• Linnis92

    Fodervärdsavtal

    Hej!

    Ber om råd då jag inte vet hur denna uppgörelse fungerar.

    Jag ska eventuellt bli fodervärd åt en katt. Det är helfodervärd och ägarna ska ta tre kullar på katten innan hon skrivs över på mig. Vad bör jag tänka på i denna situation? Det står att ägarna står för "alla avelsrelaterade kostnader" och jag resten. Vad brukar gå som avelsrelaterade kostnader?

    Jag har haft katt hela mitt liv så är inte orolig för den biten det är just den här uppgörelsen som jag inte är bekant med sedan tidigare.

  • Svar på tråden Fodervärdsavtal
  • Mortiscia80

    Så här skriver en uppfödare: 

    Generellt för avtalen är att jag står för alla avelsrelaterade kostnader ex. försäkring, hälsotester, utställningsavgifter, mat & sand vid kull och andra avelsrelaterade avgifter och fodervärden står för kattens vardagliga löpande kostnader (mat, sand, leksaker, veterinärräkningar upp till självrisk om inte veterinärbesöket har att göra med dräktighet eller avel). Fodervärden är skyldig att hålla katten tillgänglig för uppfödaren då denne önskar nyttja katten för parning, avelstester, utställning och liknande.

  • Jemp

    Verkar skilja en del hos kattuppfödare så ställ också frågan till uppfödaren. Tex vem som betalar försäkring och vem som har kullen hos sig (oftast fodervärden) vilket kräver en del kunskap och att ta emot besök från köpare osv.

  • Emerencia

    Jag skulle backa från denna fodervärd. Man får max ta två kullar per hona, inte tre. Redan där visar uppfödaren en oseriös sida. Hitta någon annan eller rent av köp en katt istället.

  • Linnis92
    Emerencia skrev 2020-11-18 16:08:09 följande:

    Jag skulle backa från denna fodervärd. Man får max ta två kullar per hona, inte tre. Redan där visar uppfödaren en oseriös sida. Hitta någon annan eller rent av köp en katt istället.


    Fast vart har du fått det ifrån? Enligt SVERAK och veterinaren.nu får man max ta 3 kullar på en 24 månaders period. Så uppenbarligen får de ta fler än 2 kullar.
  • Emerencia
    Linnis92 skrev 2020-11-18 16:37:34 följande:

    Fast vart har du fått det ifrån? Enligt SVERAK och veterinaren.nu får man max ta 3 kullar på en 24 månaders period. Så uppenbarligen får de ta fler än 2 kullar.


    Nej, enligt SVERAK:s fodervärdsavtal, läs, fodervärdsavtal får du vara ta två kullar. Det är skillnad på att vara fodervärd och uppfödare.

    siameslinjen.files.wordpress.com ? ...PDF

    Fodervärdsavtal - WordPress.com

    I mitten på första sidan står det med feta bokstäver, 2 kullar för hona och fem för hanne. Håll er till reglerna folk. Så trött på folk som håller med buskavel, djuren som får lida.
  • Emerencia
    Linnis92 skrev 2020-11-18 16:37:34 följande:

    Fast vart har du fått det ifrån? Enligt SVERAK och veterinaren.nu får man max ta 3 kullar på en 24 månaders period. Så uppenbarligen får de ta fler än 2 kullar.


    Nej, enligt SVERAK:s fodervärdsavtal, läs, fodervärdsavtal får du vara ta två kullar. Det är skillnad på att vara fodervärd och uppfödare.

    siameslinjen.files.wordpress.com ? ...PDF

    Fodervärdsavtal - WordPress.com

    I mitten på första sidan står det med feta bokstäver, 2 kullar för hona och fem för hanne. Håll er till reglerna folk. Så trött på folk som håller med buskavel, djuren som får lida.
  • Linnis92
    Emerencia skrev 2020-11-18 16:58:21 följande:

    Nej, enligt SVERAK:s fodervärdsavtal, läs, fodervärdsavtal får du vara ta två kullar. Det är skillnad på att vara fodervärd och uppfödare.

    siameslinjen.files.wordpress.com ? ...PDF

    Fodervärdsavtal - WordPress.com

    I mitten på första sidan står det med feta bokstäver, 2 kullar för hona och fem för hanne. Håll er till reglerna folk. Så trött på folk som håller med buskavel, djuren som får lida.


    Tack för upplysningen ! Det var just såna här saker jag ville ha råd om, eftersom jag inte har den här erfarenheten sedan tidigare. Hittade i avtalet och kommer lyfta detta med ägarna.
Svar på tråden Fodervärdsavtal