Inlägg från: Perssonlund |Visa alla inlägg
  • Perssonlund

BF Augusti 2021

EllieJo skrev 2021-01-09 19:00:14 följande:

Så tryggt att se ett hjärta! Glad för din skull :) har haft ett par stora blödningar denna graviditet jag med & småblödningar däremellan så jag förstår din oro till 100%!

Jag har haft en missfall innan. Jag vet inte om man blir mer orolig med åldern... jag har nog blivit d iaf. Ja men visst är det en hemsk känsla... ibland önskar man att man hade en egen ultraljudsmaskin XD Det kändes verkligen tryggt. Började gråta när jag fick se :) Så himla tacksam för att dom tog emot mig idag så jag slapp vänta.

Man kan läsa mkt om sånt men d är ju ändå olika för alla så det e svårt att lugna sin oro innan man har sett.

Jag har bara varit på inskrivning än så länge. Har besök hos bm den 19 Jan. Så jag visste ju egentligen inte ens om det hade tagit som d skulle eller något.
  • Perssonlund

Jag trodde att jag kunde vara lugn efter att ha sett bebisen igår... på kvällen kom en stor klump... inget färskt blod... bara en klump och ?gammalt? blod. Åkte dock inte in igen... kände att jag ringer BM imorgon. Känner mig fortfarande gravid, illamående och symtom som jag har haft innan... även om jag inner i inne är lite orolig så känner jag att d borde ha med blodet att göra? Eller? Får man inte färskt blod i samband med missfall? Tänker väl att det borde va rätt omöjligt att ett foster åker ut utan att man blöder.... eller har jag fel?

Uppdaterar mer när jag vet mer.... ifall någon skulle vara mer om något liknande... hoppas allt e bra och att d får vara bra resten av tiden... står mitt i en flytt och orkar verkligen inte med en massa krångel :(

• Perssonlund
    isabelle81 skrev 2021-01-10 22:05:30 följande:

Håller tummarna för dig! Var det bara gammalt blod som kom ut alltså typ brunt? Ibland samlas det ju och allt kommer inte ut direkt. Vilken vecka är du i exakt?

Ja bara gammalt. Jag är i vecka 9+1 :)
  • Perssonlund
    isabelle81 skrev 2021-01-11 11:43:55 följande:

Vad skönt :) Jag är i v 7+4 idag. Vill bara snabbspola tiden lite! Bokade ett privat UL 26/1 då jag kommer vara i v 9+5.

Nja d går typ inte få tag i någon för att få detta kollat... känns hopplöst... hoppas att den lill* mår bra bara.... jag får väl snällt vänta ut tiden och se vad som händer...

Åh jag såg ju den lill* när jag var inne på akuten. Jag började gråta av lättnad. Då var jag i 8+5 men jag såg så klart och tydligt <3
  • Perssonlund
    Katizi80 skrev 2021-01-12 14:31:15 följande:

Jag var på första ultraljud idag och tyvärr såg det inte bra ut. Är i v 9. Embryot borde ha vart mer än dubbelt så stort än var det var. Är helt chockad. Vi ska ta ett nytt UL slutet av nästa vecka för att se hur det utvecklar sig men läkarn sa att det inte såg jätteljust ut.

Usch, jag blir alldeles tårögd. Håller tummarna och hoppas verkligen att d blir positiva besked. Massa styrkekramar!
  • Perssonlund
    Katizi80 skrev 2021-01-12 17:43:06 följande:

Tack snälla. Känns som ni här förstår mig bäst så skönt att skriva till er. Kram tillbaka!

Jag tycker också att det är så skönt att skriva av sig här när det är saker som händer eller om man funderar på något.... Hur går det för dig?
  • Perssonlund

Vet inte om jag sa att det kom ut en rätt stor klump samma kväll som jag hade varit på akuten... fick galet ont.. väntade några dagar och jag fick tillslut en tid till gyn för att se så allt fortfarande var bra efter klumpen. D var fortfarande ett foster där inne med tickande hjärta och lite smått viftande på armarna. Fick dessutom med en bild hem :) Dom kunde se mer blod och att det ligger en liten samling utanför hinnsäcken men ingen vet varför. Men jag kan blöda ett tag utan att det är någon fara (om det inte kommer massor då och så)... fick höra att d inte är alla som får ett erbjudande om ett ul i vecka 12-13... men dom tyckte att jag skulle prata med MVC den 19:de för att dom tyckte att det vore bra att kolla..

Är det bara jag som tycker att det är konstigt att man inte kan få göra det ändå om dom på gyn ändå tycker att det är något att ha koll på? Aja... jag e fruktansvärt tacksam över att allt ser bra ut än så längre iaf :)

• Perssonlund
    Katizi80 skrev 2021-01-13 23:28:25 följande:

Sant! Tyvärr fick jag missfall idag. Det började krampa rejält framåt kvällen. Mkt värre än mensvärk. Efter några timmar kom det en klumpig blödning. Kändes väldigt tydligt att det var det. Ledsamt, men kändes ingen bra att ha det inom mig när jag visste att det inte stod rätt till, så på ett sätt känns det bättre. Hellre att det kommer ut naturligt än att ta mediciner. Hoppas nu kunna påbörja ny behandling så snart som möjligt.

