• Anonym (Neeeej)

Råkade radera smskonveration! Med ett erkännande! Hjälp!

Råkade radera en hel smskonversation men mycket bevis från en misshandel. Skulle lägga den i en mapp för jag mår dåligt av att se den och trodde att den skulle ligga kvar om jag tog bort den från originalmappen, så dum!

Vad gör jag? Måste få tillbaka den men är så oteknisk!

• Svar på tråden Råkade radera smskonveration! Med ett erkännande! Hjälp!
  • viseversa

var det bilderdu tagit skärmdump eller ett riktigt sms? Bilder brukar ligga unbder senaste raderade. I alla fall på iphone.

• flygrl

Men usch va trist! Men misströsta inte för det borde gå återställa sms:en från en säkerhetskopia. Vet ej va du har för telefon men här kommer tips för iPhone:

macworld.idg.se/2.1038/1.669654/aterskapa-sms-iphone

Liknande borde väl gå att göra med Android antar jag.

Annars finns det ju företag som kan sånt där och garanterat kan återställa dom raderade sms:en åt dig även om du förstås får betala en slant för tjänsten. Här länkar till två företag:

ahlbergdata.se/raderade-sms/

www.ibas.com/sv/it-forensik/mobil-forensik/

Jag hoppas verkligen du kan lösa det där. Återkom gärna i tråden och berätta hur det gått.

Önskar dig lycka till och allt gott!

• Anonym (Besserwisser)

Om du verkligen måste få tillbaka SMS-en så lämna telefonen till proffs (inte någon "teknisk kompis"). Länkarna i inlägg #2 är seriösa.
    Dessutom bör du inte använda telefonen innan problemet är löst.
    Ju mer du använder telefonen, desto större risk att SMS-en är borta för alltid. Stäng av telefonen och flytta SIM-kortet till en reserv-telefon.
    Det kan finnas SMS lagrade på SIM-kortet, men det är inte det normala. Troligen ligger de i telefonens eget minne.

• Anonym (Neeeej)

Det är en Android. Måste tyvärr använda mobilen. Suck. Får fortsätta läsa på lite. Varför finns det inte en papperskorg som på datorn? Hade räddat mig nu...

• Anonym (Neeeej)
    viseversa skrev 2020-11-15 18:35:48 följande:

var det bilderdu tagit skärmdump eller ett riktigt sms? Bilder brukar ligga unbder senaste raderade. I alla fall på iphone.

Sms bara, en vanlig konversation utan bilder. Android
  • Anonym (Janne "Buffalo" Johansson)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2020-11-15 19:12:50 följande:

Om du verkligen måste få tillbaka SMS-en så lämna telefonen till proffs (inte någon "teknisk kompis"). Länkarna i inlägg #2 är seriösa.

Dessutom bör du inte använda telefonen innan problemet är löst.

Ju mer du använder telefonen, desto större risk att SMS-en är borta för alltid. Stäng av telefonen och flytta SIM-kortet till en reserv-telefon.

Det kan finnas SMS lagrade på SIM-kortet, men det är inte det normala. Troligen ligger de i telefonens eget minne.

Stämmer.
  • flygrl
    Anonym (Neeeej) skrev 2020-11-15 19:19:53 följande:

Det är en Android. Måste tyvärr använda mobilen. Suck. Får fortsätta läsa på lite. Varför finns det inte en papperskorg som på datorn? Hade räddat mig nu...

Har du ingen gammal avlagd telefon du kan använda tills det här är löst?
  • Silverjenny

Ta inte risken att experimentera själv när det gäller en så viktig sak som bevis för misshandel. Det kostar ett par tusenlappar att få tillbaka raderat innehåll om du vänder dig till en professionell firma. Troligen mindre om det inte är allt innehåll, bilder mm som måste återskapas utan bara en sms-konversation.

• Tomelilla15

Polisen kanske är intresserade om det är bevis för en anmäld misshandel. Då kan väl de ta telefonen, tömma den och spara bevisen. Sen får du tillbaka den.

