• Hyllemor

    Min sambo har fått löneutmätning. Hur går det till?

    Jag har nyligen flyttat ihop med pappan till mitt barn och han har därmed fått brev från kronofogden där de vill göra löneutmätning. Hur går det här till?


    Jag är osäker på vad vi ska skriva i exempelvis den löneruta som gäller just mig, som är sambo. Jag har det senaste året från och till arbetat heltid eller deltid. Just nu arbetar jag heltid, men det är inte säkert att jag gör det om ett halvår. Det nuvarande årets deklaration motsvarar troligen inte förra årets deklaration, så jag kan inte heller gå på den löneuppgiften.


    Hur fyller man i det här så att det blir rätt?

    Vad ska jag tänka på?


    Målet är givetvis att han ska bli skuldfri så snabbt som möjligt, men vi måste också kunna leva, och jag vill inte att det ska bli problem ifall jag går ner i tid på arbetet under en period.

  • Svar på tråden Min sambo har fått löneutmätning. Hur går det till?
  • Anonym (Q)

    Du ska fylla i din nuvarande lön så klart. Om det ändrar sig är det inte svårt att meddela Kf ny lön. Det du ska tänka på är att vara ärlig. Därför uppger du din nuvarande lön, istället för att gissa dig till vad som gäller om ett halvår.

  • Jamesdio

    De hämtar dessutom din senaste till skatteverket redovisade löneutbetalning och använder den i sin uträkning, så de ser direkt om du anger något som inte stämmer.

  • Hyllemor
    Jamesdio skrev 2020-11-19 10:34:38 följande:

    De hämtar dessutom din senaste till skatteverket redovisade löneutbetalning och använder den i sin uträkning, så de ser direkt om du anger något som inte stämmer.


    Jag är inte ute efter att fuska så klart, utan jag är ute efter att det ska bli rätt. Det är också därför jag undrar om det ens är möjligt att gå ner i arbetstid ifall ens sambo har löneutmätning. Det här måste vi  planera och det är därför jag är ute efter så bra information som möjligt. Jag har aldrig varit med om det här, och vet inte alls hur det går till, och är rädd att det ska bli fel på något vis.43
  • Kjell2
    Hyllemor skrev 2020-11-23 00:18:29 följande:

    Jag är inte ute efter att fuska så klart, utan jag är ute efter att det ska bli rätt. Det är också därför jag undrar om det ens är möjligt att gå ner i arbetstid ifall ens sambo har löneutmätning. Det här måste vi  planera och det är därför jag är ute efter så bra information som möjligt. Jag har aldrig varit med om det här, och vet inte alls hur det går till, och är rädd att det ska bli fel på något vis.43


    Kfm styr inte över din arbetstid och inkomst.

    Om du är osäker på reglera prata med kfm.
Svar på tråden Min sambo har fått löneutmätning. Hur går det till?