• Elvii91

BF Augusti 2021

Hej!

Jag hoppar gärna in här, hoppas det okej!

Jag är i vecka 11 (10+5) idag. Har följt er i tråden ett tag nu men inte skrivit något. Allt känns fortfarande overkligt, jag kan liksom inte förstå det och det känns så konstigt att bara skriva att jag är gravid. Jag är helt överlycklig!

Jag mår överlag rätt bra. Jag är trött, illamående och har ont i brösten. Under de senaste dagarna har jag haft väldigt ont i ena skinkan, det hugger och sträcker liksom, framförallt när jag reser mig och rör på mig. Väldigt jobbigt. Min barnmorska trodde det var någon nerv som kommit i kläm.

Har KUB inbokat om 2 veckor. Längtar så! Ser så mycket fram emot det och håller tummarna för att bebis är frisk där inne i magen.

Något som jag funderar en del på är när jag ska berätta för chefen? Jag tänker på planering och sånt. Hur tänker ni kring det?

• Elvii91
    Anonym (hoppfull) skrev 2021-02-05 15:28:14 följande:

Grattis! Och välkommen =) 

kan vara falsk ischias? Jag hade det förra graviditeten och det kommer säkert komma tillbaka nu också när jag börjar jobba igen. Men för mig hjälpte det med massage regelbundet under graviditeten. Det va otroligt smärtsamt att lirka upp det där varje gång men det va det värt! 

Jag kommer berätta för min chef efter kub som jag har om ca 10 dagar. Förhoppningsvis kan min nuvarande vikarie fortsätta för mig i ett år till hehe. Egentligen har man ju ingen skylldighet att berätta om det förrän 2 månader innan bf men kan ju va juste att ge lite tid att hitta ersättare och i mitt fall behövs det troligtvis eskas pengar för en till säsonare nu iom att det inte är säkert att de kommer kunna räkna med mig i sommar om jag får lika härlig foglossning som sist. 

Grattis till dig med! (:

Okej, googlade lite och det skulle kunna vara falsk ischias. Idag gör det inte lika ont som senaste dagarna (peppar peppar ta i trä, haha). Ska ta det väldigt lugnt idag iaf!

Okej, ja, jag känner att jag börjar bli lite stressad över att jag snart måste/borde påbörja sånt som ska vara klart i höst och behöver få hjälp med lite styrning från min chef. Så jag kanske får berätta för honom efter kub om allt ser bra ut då. Men egentligen hade jag kanske velat vänta ytterligare några veckor. Jag får helt enkelt känna efter vad som stressar mig mest.

Jag har inte varit gravid tidigare så har aldrig haft foglossning eller liknande och har ju ingen aning om hur jag kommer må om några månader. Jag hoppas så klart att jag kan jobba så länge som jag vill men det är ju svårt att veta.
  • Elvii91
    Seven Costanza skrev 2021-02-05 15:54:32 följande:

Grattis och välkommen hit! Jag är i v 14+2 nu och har gjort KUB med bra resultat. Jag känner ändå att det är så långt till augusti och det syns ingenting på mig som inte skulle kunna vara julmat och semlor så jag hoppas kunna vänta fem veckor med att berätta till efter att vi varit på RUL och hört att allt verkar bra. Det räcker alldeles tillräckligt att de får veta FEM månader i förväg som det ändå blir om jag berättar efter RUL. Om man har ett jobb där man kanske behöver bli omplacerad eller gå hem tidigt på gravidpenning är det förstås skillnad men jag kommer gå på sommarledighet vid midsommar ändå och sedan stannar jag hemma.

Tack! Och grattis till dig också!

Vad härligt med bra resultat på KUB. Jag är så spänd inför vårt KUB och hoppas verkligen att det är en frisk liten krabat där inne!

Jag är så himla svullen fortfarande. Det har gått ner lite men jag har flera byxor hemma som jag inte kommer i. Hoppas svullnaden lägger sig lite snart och byts ut mot bebismage.

