feberkyss skrev 2020-11-14 10:34:53 följande:
Du ska ju inte få lägre lön bara för du har lönebidrag. Låter som en oseriös arbetsgivare om det är argumentet du fått från dem.
Lönebidrag är ett bidrag där arbetagivaren får en del av din lön betalt. Ett bidrag som ska täcka det merarbete du eller din handledare får lägga för att göra samma arbetsuppgifter som någon utan lönebidrag, bidraget ska inte påverka dig och arbetsgivaren ska inte sätta lönen baserat på lönebidraget. Lönebidrag ska heller inte vara en permanent lösning så arbetsgivaren ska ha någon slags plan för ditt arbete ska underlättas.
Arbetsgivaren har dig alltså redan som billigare arbetskraft och genom att hävda du ska ha lägre lön pga lönebidrag blir du ännu billigare för dem.
Om jag var du jag skulle sätta mig på tvären och tal om att du tänker kontakta din handläggare på Arbetsförmedlingen för det går inte rätt till. Du ska ha den lönen du förtjänar och att de får pengar för att ha dig anställd är inte ett argument för att ge dig lägre lön. Och om arbetsgivare fortfarande hävdar det skulle jag rekommendera att också kontakta Arbetsförmedlingen och ta upp att arbetsgivaren ger dig lägre lön på grund av att du får lönebidrag, så får arbetsförmedlingen förklara för arbetsgivaren att det inte är ett argument. Du kan också gå via facket för att lyfta problemet.
Tack för svar. Jag har redan varit på facket men dom säger att dom inte kan göra så mycket. Lönebidrag är helt enkelt lägre sa dom. Mina arbetskompisar får ut en lön på 27.500kr i månaden medans jag har 24.000. Blir så arg och känner mig orättvist behandlad. Kan man söka om vanlig anställning? På sitt jobb o avsluta sitt lönebidrag?