• Anonym (Hur länge?)

    Lönebidrag

    Hej???? någon här med lönebidrag? Hur länge har ni haft det? Och hur länge fick ni det? Jag har haft det i 5,5 år. Hur länge kan man få det? Jag tycker det e orättvist för jag får 3000kr mindre i lön än dom som inte har lönebidrag. Men det e väl så bara har jag fått förklarat. Jag fick det pga av att jag har inlärningssvårigheter.

  • Svar på tråden Lönebidrag
  • Anonym (Annika)

    Du måste ju inte arbeta med lönebidrag, utan du kan ju söka andra vanliga jobb utan lönebidrag. Om du får de jobben (för att du anses vara lika duktig som andra) så får du ju samma lön som de andra på arbetsplatsen. 
    Så länge du behöver lite extra hjälp för att få ett jobb och för att göra dina uppgifter så kan du fortsätta med lönebidrag.

  • Anonym (H)

    Har nog haft det i sju år iaf. Har man kvarvarande problem så tror jag inte det finns någon gräns på hur länge.

    Men jag vet att man har rätt till lika hög lön som en utan bidrag.

  • Anonym (Y)
    Anonym (Annika) skrev 2020-11-14 09:55:20 följande:

    Du måste ju inte arbeta med lönebidrag, utan du kan ju söka andra vanliga jobb utan lönebidrag. Om du får de jobben (för att du anses vara lika duktig som andra) så får du ju samma lön som de andra på arbetsplatsen. 
    Så länge du behöver lite extra hjälp för att få ett jobb och för att göra dina uppgifter så kan du fortsätta med lönebidrag.


    Så länge arbetsförmedlingen tycker han behöver extra hjälp. Inte nödvändigtvis så länge han behöver det
  • feberkyss

    Du ska ju inte få lägre lön bara för du har lönebidrag. Låter som en oseriös arbetsgivare om det är argumentet du fått från dem.

    Lönebidrag är ett bidrag där arbetagivaren får en del av din lön betalt. Ett bidrag som ska täcka det merarbete du eller din handledare får lägga för att göra samma arbetsuppgifter som någon utan lönebidrag, bidraget ska inte påverka dig och arbetsgivaren ska inte sätta lönen baserat på lönebidraget. Lönebidrag ska heller inte vara en permanent lösning så arbetsgivaren ska ha någon slags plan för ditt arbete ska underlättas.

    Arbetsgivaren har dig alltså redan som billigare arbetskraft och genom att hävda du ska ha lägre lön pga lönebidrag blir du ännu billigare för dem.

    Om jag var du jag skulle sätta mig på tvären och tal om att du tänker kontakta din handläggare på Arbetsförmedlingen för det går inte rätt till. Du ska ha den lönen du förtjänar och att de får pengar för att ha dig anställd är inte ett argument för att ge dig lägre lön. Och om arbetsgivare fortfarande hävdar det skulle jag rekommendera att också kontakta Arbetsförmedlingen och ta upp att arbetsgivaren ger dig lägre lön på grund av att du får lönebidrag, så får arbetsförmedlingen förklara för arbetsgivaren att det inte är ett argument. Du kan också gå via facket för att lyfta problemet.

  • Anonym (Hur länge?)
    feberkyss skrev 2020-11-14 10:34:53 följande:

    Du ska ju inte få lägre lön bara för du har lönebidrag. Låter som en oseriös arbetsgivare om det är argumentet du fått från dem.

    Lönebidrag är ett bidrag där arbetagivaren får en del av din lön betalt. Ett bidrag som ska täcka det merarbete du eller din handledare får lägga för att göra samma arbetsuppgifter som någon utan lönebidrag, bidraget ska inte påverka dig och arbetsgivaren ska inte sätta lönen baserat på lönebidraget. Lönebidrag ska heller inte vara en permanent lösning så arbetsgivaren ska ha någon slags plan för ditt arbete ska underlättas.

    Arbetsgivaren har dig alltså redan som billigare arbetskraft och genom att hävda du ska ha lägre lön pga lönebidrag blir du ännu billigare för dem.