Ja men visst, fem månader är ju god tid! Eftersom jag inte gjort kuben än så känns rul väldigt väldigt långt bort.. men jag hade nog gärna väntat tills efter rul också om jag fått välja helt själv.

Jag har dock vissa saker på jobbet som jag snart behöver påbörja för att hinna klart den under hösten, eller ja det är planen för året iaf. Men det kommer ju inte gå nu och av den anledningen funderar jag på när jag ska berätta för chefen. Jag kommer inte berätta innan kub, men sen efter det vet jag inte hur länge jag kommer kunna vänta med att säga något. Jag tycker det är svårt.
  • Elvii91

Lägger till mig i listan. Jag kopierade den senaste listan så jag hoppas att alla kom med! (:

1 aug - Eliinaw (2:a barnet)

4 aug - Seven Costanza (2:a barnet)

8 aug - Holy93 (1:a barnet)

9 aug - Tjoppan (5:e barnet)

14 aug - Perssonlund (3:e barnet)

15 aug - Mommo (2:a barnet)

17 aug - Perzika (3:e barnet)

17 aug - Soltroll (1:a barnet)

22 aug - Katizi80 (1:a barnet)

22 aug - isabelle81 (5:e barnet)

23 aug - Slinkann (3:e barnet)

28 aug - Elvii91 (1:a barnet)

• Elvii91

Nu är det ett tag sen jag var inne här. Har varit orolig för KUB och ibland känt en rädsla för att det kanske inte är en bebis i magen. Så jag har försökt hålla mig sysselsatt med massa småprojekt här hemma.

Igår var det äntligen dags för KUBen och det gick bra. Det var en liten bebis i magen, hjärtat slog och bebis rörde på sig, och vi fick låg sannolikhet från kromosomavvikelser. En sten som släppte från mina axlar.

Denna helgen hade vi egentligen tänkt att berätta för närmaste familj och vänner men min sambos föräldrar åkte i till sin stuga över helgen och min mamma har blivit sjuk. Så vi får snällt vänta ytterligare en vecka..

Hur berättade ni? Eller hur planerar ni att berätta?

• Elvii91
    Eliinaw skrev 2021-02-20 11:41:48 följande:

Vi berättade efter att vi gjorde KUB..För oss kändes det mer säkert efter att vi gjort kub och man såg att det fanns en liten människa där. Sen fick vi låg risk och det var superskönt. Jag ringde mina anhöriga och berättade...träffar inte mina föräldrar och syskon så ofta just nu pga covid-19.

Ja, vi känner lika och det är skönt att veta att allt är bra med bebis.

Nej samma här. Vi träffar typ inga alls, utan vi håller oss mest hemma.

Vi berättade för dem första igår, så nu känns allt lite mera verkligt. Vi överraskade mina svärföräldrar med fika utomhus och på avstånd och så berättade vi. De blev så glada. Det kändes roligt att kunna sprida sån glädje mitt i alla tråkigheter som corona medför!

Det blir mina föräldrars första barnbarn så jag vill gärna berätta face to face. Så förhoppningsvis kan vi överraska dem på liknande sätt som svärföräldrarna. :)
  • Elvii91
    Seven Costanza skrev 2021-02-20 18:03:02 följande:

Grattis till lyckade KUB-resultat! Vi har fortfarande inte berättat trots bra KUB. Det syns inte mycket så vi vill vänta till efter RUL så att vi även känner oss säkrare att berätta för vårt barn att vi väntar syskon. Tror att det ändå är väldigt lång tidshorisont för en femåring att berätta i mitten på mars och bebisen beräknad i början av augusti. Blev tvungen att berätta på jobbet dock för de ville redan ha in hur man tänkte jobba efter sommaren.

