• Perzika

BF Augusti 2021

isabelle81 skrev 2021-01-06 12:51:22 följande:

Tack :) ja privat verkar de ha andra regler här också. Jag frågade en läkare på jobb och hon ville hjälpa mig. UL-läkare och himla gullig :) Funderar ändå på att boka ett privat om några veckor... Sen blir det KUB. Jag blir ju 40 nästa år så lite fundersam om siffrorna. Fick bra siffror -18 när jag väntade nr 4. De andra har jag fått innan jag var 29 år.

Spännande nästa vecka för er :)

Ja, jag försöker njuta hela tiden nu, jag har inte tänkte mer barn efter det här (nr 3) så därför ville jga ?lyxa till det? med privat UL. Jag blir 38 i år)?.

Jag har inte gjort KUB tidigare så jag är helt ny på det där :)

Förstår att blir ett blodprov och sedan UL. Beroende på vad det ger för ?värde? så får man se om, och i så fall hur man går vidare?
  • Perzika
    EllieJo skrev 2021-01-07 21:11:18 följande:

Grattis till pickande hjärta & tack för pepp!

Hade återbesök idag, nervositeten skojade man inte bort.

Mot alla odds fanns där en mini i rätt storlek o pickande hjärta.

De hittade också en koagulerad blödning högre upp i livmodern, vilket var en varningsflagga. Blev ordinerad vila i mängder & vitaminer.

De kunde inte svara på vad alla mina blödningar beror på, har en 1åring sen innan o blödde exakt noll med hen, så jag är inte kaxig i allt detta alls!

Det kommer gå bra ska du se!

Jag blödde i vecka 22 med min son, men de kunde inte komma fram till något. Allt gick bra!

Vill de göra en uppföljning eller ordinerade de bara vila?
  • Perzika
    Anonym (Funderande) skrev 2021-01-11 16:25:26 följande:

Jag är i sån chock. Jag fick en liten blödning förra veckan och var i fredags på gynakuten. Allt såg bra ut men fick veta att det är TVILLINGAR!

Till saken hör att jag redan har en treåring och en 1,5 åring som kommer ha hunnit bli 2 år innan födseln men ändå.

Vi blev gravida av slarv, inte planerat och jag har varit väldigt velig om jag ville behålla. Nu känns allt ännu värre. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till

Ja det var ju minst sagt överraskning. Förstår att du är i chock! Om det bara varit en, hade du vetat vad du ville då?
  • Perzika
    Anonym (Funderande) skrev 2021-01-12 07:30:40 följande:

Nej jag stod i valet och kvalet redan innan. Det här var verkligen inte planerat och så opassande nu. Jag har varit hemma med barn sen 2017, rent psykiskt behöver jag verkligen komma ut i ?verkligheten? igen. Jag önskar mest att jag sluppit se skärmen och vetat om det var en eller två eftersom jag ändå inte hade bestämt mig ännu. Och pga pandemin var jag ju dessutom helt ensam när jag fick beskedet

Ja det är ju tufft. Men du vet bäst själv hur du vill göra. <3 Ta hand om dig!
  • Perzika
    Anonym4848 skrev 2021-01-24 15:19:50 följande:

Idag var vi få iväg på privat UL. Enligt sista mens v 9+3 Idag, och vi vet exakt vilken dag det blev till, gör vi låg bara en dag vid ÄL och enligt det v 9+5. Hon försökte utanpå magen först men verkade inte hitta något. Bytte till vaginalt och även då höll hon på i flera minuter innan hon hittade nåt. Hon sa att jo vi är gravida, men mycket mindre än v. 9, kanske v 7?! Jag tyckte inte man såg något hjärta först men hon såg det sen och visade sen och jo nåt liiitet fladder såg man nog men hon sa att det är så tidigt att det blir inte tydligare.

Hon tyckte vi skulle vara glada, vi är gravida, ett hjärta slår och graviditeten är inuti livmodern. Men jag kan såklart inte släppa att det var så mycket mindre än det borde? Googlar bilder på ultraljud i v 9 och de ser helt annorlunda ut, de embryona tar ju liksom upp en rätt stor del av det svarta fältet. På mitt är det en miniklump i ett stort svårt hav typ...hjälp?! :(

Vi får hålla tummarna för dig! Låter ju inte helt orimligt att du inte känner så mycket symptom då hormonökningen är "extrem i vecka 8-9" så det kanske kommer snart nu istället. Men vissa behöver ju inte heller känna något.

En bekant födde barn utan riktigt vetat om att hon varit gravid. Hon hade en kroppsform så det var svårt att se.. Det hennes egen mor som upplevde att något inte stämde.... Vattnet gick hemma sen kom en bebis på sjukhuset!  

Låter sunt att glädjas åt lilla hjärtat som tickar. Ingen idé att oroa sig varken bra för dig eller den lille :) Är det första barnet? 

