• Jolly23

BF Augusti 2021

Slinkann skrev 2021-02-17 23:40:20 följande:

Fy vad tråkigt att några fått så sorgliga besked Skickar massa styrkekramar till er och hoppas att det är er tur snart! <3

Jag var på KUB igår och allt såg fint ut med bebis på UL men vi fick rätt så dåligt resultat ändå. BM såg dock på UL att det hade varit en tvillinggraviditet men att den ena dött väldigt tidigt, hon trodde att det kunde påverka resultatet.

Fick göra NIPT så nu är det bara att vänta på resultatet...

Vad jobbigt! Vad fick du för siffror? Jag fick väldigt högt resultat på kub men gjorde nipt som visade sig vara bra. Väntan är ju bedrövlig! Håller tummarna för dig!
  • Jolly23
    isabelle81 skrev 2021-02-18 10:07:41 följande:

Håller tummarna :) Då är det säkert så att det var pga tvillinggraviditet som det blev dåligt resultat.

Jag funderade mkt på det här med kub. Om man skulle gå på nipt direkt. Även om man får bra resultat så är det bara en sannolikhet.... är det genom nipt man kan få reda på könet? Kramar

Jag som fått riktigt dåliga resultat 2 gånger trots att det sedan visat sig vara bra skulle aldrig någonsin mer göra kub. Skulle göra nipt direkt nästa gång.

Vi fick inte reda på könet när vi gjorde nipt. Det är lite olika hur dom gör.
  • Jolly23
    Anonym (hoppfull) skrev 2021-02-18 22:07:58 följande:

Det är väl mest det att nipt inte är 100% säkert heller. En bekant fick positivt för kromosomförändring på nipt och då fick hon ändå göra fvprov sen. Och om de anser att vattnet ev beror på kromosomförändring vill de nog inte ta omvägar för att få svaret heller, och inte jag heller tror jag. Vill få korten på borden så snart som möjligt bara.

Om nipt visar sig vara negativt (alltså inga avvikelser) så är det 99,9 % säkert. Visar det positivt så är det lite mindre säkert och man gör Fvp innan man tar något beslut om hur man går vidare. Fvp har istället någon % missfallsrisk, därför rekommenderar dom nipt.
  • Jolly23
    Anonym (Nb) skrev 2021-02-18 22:49:14 följande:

När ni gör KUB tar ni blodprov och utifrån det får ni siffrorna? När jag gjorde så sa dom bara att allt ser bra ut, inga siffror och sa att om blodproverna visar något så ringer man. Annars är allt bra!

Dom kollar blodprov och mäter nackspalten och tar även med ålder och BMI i beräkningarna.

Har du fått Lågrisk så tror jag sällan att man får siffrorna om man inte ber om det.
Svar på tråden BF Augusti 2021