Inlägg från: Anonym (hoppfull) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hoppfull)

BF Augusti 2021

Anonym4848 skrev 2021-01-12 17:04:57 följande:

Tack för svar! Är så förvirrad nu. Har fått tid den 18/2 också, så två dagar i rad? Ultraljud den 18:e, 17:e står det inte ens vad man ska göra. Blodproverna verkar vara för antikroppstest, står ingenting om blodprover till kub, men är väl smidigt att ta samtidigt? Så störigt att de inte kan skicka info så man fattar nåt?!

De brukar vilja att man tar proverna innan så att man kan få fullständigt svar från kuben när man gör ultraljudet. Proverna måste ju skickas till labb så tar några dagar innan man får svar på dom. Annars måste man ju vänta igen efter ultraljudet på att få svar om sannolikheten.
  • Anonym (hoppfull)
    Katizi80 skrev 2021-01-12 16:51:27 följande:

Ja, det känns riktigt jobbigt. Jag har ca 27 dagars cykel. Kan variera 3 dgr. Men det var alldeles för litet så svårt att ens hoppas på ngt. Ska träffa läkarn nästa fredag igen. Jag hade, och har fortfarande, lätta symtom. Typ acne, ömmande bröst, känns som att tarmarna är lite svullna, lätt illamående, mensliknande kramper till och från under alla dessa veckor.. Det var därför det kom som en chock.

Jag håller tummarna för att det går bättre för dig!

Å vilket tråkigt besked :( men håller ändå tummarna att nästa ul visar bättre resultat och att det blir en liten parvel ändå :)
  • Anonym (hoppfull)
    Anonym4848 skrev 2021-01-12 18:49:14 följande:

Men behöver man ingen remiss för blodprovet för kub, räcker det att jag säger det på VC när jag tar de andra blodproverna?

Där jag gått tar de blod för kub hos bmm och inte

Vc så kolla med din bm för säkerhets skull?
  • Anonym (hoppfull)
    Katizi80 skrev 2021-01-13 23:28:25 följande:

Sant! Tyvärr fick jag missfall idag. Det började krampa rejält framåt kvällen. Mkt värre än mensvärk. Efter några timmar kom det en klumpig blödning. Kändes väldigt tydligt att det var det. Ledsamt, men kändes ingen bra att ha det inom mig när jag visste att det inte stod rätt till, så på ett sätt känns det bättre. Hellre att det kommer ut naturligt än att ta mediciner. Hoppas nu kunna påbörja ny behandling så snart som möjligt.

Men skönt att det gick bra för dig! Håller tummarna för att det blir många augustibebisar här! Kram på er

Beklagar :( men som du säger så är det ju skönt iaf när kroppen tar hand om det själv. Hoppas kroppen blir återställd snabbt så du får möjlighet att försöka igen <3
  • Anonym (hoppfull)
    Jenjenh skrev 2021-01-16 23:12:12 följande:

Jag har inga bekymmer att gå på toa längre, hade det över jul och nyår dock. Och kände mig proppmätt så fort jag ätit en gång den dagen.

Jag misstänker magkatarr nu ???? sådan smärta som kommer och går, gör ondare om jag trycker lite överst på magen liksom, kniper till /svider och hugger i olika omgångar. Värre när jag tar mig upp eller lägger mig ned, den aktiviteten liksom.

Har kraschad mage sen förr, men visst är det ok med omeprazol när man är gravid?

Eliinaw, hade heller inga problem som nu när jag väntade min son, då kunde jag äta allt hela tiden ????

Ja omeprazol är ok :)
  • Anonym (hoppfull)

Jag har börjat drömma så obehagliga drömmar. De känns verkliga så när jag vaknar har jag svårt att somna om för den obehagliga känslan de lämnar kvar :( på dagarna är jag så trött att jag skulle kunna sova jämnt om jag fick men går ju såklart inte...

• Anonym (hoppfull)
    Jenjenh skrev 2021-01-18 10:06:15 följande:

Ja fy farao för drömmarna, det är inte kul med dom.

Har pratat med mvc som tyckte jag ska prata med gyn på sjukan, fick rosa aktiga flytningar igår kväll och I morse. Så de ville kolla mig så ska dit imorgon bitti för kontroll, nu är jag ännu mera orolig. De började prata om utomkvedshavandeskap..... Men märks inte det tidigare? ???? Sambon min är helt virrig nu också, han är verkligen inte bra på att hantera "kriser" märker jag ???? men usch, nu vill jag det blir imorgon!

Lactulos, hjälper det magen att hålla balansen, inte bara mot förstoppning/trög mage?

Lactulos är en sockerlösning typ så det är bara för att mjuka upp tarminnehållet.

Huga det lät inget vidare. Men säkert bara nått litet kärl som spruckit. Hade det varit något allvarligt tänker jag att det hade blött mer och ja, ett utomkveds kan bli hemskt smärtsamt också om det får gå långt. Brukar väl ge symptom vid V5-6 iaf vad jag läst. Men bra att de vill kolla upp det och inte bara avfärdar det som de så ofta gör annars.

