• Saab92

    Umgänge med förälder långt bort under Corona!!

    Hej ! Hur ska man göra med umgänge när det är över 20 mil till den andra föräldern och dom träffas var tredje vecka ? Man ska ju bara umgås med dom man bor med just nu.. vad ska man göra ? Ska barnen åka dit eller ska dom vara hemma under denna värsta tid ?

    Erbjöd dagumgänge utomhus men nekades totalt av den andra.

    Sist bjöd den hem två andra familjer trotts att dom har i deras kommun att man enbart ska va med familjen redan då för två veckor sen... Hur gör man ?!

    Både vi är två här som är i riskgrupp samt en där nere i den familjen...

  • Svar på tråden Umgänge med förälder långt bort under Corona!!
  • Mortiscia80

    Med tanke på restriktionerna bör man avstå, annars ses utomhus. Det är väldigt tydligt sagt att man bara ska umgås fysiskt med de man bor tillsammans med, det är också sagt att man kan träffa andra utomhus, med avstånd.

    Det är DU som ska neka, inte den andra som träffar barnet var tredje vecka. Tackar hen nej till ditt förslag (spara sms eller spela in samtal) är det hens förlust. Du har gjort vad du kan i enlighet med rekommendationerna.

    Vi har en pandemi. Det är inte rätt tidpunkt för den andra föräldern att vara egoistisk och kortsiktig.

  • moaguuun

    Detta är rekomendationer. Om ni lider av att avstå så ska ni inte avstå. Om folk börjar må dåligt så gör det mer skada än nytta tillslut. Använd sunt förnuft. 
    Ingen kommer skadas av att ni träffas sådär sällan. 

  • Fröken W
    moaguuun skrev 2020-11-18 14:03:26 följande:

    Detta är rekomendationer. Om ni lider av att avstå så ska ni inte avstå. Om folk börjar må dåligt så gör det mer skada än nytta tillslut. Använd sunt förnuft. 

    Ingen kommer skadas av att ni träffas sådär sällan. 


    Fast det är just den inställningen som gör att vi inte får ett stopp på den här pandemin.

    Jag vet inte hur många gånger Folkhälsomyndigheten, statsministern m.fl. förtydligat att rekommendationerna inte är något som man KAN göra utan något man SKA följa. Rekommendationerna är INTE frivilliga!

    Sen kan jag tycka att det är svårt eftersom det i det här fallet är barnet som blir lidande om hen inte får träffa sin andra förälder. Jag hade ändå tyckt att barnet ska få träffa sin förälder var tredje vecka. Om den föräldern väljer att bjuda hem andra familjer så är det inget du kan ta ansvar för. Det enda du kan göra är att be att hen inte bjuder hem andra när ert barn är där. Men håll inte barnet borta från sin andra förälder.
  • moaguuun
    Fröken W skrev 2020-11-18 18:29:49 följande:
    Fast det är just den inställningen som gör att vi inte får ett stopp på den här pandemin.

    Jag vet inte hur många gånger Folkhälsomyndigheten, statsministern m.fl. förtydligat att rekommendationerna inte är något som man KAN göra utan något man SKA följa. Rekommendationerna är INTE frivilliga!

    Sen kan jag tycka att det är svårt eftersom det i det här fallet är barnet som blir lidande om hen inte får träffa sin andra förälder. Jag hade ändå tyckt att barnet ska få träffa sin förälder var tredje vecka. Om den föräldern väljer att bjuda hem andra familjer så är det inget du kan ta ansvar för. Det enda du kan göra är att be att hen inte bjuder hem andra när ert barn är där. Men håll inte barnet borta från sin andra förälder.
    Du får dock tänka på att psykisk hälsa också är viktig. Vi kommer få en våg av psykisk ohälsa om folk inte kan leva på ett värdigt sätt. Om det är totalförbud så kommer folk dessutom tröttna snart och börja strunta Helt i restriktionerna 
  • Fröken W
    moaguuun skrev 2020-11-18 18:42:06 följande:

    Du får dock tänka på att psykisk hälsa också är viktig. Vi kommer få en våg av psykisk ohälsa om folk inte kan leva på ett värdigt sätt. Om det är totalförbud så kommer folk dessutom tröttna snart och börja strunta Helt i restriktionerna 


    Det var inte det jag protesterade emot, utan att du hänvisade till ?bara rekommendationer?. Jag håller med om att psykisk hälsa är viktigt men det var inget som verkade vara ett problem i ts fall.
  • moaguuun
    Fröken W skrev 2020-11-18 19:16:07 följande:
    Det var inte det jag protesterade emot, utan att du hänvisade till ?bara rekommendationer?. Jag håller med om att psykisk hälsa är viktigt men det var inget som verkade vara ett problem i ts fall.
    Rekommendationerna är viktiga. Men om det skadar folk så ska just dessa personer inte ta det som lag. Var så jag menade. 
  • Ellie

    Barnets rätt till kontakt med båda sina föräldrar finns kvar även i undantagstillstånd, såsom situationen med Covid-19. Både WHO och Folkhälsomyndigheten har rapporterat att barn under 18 år utgör en mycket liten del av de rapporterat sjuka av Covid-19 och att barn inte tillhör riskgruppen för att bli allvarligt sjuka om de inte bär på någon underliggande sjukdom. Därför har inga restriktioner getts ut angående att barn ska stanna hemma från skolan eller undvika umgänge med sina föräldrar.

Svar på tråden Umgänge med förälder långt bort under Corona!!