• Silverjenny
    Tomelilla15 skrev 2020-11-17 20:57:03 följande:

Polisen kanske är intresserade om det är bevis för en anmäld misshandel. Då kan väl de ta telefonen, tömma den och spara bevisen. Sen får du tillbaka den.

Vilken värld lever du i, tror du att de gör en sådan utredning och betalar för att ta fram bevisen dessutom för ett simpelt misshandelsfall? De konstaterar bara att det saknas bevis och lägger ner förundersökningen innan du hinner säga Kvinnomisshandel...
  • Tomelilla15
    Silverjenny skrev 2020-11-17 21:29:33 följande:

Vilken värld lever du i, tror du att de gör en sådan utredning och betalar för att ta fram bevisen dessutom för ett simpelt misshandelsfall? De konstaterar bara att det saknas bevis och lägger ner förundersökningen innan du hinner säga Kvinnomisshandel...

Jag lever nog i en värld där jag vet mer om detta än du. Jag vet att många utredningar läggs ner men det är ju ofta för att det saknas bevis. Ord mot ord och att målsäganden inte vill medverka är vanliga orsaker. Här påstås det ju att det finns bevis. Dessutom vill ts få tag i bevisen och vi kan väl gissa att det är för att de ska användas på något sätt, om inte till en polisanmälan så till vad? Jag hade tyckt det var värt ett försök. Då finns kanske både bevis (påstår ts) och en motiverad anmälare i det här fallet. Att tömma en telefon är liksom inte det mest avancerade polisen gör.

Så här ser verkligheten ut:

För 86 procent (74 100 brott) av de handlagda misshandelsbrotten bedrevs en utredning, medan resterande 14 procent (12 400 brott) direkt­avskrevs. För 60 procent (51 700 brott) av de handlagda misshandels­brotten fanns det minst en person registrerad som skäligen misstänkt för brottet. Den största brottskategorin bland lagföringsbesluten gällande brott mot person är misshandel. År 2019 fattades 4 090 lagföringsbeslut med misshandel (inklusive ringa misshandel) som huvudbrott och 538 lagföringsbeslut med grov misshandel (inklusive synnerligen grov misshandel) som huvudbrott.

Länk: www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-och-misshandel.html

Så ett stort antal personer döms för misshandel varje år.
  • Silverjenny
    Tomelilla15 skrev 2020-11-18 06:56:50 följande:

Jag lever nog i en värld där jag vet mer om detta än du. Jag vet att många utredningar läggs ner men det är ju ofta för att det saknas bevis. Ord mot ord och att målsäganden inte vill medverka är vanliga orsaker. Här påstås det ju att det finns bevis. Dessutom vill ts få tag i bevisen och vi kan väl gissa att det är för att de ska användas på något sätt, om inte till en polisanmälan så till vad? Jag hade tyckt det var värt ett försök. Då finns kanske både bevis (påstår ts) och en motiverad anmälare i det här fallet. Att tömma en telefon är liksom inte det mest avancerade polisen gör.

Så här ser verkligheten ut:

För 86 procent (74 100 brott) av de handlagda misshandelsbrotten bedrevs en utredning, medan resterande 14 procent (12 400 brott) direkt­avskrevs. För 60 procent (51 700 brott) av de handlagda misshandels­brotten fanns det minst en person registrerad som skäligen misstänkt för brottet. Den största brottskategorin bland lagföringsbesluten gällande brott mot person är misshandel. År 2019 fattades 4 090 lagföringsbeslut med misshandel (inklusive ringa misshandel) som huvudbrott och 538 lagföringsbeslut med grov misshandel (inklusive synnerligen grov misshandel) som huvudbrott.

Länk: www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-och-misshandel.html

Så ett stort antal personer döms för misshandel varje år.

Sanningen är att många misshandelsbrott läggs ner trots att det finns bevis och i vissa fall vittnen. Men visst TS kan ju gå till polisstationen och fråga om de vill plocka ut bevisen ur mobilen. Ingen är gladare än jag om du bevisar att jag har fel.
Svar på tråden Råkade radera smskonveration! Med ett erkännande! Hjälp!