• N1dd3

    Vilken bank har ni?

    Själv har jag Swedbank men funderar att byta till DanskeBank då jag ej inte vill och anser det värt 39kr månaden för standardpaket... 
    Tycker inte det är rätt att betala för att vara kund i en bank...

  • Svar på tråden Vilken bank har ni?
  • Anotherone

    Jag tycker absolut inte att man ska betala för det, inte när andra ger samma service utan månatlig debitering. Om det inte finns något mervärde du vill åt?

    Vi har spritt våra ärenden mellan Handelsbanken, Avanza och Skandia i dagsläget.

  • N1dd3

    Nja, är enbart intresserad av Baserbjudande, liksom kort, lönekonto osv..
    Inget kredit, sparande osv....
    Så därför tycker jag som du säger inte det är värt att betala för det...
    Visst, Swedbank har bra app, se saldo utan att logga in osv..
    Men är det värt att betala 39kr för det? Nej tycker inte det..
    Så får bli Danske Bank ( Gratis tills man är 27 ) 
    sen så kör jag mitt sparande på SBAB! :) 
    Den kombon fungerar perfekt för mig...

  • N1dd3

    Danske Bank : Lönekonto, kort osv liksom Standard!
    SBAB : För sparande och kommande huslån i framtiden! 
    Inget komplicerat här inte!

  • LFF

    SEB. Haft i många år. 

    Bolån hos SBAB. 

    Sparande i fonder via Avanza.

  • Shalke04
    N1dd3 skrev 2020-11-17 19:31:18 följande:

    Själv har jag Swedbank men funderar att byta till DanskeBank då jag ej inte vill och anser det värt 39kr månaden för standardpaket... 
    Tycker inte det är rätt att betala för att vara kund i en bank...


    Varför skall man inte betala för en tjänst man använder? Ingen tvingar dig att ha konto i banken, eller? Jag har aldrig förstått att banker, som är ett företag, inte skall få lov att ta avgifter på det dem gör. 


    Har du andra tjänster som sparande, bolån osv. så brukar man också få bort dessa avgifter. 

  • Anotherone
    Shalke04 skrev 2020-11-18 12:56:24 följande:

    Varför skall man inte betala för en tjänst man använder? Ingen tvingar dig att ha konto i banken, eller? Jag har aldrig förstått att banker, som är ett företag, inte skall få lov att ta avgifter på det dem gör. 


    Har du andra tjänster som sparande, bolån osv. så brukar man också få bort dessa avgifter. 


    Klart du ska betala om du vill det. Eller om banken ger dig något slags mervärde. Men det ska ju vara medvetet i så fall. 
    Annars är det som att köpa mjölk för 8kr i en butik och 10kr i en annan. Det är ju samma mjölk. Vad får jag för mervärde om jag betalar 10kr?
  • Shalke04
    Anotherone skrev 2020-11-18 13:48:42 följande:
    Klart du ska betala om du vill det. Eller om banken ger dig något slags mervärde. Men det ska ju vara medvetet i så fall. 
    Annars är det som att köpa mjölk för 8kr i en butik och 10kr i en annan. Det är ju samma mjölk. Vad får jag för mervärde om jag betalar 10kr?

    Absolut - om man bara tänker kortsiktigt och inte väljer utifrån kvalitet på produkt (i detta fall tjänst). Det är otrolig skillnad på utbud och förvaltning mellan olika banker och på så sätt så kan avgiften vara sekundär. 


    Det beror på vilket perspektiv du har och helt enkelt vilka produkter du är ute efter. TS i detta fall beklagade sig över att banker tar betalt, vilket jag anser är väldigt konstigt. 

  • Anotherone
    Shalke04 skrev 2020-11-19 10:16:31 följande:

    Absolut - om man bara tänker kortsiktigt och inte väljer utifrån kvalitet på produkt (i detta fall tjänst). Det är otrolig skillnad på utbud och förvaltning mellan olika banker och på så sätt så kan avgiften vara sekundär. 


    Det beror på vilket perspektiv du har och helt enkelt vilka produkter du är ute efter. TS i detta fall beklagade sig över att banker tar betalt, vilket jag anser är väldigt konstigt. 


    Det håller jag med om!
    Också en anledning till att kolla runt lite beroende på vad för typ av tjänst det är man vill åt. Storbankerna har många produkter i sitt sortiment, allt från enklaste bankkortet till fonder och kapitallösningar. Det innebär ofta att man blir lite lagom bra på allt. Och att man kanske ska kolla vem som är vassast på just lån - om det är vad man vill få till en bra affär runt. Eller vem som har bästa tjänsten för en ISK. Vara en nyfiken och noggrann konsument helt enkelt.
  • N1dd3

    Om man kan få liknande/samma tjänster i en bank som inte tar utgifter är ju det bara ett plus?! Varför ska man betala 39kr imånaden för att va kund?! Bara patetiskt och enormt dumt i min mening..

  • Shalke04
    N1dd3 skrev 2020-11-21 23:40:59 följande:

    Om man kan få liknande/samma tjänster i en bank som inte tar utgifter är ju det bara ett plus?! Varför ska man betala 39kr imånaden för att va kund?! Bara patetiskt och enormt dumt i min mening..


    Som sagt, om du använder flera olika tjänster som annars har olika pris, räntor och dylikt är det inte så enkelt som att 39kr är en deal breaker. Du har skrivit att du inte har något sparande, bolån eller liknande och då är det ju upp till dig att byta. Du måste ju dock förstå varför banker tar betalt? 
Svar på tråden Vilken bank har ni?