• Perzika
    HannaNova skrev 2021-01-23 23:28:11 följande:

Hej där, vad roligt med en grupp!!

Är 25 år och gravid för första gången, plussade 21/12 och har bf 23/8.

Hej Hanna! Vad kul! Grattis! Första gången också! 

det finns en lista lite längre bak i flödet med användare och BF dag - har du lust att kopiera och uppdatera den? Glad

• Perzika

Ni är ju så fina och delar med er så nu när jag äntligen är inloggad på en dator så ska jag dar mitt strå till stacken;

För två veckor sedan bekostade jag privat tidigt UL. En liten rackare som låg där och viftade på foten och armarna. Själva UL-kollen gick så himla fort men det var ju bra att man fick en massa bilder och videos skickade till sig i efterhand. Helt klart en lukrativt bransch! Men allt såg bra ut och det var ju det viktiga. Jag äter ju konstant så jag var lite nervös att det skulle vara två men man kan tydligen äta så mycket med bara en 2,5 cm knodd i magen! Glad

Har i veckan varit och tagit alla prover inför kub så nästa KUB-UL väntas om två veckor. I slutet av mars väntar RUL - hallo det går så snabbt!! 

Jag har varit illamående i vecka 8-9 men är helt okej nu, men äter som sagt konstant, någon annan som känner igen sig?

Tänkte vänta efter KUB innan vi berättar för någon, men mina egna barn är väldigt misstänksamma.... hahah 

• Perzika
    Eliinaw skrev 2021-01-26 20:25:19 följande:

Var på KUB idag. Allt såg bra ut. Blev bakåt flyttad bf. Så istället för 7 augusti blev det den 1a augusti. Hon räknade ut att jag är 13+1. Låg sannolikhet på alla tester. Så lättad.

Vad gott att höra! Grattis, vad skönt!
  • Perzika

Hur mår ni där ute?!

KUB-UL för mig i nästa vecka - kunde man se kön få förresten?

Fick hålla min kompis 3 veckors baby i helgen, OMG sötchock!!

• Perzika

Hej tjejer!

Det är lite skralt i tråden, läser alltid på kvällarna men när jag ska svara så får jag inte fram några mellanslag så alla ord sitter ihop och går inte att läsa... Tungan ute

Nu har jag varit på KUB i början av veckan! Jättekul att jag fick en barnmorskan som var under upplärning för just KUB så jag fick passa på att kolla in min bebis medan hon och hennes mentor "övade" på att ta rätt mått. Som den sprattlade! Hjärta

Såg jättebra ut och jag fick låg risk, jag hade ju googlat en massa innan för det var ju ingen som sagt att man mäter en spalt med vätska.... Var lite nojig just för att jag googlat och fått fram någon sannolikhetssiffra för någon med min ålder (38) men där kanske man skulle låta bli. 

Försökte fråga om kön men hon sa att man inte riktigt såg det i den veckan (13).

Skulle ni kolla kön? Vi tänkte inte det först men vi båda har ändrat oss, jag tror också att jag då tänker för mycket av vad det är för kön under förlossningen medan att jag istället bara vill "njuta" av hela förloppet eftersom man väntar på henne eller honom. Jag respekterar ju att folk såklart känner olika.

Vi har fortfarande inte berättat för någon, men träffar man mig ser man min kula. Har lite ångest att berätta för chefen, jag tycker inte om att sätta någon i klistret, men nej jag är ju inte oumbärlig hahah

Min riktiga ångest är däremot för min egen mamma. Hon har alltid åsikter och genom åren blir det hellre att jag undviker att berätta saker. Vi har en "bra" relation och pratas vid varannan vecka men just jobbigare grejer som jag vet vad hon redan kommer tycka sopar jag gärna under mattan. Sa jag att jag var 37 år eller? hahahaha

• Perzika
    Milie skrev 2021-02-11 10:33:09 följande:
    Jag tycker det hjälper om man ligger på golvet och sätter in en hård boll under skinkan och rullar lite på den beroende på hur ont det gör. Det ska göra ont men inte outhärdligt så klart. På så vis kan man massera loss det själv. Det finns solida bollar, släta och knottriga på sportbutiker och vissa Apotek. De bör vara i storleken av en tennisboll men solida så de inte kollapsar :D

Jag spyr dagligen och rasar i vikt så jag berättade för chefen bara en vecka in i illamåendet. Var väl i vecka 6 typ. Är i vecka 15 nu.
    Jag lider med dig! - spyr du fortfarande!?
  • Perzika

Jag har sett att det är några nya här (välkomna!) - ni får ni gärna kopiera listan om ni vill!