Ner vaknade kl 5 i morse och kunde inte somna om. Vid 6:30 vaknade 1åringen och nu äntligen har jag fått lagt mig på soffan en stund för å vila.
  • Anonym (hoppfull)
    Seven Costanza skrev 2021-01-19 23:32:30 följande:

Känner igen mig. Har KUB på torsdag och nu har jag typ inga symptom längre så det känns lite oroligt ifall det finns något därinne eller ej. Går det någonsin att se kön förresten redan på KUB?

Vilken vecka är du i? De berömda spökveckorna börjar väl från runt 12 nångång.

Väldigt sällan kön syns redan på kub. Oftast först på rul det syns.
  • Anonym (hoppfull)
    Eliinaw skrev 2021-01-23 21:55:23 följande:

Går gärna med så fort jag droppat nyheten om graviditet för min familj och vänner. Tänker att alla mina fb vänner kan se vilken grupp jag är med i .

PerssonLund har skapat en grupp som är hemlig så ingen förutom de som är medlemmar i typen kan hitta den eller se att du är med där :)

Man måste bli inbjuden till den så om du vill gå med där kan du kontakta henne här på fl.
  • Anonym (hoppfull)
    Anonym4848 skrev 2021-01-24 18:47:05 följande:

Man kan ju hoppas på en kombination av tillfälligheter typ..men att mäta så fel känns ju orimligt, men kanske några mm fel plus att ägget kanske fäste jättesent osv. Ja känns omöjligt att vänta så länge..men ska försöka att liksom glömma bort graviditeten helt till dess, om det går. Har ju typ inga symtom så kanske går lite grann iaf! Tack snälla du, det värmer. Kram!

Kan det va så konstigt att inget ägg släppte få utan först två veckor senare? Ifall ni haft sex fler gånger en tid efter äl kanske det inte är helt långsökt? Men håller tummarna att den låg konstigt och kurade ihop sig så det blev mätfel pga det <3
  • Anonym (hoppfull)

Det är väl ändå väldigt ovanligt att de kollar efter kön så tidigt som under kuben. Gissar att det kanske fortfarande är lätt att se fel och istället för att ge ett svar som är långt från säkert väljer de att inte kolla?

Har kub om lite över en vecka. Vill mest bara veta att min bebis mår bra.

• Anonym (hoppfull)
    Elvii91 skrev 2021-02-05 15:09:31 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna in här, hoppas det okej!

Jag är i vecka 11 (10+5) idag. Har följt er i tråden ett tag nu men inte skrivit något. Allt känns fortfarande overkligt, jag kan liksom inte förstå det och det känns så konstigt att bara skriva att jag är gravid. Jag är helt överlycklig!

Jag mår överlag rätt bra. Jag är trött, illamående och har ont i brösten. Under de senaste dagarna har jag haft väldigt ont i ena skinkan, det hugger och sträcker liksom, framförallt när jag reser mig och rör på mig. Väldigt jobbigt. Min barnmorska trodde det var någon nerv som kommit i kläm.

Har KUB inbokat om 2 veckor. Längtar så! Ser så mycket fram emot det och håller tummarna för att bebis är frisk där inne i magen.

Något som jag funderar en del på är när jag ska berätta för chefen? Jag tänker på planering och sånt. Hur tänker ni kring det?

Grattis! Och välkommen =) 

kan vara falsk ischias? Jag hade det förra graviditeten och det kommer säkert komma tillbaka nu också när jag börjar jobba igen. Men för mig hjälpte det med massage regelbundet under graviditeten. Det va otroligt smärtsamt att lirka upp det där varje gång men det va det värt! 

Jag kommer berätta för min chef efter kub som jag har om ca 10 dagar. Förhoppningsvis kan min nuvarande vikarie fortsätta för mig i ett år till hehe. Egentligen har man ju ingen skylldighet att berätta om det förrän 2 månader innan bf men kan ju va juste att ge lite tid att hitta ersättare och i mitt fall behövs det troligtvis eskas pengar för en till säsonare nu iom att det inte är säkert att de kommer kunna räkna med mig i sommar om jag får lika härlig foglossning som sist. 

• Anonym (hoppfull)
    HannaNova skrev 2021-02-16 16:05:06 följande:

Hej igen,

Jag får nu lämna gruppen då jag igår var på KUB där de inte såg något så fick göra vaginalt ultraljud idag och fick veta att mina foster inte lever, det var tvillingar och de hade båda vart döda sen vecka 5-6. Skulle vart i vecka 13 idag. Känner mig så lurad då jag inte misstänkt missfall alls då jag hade mina gravidsymptom kvar. Har nu tagit abortpiller och hoppas på bebis 2022 istället. Lycka till alla!!