Men skönt att det gick bra för dig! Håller tummarna för att det blir många augustibebisar här! Kram på er

Nej så ledsamt. Förstår ändå hur du tänker. Jag hade nog också känt likadant. Massa styrke kramar till dig och jag hoppas att det tar sig snabbt igen och att allt går bra då <3
  • Perssonlund
    EllieJo skrev 2021-01-14 19:40:44 följande:

Hej!

Jag fick precis samma som dig konstaterat en blödning i livmodern, fick inte så mycket mer information än så då den som utförde VUL hade väldigt bristfällig svenska. Skönt att läsa att blödningarna kan fortsätta efter då de är precis så för mig, gammalt blod men hela tiden lite grann sån stress att konstant se de..

Så frustrerande att inte veta mer om sin blödning, haha!

Fick du någon annan intressant information?

Till mig sa hon att jag skulle avstå från sex ett tag, men ej hur länge!

Jag fick en uppföljnings tid i vecka 13, om jag var du skulle jag be gyn om de en gång till :)

Ja men det känns lite märkligt att inte veta mer än att blöder... nä jag fick inte veta något än att allt såg bra ut. Tänker att eftersom d här hände i samband med sex så lär jag ändå inte vilja ha d på ett bra tag :D Men d ska man väl ändå inte om man blöder pga infektionsrisk osv. Ja jag ska prata med dom på tisdag och be om ett. Klart man vill ha uppföljning på vad som händer :) Vilken vecka är du i nu? :)
  • Perssonlund

[quote=80896151][quote-nick]Jenjenh skrev 2021-01-17 10:26:06 följande:[/quote-nick]Ska till bm på tisdag, göra tester och blodprov I för kub. Det har jag den 28e

Inatt har jag haft så ont, legat med en kudde tryckt emot magen ???? funderar på att ringa 1177 och se om de kan kolla på akuten, är väldigt orolig över bäbis.

Mmmm längtar till att få känna hon/han därinne så man vet allt är ok, denna oro hela tiden ????[/quote

På 1177 sa dom till mig att ingen kan hindra en från att åka till akuten om man är orolig. Och har du haft så ont så är det väl jättebra att dom får det kollat så att allt är bra. Jag hade åkt in till akuten och förklarat min oro. Jag har varit inne två gånger. Allt var bra med bebisen. O jag har lärt mig att det är bättre att åka in och ta det där ifrån sen. Lycka till <3

• Perssonlund

Jag har förresten skapat en facebook sida om någon är intresserad framöver. Den är dold så bara medlemmar kan hitta den :) Eller finns d någon annan som har skapat en? Kramar

• Perssonlund
    Milie skrev 2021-01-17 18:53:13 följande:

Jag vill vara med :)

Det verkar som att jag bara kan lägga till vänner. Men det är väl bara att ta bort efter att man gått med i gruppen om man vill det :) skickar ett pm här till dig om info :)
  • Perssonlund

Det här konstanta illamåendet! Vet någon något som kan hjälpa? Ibland känns det som att det enda som hjälper är att ligga ner... inte jättekul när man är mitt i en flytt :/ Fast ändå lite skönt att ha ett tecken XD

Någon som vet något som fungerar för trög mage?

• Perssonlund

Ni som vill vara med på fb måste skicka en vänförfrågan till mig (om ni vill vara med i den gruppen) då jag bara kan lägga till vänner. Sen får ni givetvis ta bort vänskapen om ni vill! Skicka ett pm med erat namn så får ni mitt som svar tillbaka och när jag fått förfrågan så godkänner jag och lägger in er i gruppen :)

• Perssonlund
    Jenjenh skrev 2021-01-18 10:06:15 följande:

Ja fy farao för drömmarna, det är inte kul med dom.

Har pratat med mvc som tyckte jag ska prata med gyn på sjukan, fick rosa aktiga flytningar igår kväll och I morse. Så de ville kolla mig så ska dit imorgon bitti för kontroll, nu är jag ännu mera orolig. De började prata om utomkvedshavandeskap..... Men märks inte det tidigare? ???? Sambon min är helt virrig nu också, han är verkligen inte bra på att hantera "kriser" märker jag ???? men usch, nu vill jag det blir imorgon!

Lactulos, hjälper det magen att hålla balansen, inte bara mot förstoppning/trög mage?

