Silverjenny skrev 2020-11-17 21:29:33 följande:
Vilken värld lever du i, tror du att de gör en sådan utredning och betalar för att ta fram bevisen dessutom för ett simpelt misshandelsfall? De konstaterar bara att det saknas bevis och lägger ner förundersökningen innan du hinner säga Kvinnomisshandel...
Jag lever nog i en värld där jag vet mer om detta än du. Jag vet att många utredningar läggs ner men det är ju ofta för att det saknas bevis. Ord mot ord och att målsäganden inte vill medverka är vanliga orsaker. Här påstås det ju att det finns bevis. Dessutom vill ts få tag i bevisen och vi kan väl gissa att det är för att de ska användas på något sätt, om inte till en polisanmälan så till vad? Jag hade tyckt det var värt ett försök. Då finns kanske både bevis (påstår ts) och en motiverad anmälare i det här fallet. Att tömma en telefon är liksom inte det mest avancerade polisen gör.
Så här ser verkligheten ut:
För 86 procent (74 100 brott) av de handlagda misshandelsbrotten bedrevs en utredning, medan resterande 14 procent (12 400 brott) direktavskrevs. För 60 procent (51 700 brott) av de handlagda misshandelsbrotten fanns det minst en person registrerad som skäligen misstänkt för brottet. Den största brottskategorin bland lagföringsbesluten gällande brott mot person är misshandel. År 2019 fattades 4 090 lagföringsbeslut med misshandel (inklusive ringa misshandel) som huvudbrott och 538 lagföringsbeslut med grov misshandel (inklusive synnerligen grov misshandel) som huvudbrott.
Länk:
www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-och-misshandel.html
Så ett stort antal personer döms för misshandel varje år.