Beklagar :( <3

Jag va också på kub igår men det gick inte att genomföra för vätskeansamling i bebisen. Ska träffa läkare på fredag men det lät inte alls positivt. Så hemskt nu när man inte får ha med sin partner heller :(
  • Anonym (hoppfull)
    Perzika skrev 2021-02-16 22:46:30 följande:
    Vad säger du!? Var det mer samling än den föemodade i nacken som de mäter? Nej det är tufft att vara själv, jag hoppas att allt får vägen! <3

Nej inte i nacken utan i buken. Så mycket vätska att de inte kunde mäta huvud-rumpamåttet riktigt så därför kunde de inte få ut någon sannolikhet för det andra heller. Allt va över ganska fort när hon insåg att hon inte kunde mäta det hon skulle. Sköterksan försökte se om hon kunde få grepp om var vätskan kom ifrån men lyckades inte hitta källan, bara att det var väldigt mycket. Huvudet såg bra ut men nederdelen av överkroppen hade väldigt mycket ansamlad vätska :(

Har googlat en del nu och det finns möjlighet att allt går bra men allt beror på vad vätskan är och varför den finns där. Kan bero på hjärtfel, brustna njurar, trasiga tarmar osv.. :(

Tack, är ett vrak. så är så himla glad att jag är föräldraledig annars hade jag fått sjukskriva mig.

• Anonym (hoppfull)
    isabelle81 skrev 2021-02-18 10:07:41 följande:

Håller tummarna :) Då är det säkert så att det var pga tvillinggraviditet som det blev dåligt resultat.

Jag funderade mkt på det här med kub. Om man skulle gå på nipt direkt. Även om man får bra resultat så är det bara en sannolikhet.... är det genom nipt man kan få reda på könet? Kramar

Ja med nipt brukar man få reda på könet om man vill veta det :) är ju mycket säkrare med nipt än kub men kostar desto mer. Funderar hur det kommer bli för mig (om jag nu får bra besked imorgon) som skulle göra kub i måndags, men nu kommer tiden för att kunna göra det gått ut. Undrar om det blir fv prov direkt då istället.
  • Anonym (hoppfull)
    isabelle81 skrev 2021-02-18 21:58:06 följande:

De kommer kanske fråga dig om fv prov men nipt hade jag hellre gjort. Kanske skrämt upp min man nu när jag sa att kub bara visar sannolikheten men det är ju sant. För han sa ska vi inte göra nipt ändå. Jag sa att det rekommenderas inte när siffrorna är bra så iaf får vi betala det själv... kanske värt det. Ska fundera.

Det är väl mest det att nipt inte är 100% säkert heller. En bekant fick positivt för kromosomförändring på nipt och då fick hon ändå göra fvprov sen. Och om de anser att vattnet ev beror på kromosomförändring vill de nog inte ta omvägar för att få svaret heller, och inte jag heller tror jag. Vill få korten på borden så snart som möjligt bara.
  • Anonym (hoppfull)
    Anonym (Nb) skrev 2021-02-18 22:49:14 följande:

När ni gör KUB tar ni blodprov och utifrån det får ni siffrorna? När jag gjorde så sa dom bara att allt ser bra ut, inga siffror och sa att om blodproverna visar något så ringer man. Annars är allt bra!

Oftast tar man blodproverna en tid innan ultraljudet så man får siffrorna direkt. Det är ju ultraljudet tillsammans med ålder och vad blodproverna visar som ger en sannolikhetssiffra. Har man inte alla parametrar får man alltså inte hela bilden.

Finns ställen som tar blodproverna i samband med ultraljudet så då blir det ju att de bara kan lämna besked på vad de ser på ul på plats.
  • Anonym (hoppfull)
    Jolly23 skrev 2021-02-19 08:21:09 följande:

Om nipt visar sig vara negativt (alltså inga avvikelser) så är det 99,9 % säkert. Visar det positivt så är det lite mindre säkert och man gör Fvp innan man tar något beslut om hur man går vidare. Fvp har istället någon % missfallsrisk, därför rekommenderar dom nipt.

Jo jag vet, men i mitt fall är det inte säkert min bebis kommer överleva hur som :,( man får ut mer information med fvp än nipt har jag förstått det som när ja frågat runt.
  • Anonym (hoppfull)
    Jolly23 skrev 2021-02-19 08:22:55 följande:

Dom kollar blodprov och mäter nackspalten och tar även med ålder och BMI i beräkningarna.

Har du fått Lågrisk så tror jag sällan att man får siffrorna om man inte ber om det.

Jag har tidigare fått siffror utan att be om det trots lägsta risk och de flesta jag känner lika så. Kan nog va olika från bm till bm vad de anser är relevant eller av vikt att veta.
  • Anonym (hoppfull)

Jag skulle berättat för min chef förra veckan om kuben visat bra. Mycket för att ge möjlighet att fixa en extra säsongare då min vikarie hade varit tänkt att gå säsong i sommar. Och om jag skulle få foglossning från helvetet igen så skulle jag va kryppling hela sommaren vilket inte är då schyst mot kollegorna när det inte finns personal så det täcker under högsäsong.

Men nu lutar det åt att jag jobbar året ut istället. Hoppas på 2022 som ett bättre år.

Svar på tråden BF Augusti 2021