BF Augusti 2021
Hej där! Kul att läsa era inlägg i detta forum. Jag väntar mitt andra barn BF 7/8 :)
Hej där! Kul att läsa era inlägg i detta forum. Jag väntar mitt andra barn BF 7/8 :)
Jag läste de senaste inläggen och såg att några har ganska kraftiga symptom. Jag har ett barn sen tidigare, född 2015 så detta blir barn nr 2. Jag hade inga som helst gravid krämpor under min första graviditet. Denna graviditet har jag mått hemskt. Fick redan symptom vid v 4. Illamående, ont i brösten, förstoppad, halsbränna och jätte trött. Är nu inne i vecka 9 och fått hjälp. Dricker lactulos varje dag, äter medicin för halsbränna samt för illamående. Mår bättre nu med hjälp, men tröttheten kan jag inte påverka så mycket.
Sen har jag även märkt att de spänner en hel del nere vid livmodern samt att när man trycker lite så är det ömt. Kände inte alls de vid första graviditet.
Jag ska till BM 14/1 och ta blodprov inför KUB som jag har den 26/1. En del kanske behöver gå till VC för blodprover, men skiljer sig nog beroende på vilken kommun man tillhör. Jag är super nervös inför KUB. Jag har inte gjort något tidigt UL alls, så jag vet nada om krabaten mår bra eller ej. Jag är i vecka 11 nu så hoppas på det bästa. Mina jobbiga gravid symptom börjar att bli mindre nu också...mår inte illa längre och det är jag tacksam för.
Jag äter lactulos varje dag på grund utav svullen och förstoppad mage. Det är hemskt....på kvällarna ser och känner jag mig hög gravid. Men lactulos hjälper mot smärta och toa besök som innan var i princip omöjligt. Jag går in i vecka 12 imorgon (11+0). Någon som vet när svullenheten försvinner? Hade inte alls detta problem när jag väntade min son.
Jobbigt de där. Kanske du kan kontakta BM eller VC så du kan få hjälp?
Jag kan känna mig mätt väldigt fort under måltider, men försöker då istället att äta ofta men mindre portioner.
Vill bara att alla detta gravid krämpor kan ta slut så man kan få njuta lite hehe.
Vad jobbigt det där med illamående Mille. Mitt illamående har slutat så det är skönt. Hoppas att ditt illamående slutar snart så att du kan må bra igen. Jag har inte sagt till någon att jag är gravid förutom min sambo och ena min kollega vet för hon hann se mig gå ut från personal toaletten och gråta av lycka efter jag tagit gravtest, och självklart frågade hon varför jag grät haha. Jag tänkte gå med i FB grupp efter KUBEN då jag tänkte berätta för resten av familjen och vänner. Vill veta att allt ser bra ut med filuren, sen hoppas jag få reda på könet också :)
Ja drömmarna är helt sjuka ibland haha. Jag vaknar flera gånger per natt av att jag behöver gå på toa samt att jag vaknar av konstiga drömmar. När jag mådde illa så åt jag åksjukemedecinen postafen....finns recept fritt på apoteket och gravida kan äta det. Det hjälpte mycket för mig. Ja mådde oftast illa på morgonen och då tog jag en postafen innan jah gick och lade mig på kvällen. Dom verkar i 12 timmar så det är super.
Till magen använder jag laktulos meda. Fungerar bra tycker jag!
Lät inge kul med rosa aktiga flytningar, men hoppas att det inte är någonting allvarligt. Har hört att man kan få rosa/röda flytningar men att det är ofarligt. Tur att du fått tid snabbt så de kan undersöka.
Ja laktulos hjälper min tröga mage som inte riktigt vill samarbeta just nu....
Jag pratade med min barnmorska förra veckan jag var där och frågade då om man kan se kön vid KUB. Hon sa att oftast kan dom se kön på KUB. Ibland kan bebis vara lite blyg och det kan vara svårt att se. Jag minns att jag fick reda på kön på KUB när jag väntade min son år 2015.
Ja de kanske är olika. Med min son såg hon direkt att det var en pojke. Till och med jag såg en snopp på skärmen när hon visade hehe. Men kanske är svårare att se om det är en flicka om det nu är så att alla ser ut som pojkar :)
Ja det är en evig väntan ibland haha. Jag ska göra KUB nu på tisdag. Ska fråga om de kan titta kön när man ändå är där.
En fråga bara: någon som extrema känslo dippar?
Jag är extremt känslig och gråter för minsta lilla ....lite halvt jobbigt ibland.
Nej det har jag inte känt av själv hittills, men har hört att det är ganska vanligt.
Hej! Vill tipsa om en BF Augusti grupp :)
www.facebook.com/groups/515865329389701/
Varmt välkomna!
Var på KUB idag. Allt såg bra ut. Blev bakåt flyttad bf. Så istället för 7 augusti blev det den 1a augusti. Hon räknade ut att jag är 13+1. Låg sannolikhet på alla tester. Så lättad.
Jag fick inte heller veta kön. Hon vägrade kolla det....sen var hon inte den mest empatiska och sociala människa heller. Tror hon jobbat för länge på samma ställe skulle jav nog kunna tänka mig. Jag får iallafall vänta med att veta kön till den 15 mars.
Jag mår bra,allt illamående är borta och magen fungerar igen utan problem. Dock är jag väldigt trött, har riktiga humör svängningar och konstant halsbränna. Sen har jag konstant växtvärk i livmodern, men det har jag haft ända sen vecka 5.
Uppdaterar listan lite:)
1 aug - Eliinaw (2:a barnet)
4 aug - Seven Costanza (2:a barnet)
9 aug - Tjoppan (5:e barnet)
14 aug - Perssonlund (3:e barnet)
15 aug - Mommo (2:a barnet)
17 aug - Perzika (3:e barnet)
17 aug - Soltroll (1:a barnet)
22 aug - Katizi80 (1:a barnet)
23 aug - Slinkann (3:e barnet)
25 aug - isabelle81 (5:e barnet)
Vi berättade efter att vi gjorde KUB..För oss kändes det mer säkert efter att vi gjort kub och man såg att det fanns en liten människa där. Sen fick vi låg risk och det var superskönt. Jag ringde mina anhöriga och berättade...träffar inte mina föräldrar och syskon så ofta just nu pga covid-19.
Kul att höra era tankar kring när man ska berätta för anhöriga, samt tankar kring kub och nipt.
Är det någon utav er som känt rörelser? Jag känner ibland när jag ligger på rygg. Känner som små kullerbyttor :p