    Om jag var du jag skulle sätta mig på tvären och tal om att du tänker kontakta din handläggare på Arbetsförmedlingen för det går inte rätt till. Du ska ha den lönen du förtjänar och att de får pengar för att ha dig anställd är inte ett argument för att ge dig lägre lön. Och om arbetsgivare fortfarande hävdar det skulle jag rekommendera att också kontakta Arbetsförmedlingen och ta upp att arbetsgivaren ger dig lägre lön på grund av att du får lönebidrag, så får arbetsförmedlingen förklara för arbetsgivaren att det inte är ett argument. Du kan också gå via facket för att lyfta problemet.


    Tack för svar. Jag har redan varit på facket men dom säger att dom inte kan göra så mycket. Lönebidrag är helt enkelt lägre sa dom. Mina arbetskompisar får ut en lön på 27.500kr i månaden medans jag har 24.000. Blir så arg och känner mig orättvist behandlad. Kan man söka om vanlig anställning? På sitt jobb o avsluta sitt lönebidrag?
  • Anonym (Hur länge?)
    Anonym (H) skrev 2020-11-14 10:23:06 följande:

    Har nog haft det i sju år iaf. Har man kvarvarande problem så tror jag inte det finns någon gräns på hur länge.

    Men jag vet att man har rätt till lika hög lön som en utan bidrag.


    Får jag fråga dig om du får likadan lön som dom som inte har lönebidrag?
  • feberkyss
    Anonym (Hur länge?) skrev 2020-11-14 10:40:41 följande:
    Tack för svar. Jag har redan varit på facket men dom säger att dom inte kan göra så mycket. Lönebidrag är helt enkelt lägre sa dom. Mina arbetskompisar får ut en lön på 27.500kr i månaden medans jag har 24.000. Blir så arg och känner mig orättvist behandlad. Kan man söka om vanlig anställning? På sitt jobb o avsluta sitt lönebidrag?

    Jag förstår att du känner dig orättvist behandlad.


    Hur går lönesättningen till? Är den individuell eller har dina kollegor med samma arbetsuppgifter samma lön? Du får fråga vad arbetsgivaren förväntar sig av dig för att du ska få högre lön. 


    Jag vet inte vad det är för behov av anpassning du får i och med bidraget, det ska dock du veta och skrivit under. Följer arbetsgivaren det beslutet som ni kommit överens om med Arbetsförmedlingen? Är du i behov av den anpassningen? Om inte bör du meddela det både till arbetsgivaren och Arbetsförmedlingen, då kommer beslutet inte förlängas efter det gått ut. (Ni ska ha årligt möte för att besluta om förlängning). Skulle du inte få förlängning på bidraget kan heller inte arbetsgivaren hävda att du ska ha lägre lön, eftersom det är argumentet till att du har lägre lön.


    Du kan utnyttja det beslutsmötet med att diskutera med arbetsgivaren (när Arbetsförmedlingen närvarar och arbetsgivaren måste tänka vad de säger). Om du är i behov av anpassningen som arbetsgivaren gör, så bör du ändå lyfta att du ska få samma lön för samma arbete som dina kollegor utför. AF får alltid en kopia av ditt avtal så de ser din lön, utnyttja det.


    Jag är lite förvånad över fackets svar för om din arbetsgivare säger att du får lägre lön bara för du får lönebidrag, det betyder faktiskt att du får lägre lön för du har en funktionsnedsättning (det är anledningen till att man får lönebidrag från första början). Det går under diskrimineringslagen.


    Och som svar på din fråga så kan du givetvis söka en tjänst utan lönebidrag hos din arbetsgivare, men det är de som bestämmer om de ska anställa dig. Men ja du kan ju driva på att du bör vara den mest lämpade sökande eftersom du har erfarenhet av arbetsplatsen och arbetsuppgifterna.

  • Anonym (H)

    [quote=80765951][quote-nick]Anonym (Hur länge?) skrev 2020-11-14 10:41:47 följande:[/quote-nick]Får jag fråga dig om du får likadan lön som dom som inte har lönebidrag?[/

    Ja det får jag.

  • Anonym (Sdf)

    Arbetsgivaren har väl rätt att ge dig en lägsta nivå lön. Om de andra anställda gör saker utöver det du gör så kan det vara därför de får högre lön.

    Jag har anställda med lönebidrag och de har ingen chans att jobba som en person utan ?funktionshinder?.

    Sålänge arbetsgivaren ger en lägsta lön kan inte facket göra något såvitt jag vet.

Svar på tråden Lönebidrag