• Gravid99

    Han lever på min ekonomi

    Min man förlorade sitt jobb under Corona pågrund av att han inte skötte arbetet.

    Han har varit arbetslös nu i ca 3 månader och jag håller på att bli galen!

    Jag jobbar hemifrån, har 1 timmes rast om dagen sedan ska jag sista konstant på datorn och jobba.

    Min man var duktig till en början men nu senaste tiden ligger han bara och sover om dagarna. Trotts att vi har en dotter som också är hemma.

    Han kan ligga i sängen till kl 13-17!

    Vi har tjafsat jätte mycket då han varken söker jobb eller gör några sysslor eller gå ut och leker och umgås med vårat barn!

    Jag får ta ? extra ? raster varje dag för att laga mat och byta blöja och ta hand om barnet samtidigt som jag jobbar. Min chef är verkligen inte glad för att jag springer iväg 4-5 gånger om dagen.

    Samtidigt har han blivit så jävla bitter och otrevlig och elak. Han väcker mig mitt i natten för barnet har vaknat, men han var redan vaken men ? vill inte fixa något till barnet att äta ?.

    Vad har jag för rättigheter? Kan jag kasta ut han?

    Kan jag vägra betala hans halva av hyran?

    Det går inte att prata med idioten. Behöver göra drastiska åtgärder...

  • Svar på tråden Han lever på min ekonomi
  • Mortiscia80

    Eftersom du skriver man antar jag att ni är gifta så nej, du kan inte bara slänga ut honom. Ni måste skilja er och först då, ett halvår senare, kan du kräva att han flyttar, och han har dessutom tre månaders "uppsägning" från hemmet.

    Om du bara betalar hyran kommer naturligtvis den person som lägenheten står på att bli betalningsskyldig, den personen riskerar att få betalningsanmärkningar och ni kan bli vräkta. Alltså ett väldigt osmart val.

    Det enda du kan göra är att leva med det eller leva utan honom, alltså ta ut skilsmässa.

  • S23

    Har han ingen a-kassa? Har du pratat med honom? Är han deprimerad? Låter ju lite som det med tanke på hur beteendet förändrats.

    Vad var tanken med barnet egentligen? Förskola? Får hen inte vara mer än 15h pga att han är arbetslös? Eller håller ni hemma pga Corona?

    Är det så att han är deprimerad kan ni kanske söka om att få mer tid på förskolan.

    Naturligtvis är hans beteende inte okej

  • Studentpappa

    Ditt problem med mannen behöver väl knappast kommenteras han är lat eller deprimerad.

    Men man blir ju lite fundersam över om din chef har löplina på dig? Hur kan din chef veta om du lämnar datorn 5-6 ggr på en dag?


    Ride it like you stole it
  • S23
    Studentpappa skrev 2020-11-18 08:32:06 följande:

    Ditt problem med mannen behöver väl knappast kommenteras han är lat eller deprimerad.

    Men man blir ju lite fundersam över om din chef har löplina på dig? Hur kan din chef veta om du lämnar datorn 5-6 ggr på en dag?


    Vill fortsätta här. De krav arbetsgivaren ställer bryter mot lagen.

    Du har utöver din obetalda lunchrast rätt till pauser.

    Med andra ord fem minuter för att ta en kaffe, sträcka på

    Benen eller gå på toa med jämna mellanrum
  • Gravid99
    Studentpappa skrev 2020-11-18 08:32:06 följande:

    Ditt problem med mannen behöver väl knappast kommenteras han är lat eller deprimerad.

    Men man blir ju lite fundersam över om din chef har löplina på dig? Hur kan din chef veta om du lämnar datorn 5-6 ggr på en dag?


    På grund av att jag antingen lämnar telefonlinjen eller så har mejl/facebook/twitter ärenden pausad ( kundtjänst ) 
  • Gravid99
    S23 skrev 2020-11-18 07:38:12 följande:

    Har han ingen a-kassa? Har du pratat med honom? Är han deprimerad? Låter ju lite som det med tanke på hur beteendet förändrats.

    Vad var tanken med barnet egentligen? Förskola? Får hen inte vara mer än 15h pga att han är arbetslös? Eller håller ni hemma pga Corona?

    Är det så att han är deprimerad kan ni kanske söka om att få mer tid på förskolan.

    Naturligtvis är hans beteende inte okej


    Hej! nej han har ingen a-kassa, ingen inkomst alls, inte inskriven i arbetsförmedlingen, letar inte efter jobb. Dotter är hemma till slutet av november på grund av att hon byter förskola. Tanken var att han ska vara hemma och sköta hushållet o får kvalitets tid med barnet. Jag tror han är deprimerad, men det är väldigt svårt att prata med han för han blir svin arg när jag påpekar att han borde gå upp ifrån sängen och laga mat till lillen.. 


  • Gravid99
    Mortiscia80 skrev 2020-11-18 07:03:24 följande:

    Eftersom du skriver man antar jag att ni är gifta så nej, du kan inte bara slänga ut honom. Ni måste skilja er och först då, ett halvår senare, kan du kräva att han flyttar, och han har dessutom tre månaders "uppsägning" från hemmet.

    Om du bara betalar hyran kommer naturligtvis den person som lägenheten står på att bli betalningsskyldig, den personen riskerar att få betalningsanmärkningar och ni kan bli vräkta. Alltså ett väldigt osmart val.

    Det enda du kan göra är att leva med det eller leva utan honom, alltså ta ut skilsmässa.


    Ja precis vi är gifta, attans... Är så jävla trött på hans beteende. Sjukt ändå hur en vuxen människa kan bete sig så oansvarigt och sedan måste jag ta hand om hela hushållet och även betala alla räkningar för att han " orkar inte " 
  • Gravid99

    Jag tror inte heller på att han är deprimerad på grund av att han är arbetslös, han skötte inte arbetet innan och då kunde han sjukanmäla sig för att sova hela dagen. 

  • Medborgare
    Gravid99 skrev 2020-11-18 11:29:28 följande:

    Jag tror inte heller på att han är deprimerad på grund av att han är arbetslös, han skötte inte arbetet innan och då kunde han sjukanmäla sig för att sova hela dagen. 


    Säg att du vill skiljas, eftersom han inte tar ansvar. 
  • S23
    Gravid99 skrev 2020-11-18 11:29:28 följande:

    Jag tror inte heller på att han är deprimerad på grund av att han är arbetslös, han skötte inte arbetet innan och då kunde han sjukanmäla sig för att sova hela dagen. 


    Ah okej. Jag uppfattade det som att hans beteende förändrats. Då skulle jag säga ansök om skilsmässa direkt.

    Missade du att svara mitt inlägg? Du har nämligen citerat det utan att skriva något?
Svar på tråden Han lever på min ekonomi