4 aug - Seven Costanza (2:a barnet)

9 aug - Tjoppan (5:e barnet)

14 aug - Perssonlund (3:e barnet)

15 aug - Mommo (2:a barnet)

17 aug - Perzika (3:e barnet)

17 aug - Soltroll (1:a barnet)

22 aug - Katizi80 (1:a barnet)

23 aug - Slinkann (3:e barnet)

25 aug - isabelle81 (5:e barnet)

• Perzika
    Elvii91 skrev 2021-02-05 15:09:31 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna in här, hoppas det okej!

Jag är i vecka 11 (10+5) idag. Har följt er i tråden ett tag nu men inte skrivit något. Allt känns fortfarande overkligt, jag kan liksom inte förstå det och det känns så konstigt att bara skriva att jag är gravid. Jag är helt överlycklig!

Jag mår överlag rätt bra. Jag är trött, illamående och har ont i brösten. Under de senaste dagarna har jag haft väldigt ont i ena skinkan, det hugger och sträcker liksom, framförallt när jag reser mig och rör på mig. Väldigt jobbigt. Min barnmorska trodde det var någon nerv som kommit i kläm.

Har KUB inbokat om 2 veckor. Längtar så! Ser så mycket fram emot det och håller tummarna för att bebis är frisk där inne i magen.

Något som jag funderar en del på är när jag ska berätta för chefen? Jag tänker på planering och sånt. Hur tänker ni kring det?

Grattis och välkommen!

Hoppas det är bättre med skinkan!! Tipset med bollen är bra! Önskar blodgenomströmningen.

Gick det bra att berätta för chefen?

Alltså när man planerar att få är ju lite hur man mår och vad man jobbar med. Jag jobbar och jobbade på kontor men mina andra två barn, jobbade in i det sista och hade tänkt att gå två veckor innan, men sonen kom 3 veckor innan BF så det var ju bara att inte gå till jobbet igen haha

Lite samma visa med dotter, hon kom 2 veckor innan, men jag mådde ju bra så det gick ju. Har man foglossning etc så behöver man gå tidigare helt klart. Kanske någon annan som har med erfarenhet av det?

• Perzika
    Seven Costanza skrev 2021-02-14 18:51:59 följande:

Jag fick också låg risk för åldern (37). Förra gången jag var gravid för fem år sedan fick jag de allra lägsta riskerna och nu sa hon att jag skulle ha fått det nu också om det inte vore för åldern, så det är jag nöjd med. Vi kommer att kolla kön för att vi tänker att det blir lättare att förbereda sonen på syskon. Går in i v 17 på onsdag och har fortfarande inte sagt något till någon, ser bara lite plufsig ut så kanske inget som märks, men nu ville chefen ha in önskemål om schema för efter sommaren redan nu inför sportlovet så det blev jag lite tagen på sängen av för jag hade ändå hoppats kunna vänta till efter RUL. Kanske svarar jag chefen lite svävande att jag tyvärr inte kan ge besked förrän i mitten av mars (det är ju som sagt ändå fem månader före vår normala tillbakagång efter sommarsemestern).

Vad tror du att din mamma har åsikter om? Jag tror att många kommer att bli förvånade eftersom vår son redan är fem år men jag tror inte att någon skulle säga något negativt.

Gällande min kära mamma så är det sättet hon pratar, likdom dömande. Bekanta som väntar sitt fjärde kan hon säga löjliga saker som ?då måste man ju byta bil?, för släktingar som fått sitt tredje barn nu så kommenterade hon gällande namnen ?ah, de är så många nu så jag har ingen koll längre?. Lite översittare...

Alltså hon är väldigt bra annars, men hennes eget beteende får mig att backa. Jag har tagit upp det här med både min mor och far, men svårt att lära gamla hundar sitta. Jag tycker mest det är synd...
  • Perzika
    HannaNova skrev 2021-02-16 16:05:06 följande:

Hej igen,

Jag får nu lämna gruppen då jag igår var på KUB där de inte såg något så fick göra vaginalt ultraljud idag och fick veta att mina foster inte lever, det var tvillingar och de hade båda vart döda sen vecka 5-6. Skulle vart i vecka 13 idag. Känner mig så lurad då jag inte misstänkt missfall alls då jag hade mina gravidsymptom kvar. Har nu tagit abortpiller och hoppas på bebis 2022 istället. Lycka till alla!!