Kommer vara i minst vecka 20 när vi berättar för föräldrar och syskon så det ska bli kul att se om de har misstänkt något eller om det blir en överraskning. Ska dit i nästa vecka och då jag i slutet av vecka 17 så vi får väl se om någon frågar eller bara tror att jag lagt på mig lite .

Tack! Det var väldigt skönt. Har varit orolig samtidigt som jag har försökt att förutsätta att allt är bra med bebis.

Okej, jag förstår. För oss är detta första barnet så vi har inget eget barn att ta hänsyn till. Vi har dock blivande kusiner i vår närmsta familj men det kommer nog dröja lite innan vi berättar för dom tror jag.

Ja, både jag och min sambo kommer berätta för våra chefer denna veckan. Detta för att min sambos semesterplanering ska in snart och för att jag behöver justera i min planering på jobbet och min chef behöver ok:a det.

Att berätta för kollegorna får vänta lite, så att familj och närmsta vänner hinner få veta först.

Åh vad spännande! Kommer du berätta om någon frågar eller kommer du dra en vit lögn?
  • Elvii91
    Eliinaw skrev 2021-02-21 11:22:58 följande:

Kul att höra era tankar kring när man ska berätta för anhöriga, samt tankar kring kub och nipt.

Är det någon utav er som känt rörelser? Jag känner ibland när jag ligger på rygg. Känner som små kullerbyttor :p

Åh vad häftigt! Måste kännas mysigt! Vilken vecka är du i?

Jag har inte känt några rörelser men jag är ju bara i v 14 (13+1)än så länge. Så jag tänker att det kanske är lite tidigt för mig än.. men jag längtar!
  • Elvii91
    Seven Costanza skrev 2021-02-22 12:14:51 följande:

Jag har berättat för tre kollegor på jobbet den här veckan - den ena för att hon själv är gravid så jag tänkte att det är kul att ha någon att bolla med i verkligheten och de två andra för att deras arbetsuppgifter hänger ihop med mina

Jag kommer försöka ha lösa kläder för jag vill verkligen vänta till efter RUL för jag ser inte hur mina föräldrar ska kunna vara så diskreta att vi kan prata om graviditeten utan att infon når vårt första barn om du förstår hur jag menar . Efter RUL kommer det nog synas en del så då är det dags.

Hoppas allt går bra för dig med att berätta på jobbet!

Okej. Det förstår jag. En av mina nära kompisar är gravid med bf i maj och det ska bli så kul att berätta för henne!

Ja, jag förstår. Nej ibland är det inte alltid så lätt att vara diskret, speciellt inte när det gäller sånna här saker som oftast är väldigt glada nyheter. Men det kommer säkert gå fint, lösa stora kläder döljer ju bra. Håller tummarna!

Om inte annat så kanske många väljer att inte fråga utan väntar på att personen ifråga ska berätta själv (:

Tack! Jag är lite nervös men jag tror nog mest att min chef kommer bli glad för min skull och tacksam för att jag berättar.
  • Elvii91
    Perzika skrev 2021-03-14 07:53:30 följande:

Hej alla!

Hur går det för er, har alla flyttat till Facebook nu?

Jag har ?outat? mig för hela jobbavdelningen nu så det känns bra! Har en mage som inte går att dölja... :)

Har RUL den 23 mars - gissar att ni har runtomkring nu i mars också? Hur går det för er? Något som gjort RUL redan?

Hej!

Jag är kvar här, inte flyttat till fb.

Åh vad härligt! Skönt att kunna bara få vara på jobbet utan att känna att man måste dölja magen. Jag har bara berättat för chefen än så länge men jobbar helt hemifrån så det är ganska enkelt att dölja magen för kollegorna.

Jag har RUL 6 april. Känns som att det är såå lång tid kvar. Längtar så och hoppas innerligt att bebis mår bra. Ska du/ni ta reda på kön?