Hur har det gått för dig!?
  • Perssonlund
    Milie skrev 2021-01-19 14:49:03 följande:

Ultraljudet såg normalt ut och det är bara ett barn! Är så nöjd och glad. Hon mätte till 11+0 och det är precis vad jag är enligt min app som jag satt utefter ägglossning. NIPT-svaret kommer innehålla antal kromosomer av 13, 18 och 21 samt kön. Kommer som senast torsdag/fredag nästa vecka.

Åh! Så mysigt! Hur känns d inför svaren? Har du bokat in nästa besök?

Jag va på mitt andra besök på MVC idag (10+1). Min barnmorska bokade ett TUL i feb för att se så allt ser bra ut iochmed blödning och allt som har varit :)

Så skönt att ha en bra barnmorska! Sån lättnad att d känns rätt direkt <3
  • Perssonlund
    Milie skrev 2021-01-19 18:54:51 följande:

Jag träffade min barnmorska i mitten på december och träffar henne igen imorgon. Jag har också haft tur där. Eller. Jag bytte vårdcentral sist jag var gravid pga värdelös barnmorska på dåvarande. Prickade in den bästa barnmorskan på nya MVC och valde henne igen denna gång :) Just det du säger att de är noga och gärna tar till de test och undersökningar som finns att tillgå gör att man känner sig trygg.

Svaret på NIPT är jag inte orolig för. Även om jag fyllde 34 i förrgår. Min vän fick ett foster med Edwards syndrom när hon bara var 21 år så jag känner att händer det så händer det oavsett. Barnmorskan sa att de KUB och NIPT hon gjort där det visat sig vara Edwards eller Pataus så har hon sett direkt på ultraljudet att fostret inte ser friskt ut. Downs är ju en helt annan femma där fostret inte ens behöver vara sjukt och absolut inte missbildat. Och Downs står väl för över 90% av fallen bland de tre syndromen. Så vi få se hur det ser ut helt enkelt.

Ja men absolut så är det ju. Att känna sig trygg är ju det viktigaste.

Nä och det är väl inget att oroa sig för heller. Som du säger, allt kan hända och händer det så händer det. Jag hade nog mest tyckt att det var skönt för att kunna ta reda på så mycket fakta som möjligt och förbereda sig på ett bra sätt :)
  • Perssonlund
    HannaNova skrev 2021-02-16 16:05:06 följande:

Hej igen,

Jag får nu lämna gruppen då jag igår var på KUB där de inte såg något så fick göra vaginalt ultraljud idag och fick veta att mina foster inte lever, det var tvillingar och de hade båda vart döda sen vecka 5-6. Skulle vart i vecka 13 idag. Känner mig så lurad då jag inte misstänkt missfall alls då jag hade mina gravidsymptom kvar. Har nu tagit abortpiller och hoppas på bebis 2022 istället. Lycka till alla!!

Det här berör verkligen. Beklagar verkligen. Förstår att man känner sig lurad men å andra sidan så vad har man mer att gå på än symtomen? Va inte för hård mot dig själv. Håller verkligen tummarna för att ni får en bebis så fort ni känner er redo igen.
  • Perssonlund

Hej hej! Om ni vill vara med i vår fb grupp så vill jag bara säga att ni kan skicka en vänförfrågan till Stephanie Lund (bor i Jönköping) så kan jag lägga till folk i gruppen då den fortfarande är hemlig o för att man bara kan lägga till vänner. När ni godtagit inbjudan till gruppen så kan ni själva ta bort vänförfrågan. Skicka gärna på Messenger om att ni vill vara med i gruppen så att det blir rätt :)

Min inloggning här krånglar ibland så kan inte alltid komma in o kika här.

Hoppas att allt går bra med er alla här annars och att de flesta kan njuta av graviditeten. Själv är jag hemma och vilar denna vecka och hoppas att svimningarna försvinner snart :)

• Perssonlund
    Carrie123 skrev 2021-03-24 14:17:05 följande:

Hur känner ni med viktuppgång? Jag var inte alls hungrig de första veckorna men nu känner jag att jag fikar något varje dag och har ?slutat bry mig?. Har gått upp 6,5kg i vecka 19+3. Gick upp 17.5 med sonen totalt och vill inte gå upp så mycket egentligen. Tränar inte mer än promenader och har liksom ingen lust eller energi. Mycket hormoner som påverkar mitt humör och intresse för saker. Känner mig bara tjock och tråkig!!! Vet att jag kände liknande med sonen med så inget unikt för denna graviditeten. Vägde 61-62 när jag blev gravid (9 månader efter sonen var född och vikten innan honom var 59). Så gick ner allt utan större energi mer eller mindre. Är 169cm lång.

Just nu är jag i ätperiod ;) v20+0 jag är 161cm och har gått upp 9kg. Tredje barnet och med dom andra har jag Max gått upp 12kg. Känns som att jag kommer gå över det ;) Men det är inget jag mår dåligt över. Jag tänker att jag bara vill njuta den här gången. Vikten får jag ta tag i sen :D
Svar på tråden BF Augusti 2021