är noga med hygienen osv.

    4-åringen får krupphosta direkt vid en lätt förkylning.

    Jag och 7 åringen blir aldrig förkylda oavsett hur mycket det hostas och snoras hemma.. ???????

    Vi blir sjuka max 1 gång per år och då är det feber/influensa eller magsjukan i 1 vecka sen är vi friska igen.
Svar på tråden Hur överlever man pandemin?