Igår kväll när jag lagt mig fick jag som ett sug i magen, kändes typ som att jag hade en dammsugare i magen.. någon som känner igen det? Googlade lite och funderar på om det kan ha varit sammandragningar som jag kände?
  • Elvii91

Jag läser om era RUL och längtar efter mitt som är den 6 april. Jag pendlar väldigt i känslor kring det. Ena stunden är jag väldigt orolig och nästa stund så ser jag verkligen fram emot det! Just idag ser jag fram emot det och 2 veckor innan det är dags känns som en evighet!

Jag är i vecka 18 nu och imorse tror jag att jag kände bebis som buffade lite i magen. Det kändes alltså inte på utsidan utan bara på insidan. Detta är min första graviditet så jag har lite svårt att lita på att det faktiskt var det jag kände. Har ni känt bebis? Hur känns det?

• Elvii91
    Milie skrev 2021-03-23 19:18:05 följande:

Ganska nyss började jag känna bebis. Hon är min tredje. Moderkakan i framvägg vilket gör att det dröjt till nu i vecka 20 trots att jag vet hur det ska kännas :) Det är som en väldigt djup, kraftig och dov puls. Långt in i buken, nästan så det känns mest bakåt mot svanskotan. Kan bero på moderkakan att jag inte känner något framåt.

Okej, jag vet som sagt inte om det var bebis eller något annat men det kändes inte som gaser eller lite bubblig mage. Men då kan det mycket väl vara bebis jag känner! Jag väntar med spänning på den dagen då jag med säkerhet kan säga att det är bebis! (:

Jag vet inte vart min moderkaka ligger ännu. Jag hoppas att de kan tala om det på RUL om två veckor.
  • Elvii91
    Holy93 skrev 2021-03-23 10:43:07 följande:

För mig kändes det precis så första gången :) små buffande kanske tre-fyra gånger sen försvann det, nästan som pulserande. Nu är jag i vecka 19+6 och känner samma buffande fast starkare och oftare! Både jag och mannen har känt utanpå magen också :)

Okej, då var det kanske bebis jag kände då! Ja exakt, jag kände 3 buffar sen försvann det.

Så spännande! Jag ser fram emot att kunna säga säkert att det är bebis och att min man ska kunna känna på utsidan.
  • Elvii91
    isabelle81 skrev 2021-03-30 23:19:52 följande:

Hej på er tjejer! RUL idag och allt såg bra ut, var rätt nervös (är nog åldern haha) Det är en liten kille där inne!! Jag som var 99,9 % säker på tjej, alltså bombsäker haha. En kille, kan fortfarande inte tro det ;) Kört varannan från första så kille, tjej, kille, tjej och nu då kille :)

Det här med jobb. Jag är i v 20 nu, 19+1 idag men jobbar fordrande. Hos oss får vi själv bestämma om vi ska forttta eller inte. Trots att jag jobbar på sjukhus är jag fanatiskt inte orolig. Våra patienter (kvinnokliniken) är ju en väldigt kontrollerad grupp och jag känner mig säker och trygg trots att jag oftast är den person de möter först i dörren. Hur är det för er? Jag hade tänkt jobba fram till midsommar ungefär annars.

Letar hus mitt i allt så imorgon 8.30 kommer en mäklare hit. Jättekul tycker barnen då det är påsklov här ;)

Grattis! Vad skönt att allt gick bra! Oj, vilken chock!

Vi har vårt RUL på tisdag, så jag ska genomlida hela påsken innan vi får se att allt är bra med lilla plutten i magen och förhoppningsvis veta kön. Jag är så spänd och nervös!!

Det med jobbet blir inte så stor förändring för mig då jag har jobbat hemifrån sedan mars 2020 och som det ser ut just nu så är det tillsvidare. Men jag förstår att det blir svårt när man kanske inte har möjlighet att jobba hemifrån..

Åh vad roligt med husköp! Hoppas ni hittar något som passar er!
Svar på tråden BF Augusti 2021