• Anonym (Ella)

Skuldsanering och studier?

Blivit beviljad skuldsanering, går på a-kassa just nu och ser ut att ha goda chanser att komma in på en högskoleutbildning till våren. Men hur funkar det med skuldsanering? Skulder till CSN ingick inte i saneringen.

• Svar på tråden Skuldsanering och studier?
  • Anonym (Ella)

Ingen?

• Anonym (Hmm)

Det vore väldigt konstigt och totalt fel OM man kan få skuldsanering samtidigt som studier. Förutsatt att du inte samtidigt arbetar heltid och inte tar CSN bidrag och/eller lån.

Vad ska i så fall kronofogden dra pengar ifrån?

Det är lite som att studera och ha försörjningsstöd (som man inte får) fast mycket MYCKET värre!

Så nej, det får du nog vänta med i 5 år hoppas jag.

Men grattis till skuldsanering, det är extremt svårt att få.

• Anonym (Google)
    Anonym (Ella) skrev 2020-11-17 21:48:45 följande:

Ingen?

En snabb Google sökning visar att drt är fullt möjligt, jag hade ring o pratat med handläggaren om just det senariot.

Eftersom csn inte räknas som varken inkomst eller ingår i en skuldsanering har jag svårt att tro att dom skulle ha problem med det . Men oftast är dom kunniga handläggarna
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-11-17 21:52:40 följande:

Det vore väldigt konstigt och totalt fel OM man kan få skuldsanering samtidigt som studier. Förutsatt att du inte samtidigt arbetar heltid och inte tar CSN bidrag och/eller lån.

Det är lite som att studera och ha försörjningsstöd (som man inte får) fast mycket MYCKET värre!

Nej det är inte längre svårt att få skuldsanering.

60-65% av ansökningarna beviljas.
  • Anonym (Google)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-11-17 21:52:40 följande:

man kan inte jämför skuldsannering med försörjningsstöd då dom beräknas på helt olika sätt, på helt olika grunder. 

skuldsannering är inte svårt att få idag. 

skuldsannering tar exempelvis hänsyn till förändringar i din ekonomi åt båda hållen givetvis så länge du meddelar om ändringen. 

att plugga och ha skuldsannering kan vara det ända sättet att komma ur ekonomisk dålig situation då man kanske vidareutbildar sig, höjer sin inkomst alt. får en fast inkomst. vilket dom även tar hänsyn till. sedan är ju det bästa att ringa handläggaren alt KFM och ställa frågan direkt. 

Det är skillnad på skuldsannering och löneutmätning
Svar på tråden Skuldsanering och studier?