Jag beklagar verkligen! Precis som Perssonlund skriver, att man blir verkligen berörd. Det är svårt att säga de rätta orden men jag kan bara önska er all lycka till och håller tummarna att ser kommer gå bättre nästa gång!
  • Perzika
    Anonym (hoppfull) skrev 2021-02-16 16:27:05 följande:

Beklagar :( <3

Jag va också på kub igår men det gick inte att genomföra för vätskeansamling i bebisen. Ska träffa läkare på fredag men det lät inte alls positivt. Så hemskt nu när man inte får ha med sin partner heller :(

Vad säger du!? Var det mer samling än den föemodade i nacken som de mäter? Nej det är tufft att vara själv, jag hoppas att allt får vägen! <3
  • Perzika
    isabelle81 skrev 2021-02-16 20:56:56 följande:

Vad härligt :) Var på kub igår och allt såg bra ut! Så skönt. Blir 40 i juni så oroat mig en del faktiskt. Nytt bf 22 aug så ändrar i listan :)

Efter kub la jag ut på sociala medier och blev direkt anstormad med grattis :) Bara fyra stycken har frågat ?var det planerat? denna gången haha. Förra gången var det fler men då var det nog mer oväntat då nr 3 hann bli 9 år innan hon föddes. Nu är det ingen som tror på mig när jag säger ?men NU är det sista!? ;)

Vi kommer ta reda på kön :) kan säga redan nu att det är en tjej ;) har två av varje så jag har haft rätt på mina gissningar tidigt med de andra :)

Berättade för min chef på medarbetarsamtal mer för ca 2 v sedan :) hon blev glad och det kändes verkligen ärligt :)

Kan vara svårt med mamma. När folk tycker mycket brukar jag tänka att ja det är deras åsikt men den får stå för den personen. Vet att det är svårare när det är någon som står en nära...

Vad skönt att läsa att det har gott bra! Hahah, vad roligt att ni blir så stor familj! Var det som jobbade på BB dessutom?

Kärlek har man ju alltid gott om :)

Haha, vad roligt att du redan ?vet?!

När jag var på KUB så fick jag känslan av en kille. Min man tror dock på tjej så det blir intressant att kolla på RUL!

Ja nu ska vi berätta för syskonen i dagarna, så det ska bli kul! Jag ska helt klart återkomma när jag har berättat för min mamma och berätta om hennes reaktion :)
  • Perzika
    Anonym (hoppfull) skrev 2021-02-16 23:01:06 följande:

Nej inte i nacken utan i buken. Så mycket vätska att de inte kunde mäta huvud-rumpamåttet riktigt så därför kunde de inte få ut någon sannolikhet för det andra heller. Allt va över ganska fort när hon insåg att hon inte kunde mäta det hon skulle. Sköterksan försökte se om hon kunde få grepp om var vätskan kom ifrån men lyckades inte hitta källan, bara att det var väldigt mycket. Huvudet såg bra ut men nederdelen av överkroppen hade väldigt mycket ansamlad vätska :(

Har googlat en del nu och det finns möjlighet att allt går bra men allt beror på vad vätskan är och varför den finns där. Kan bero på hjärtfel, brustna njurar, trasiga tarmar osv.. :(

Tack, är ett vrak. så är så himla glad att jag är föräldraledig annars hade jag fått sjukskriva mig.

Det tror jag det! Vi tänker på dig! <3
  • Perzika
    Anonym (hoppfull) skrev 2021-02-16 23:01:06 följande:

Nej inte i nacken utan i buken. Så mycket vätska att de inte kunde mäta huvud-rumpamåttet riktigt så därför kunde de inte få ut någon sannolikhet för det andra heller. Allt va över ganska fort när hon insåg att hon inte kunde mäta det hon skulle. Sköterksan försökte se om hon kunde få grepp om var vätskan kom ifrån men lyckades inte hitta källan, bara att det var väldigt mycket. Huvudet såg bra ut men nederdelen av överkroppen hade väldigt mycket ansamlad vätska :(

Har googlat en del nu och det finns möjlighet att allt går bra men allt beror på vad vätskan är och varför den finns där. Kan bero på hjärtfel, brustna njurar, trasiga tarmar osv.. :(

Tack, är ett vrak. så är så himla glad att jag är föräldraledig annars hade jag fått sjukskriva mig.

Det tror jag det! Vi tänker på dig! <3
  • Perzika

Japp då berättade vi för barnen:

?Är det sant?? ?Åh vad roligt? ?Vi ska får bebis!? Min åttåring har kramat min mage flera gånger efter det ??

Berättade för mor och far.

Mor: ?Jaja...? (total silent)

Far: ?Men ni skulle väl inte skaffa fler barn??

Mor: ?Då får ni skaffa större bil?

Jag: ?Vi har två bilar idag, vi ser inte det som något problem?

...

Far: ?Ja men då får man ju säga grattis!?

Samtalet fortsatte och min mamma sa aldrig grattis...

Min farhåga var sann, men nu har jag dragit av plåstret iaf.

Kan tillägga att jag är enda barnet, så de har två barnbarn.

De är väldigt trevliga och sociala annars. Inte direkt att jag kommer be dem vara barnvakt. Så synd att de (främst mamma) beter sig så här...

Bättre ringa svärmor, hon kommer bli överlycklig iaf!

Svar på tråden BF Augusti 2021