• Anonym (Exo)

Ljumskbråck barn någon som har erfarenhet?

Hej

Är det någon som har barn som genomgår ljumskbråck operation? Var inne på akuten och barnkliniken med vår son där de konstaterade ljumskbråck och op ganska direkt men sen somnade sonen och när de skulle undersöka honom så såg de att bråcket hade gått tillbaka. Efter flera konsultationer så bestämde de att avvakta op och vi kommer bli kallade inom några veckor för operation ist.

Vad har ni för erfarenhet? Opererades ni direkt? Hur gick det? Tar op lång tid?hur mådde barnet efteråt? Mkt ont? Hur gick det med förskola och skola närmaste tiden efter? Är detta vanligt? Komplicerad operation??

Tacksam för all info!

• Svar på tråden Ljumskbråck barn någon som har erfarenhet?
  • Anonym (Maria)

Vår ena son operades för det. Precis liknande scenario som du beskriver, på akut besök så gick det tillbaka, så vi fick en planerad tid.

Gick snabbt. Ett par timmar om ens det.

Kvickande snabbt till på uppvaket och var sedan nästan helt opåverkad. Gav Alvedon+ipren det första dygnet. Han lekte och var som vanligt efter någon dag. Ingen medicinering mer el så.

Det är en vanlig åkomma. Pappan operades för det också för ett par år sedan.

Det kommer att gå fint tror jag.

• Anonym (Exo)
    Anonym (Maria) skrev 2020-11-18 17:35:07 följande:

Vår ena son operades för det. Precis liknande scenario som du beskriver, på akut besök så gick det tillbaka, så vi fick en planerad tid.

Gick snabbt. Ett par timmar om ens det.

Kvickande snabbt till på uppvaket och var sedan nästan helt opåverkad. Gav Alvedon+ipren det första dygnet. Han lekte och var som vanligt efter någon dag. Ingen medicinering mer el så.

Det är en vanlig åkomma. Pappan operades för det också för ett par år sedan.

Det kommer att gå fint tror jag.

Tack så mycket för ditt inlägg!

Får jag fråga hur lång tid efter besöket på akuten det tog innan han fick opereras? Vi har fått en tid hos kirurgen. Men står inget om operation på den lappen. Jag tror det bara är en undersökningstid inför op som kommer senare. Kanske efter jul. Hur hade din son det mellan besöket på akuten och operation? Ont något alls eller var han som vanlig så att säga

Hur vanligt är det egentligen att barn drabbas av detta?

Hoppas verkligen det ska gå smidigt! Han är opererad sen tidigare och pga det är de lite nervösa över att söva ner honom. (Pga de ej har expertis kring hans tidigare op) så det känns ju inte så betryggande.
  • Anonym (Maria)

Det tog nog ca 2 veckor från akutbesöket till op-datumet. Bråcket gick tillbaka och höll sig tillbaka ända fram till operationen som tur var. Men han fick akut ont verkligen helt otröstlig därför vi då åkte till akuten. Trodde det var tarmvred el nåt. Syntes inget bråck, då för det gått tillbaka. Men allt annat uteslöts och det är väldigt vanligt hos främst pojkar.

Så är nog väldigt standardprocedur själva operationen. Särskilt om det håller sig lungt fram tills op och inte bråcket "ploppar" ut igen. Eller blir helt inklämt.

Ring till mottagningen och be att få prata och ställa lite frågor.

På akuten sa de att man kan ge smärtstillande alvedon/Ipren om Bråcket gör lite ont och försöka lägga ned barnet på rygg och höja benen så kan det bråcket alltså, åka tillbaka. Om det är redan konstaterat att det är problemet och barnet är hyfsat pigg. Inte om det blivit akut inklämt och är väldigt smärtsamt.

Som tur var hade inte vår son ont någon gång i väntan på op.

Hur har din pojke det? Är det lungt nu under tiden?

• Anonym (Exo)
    Anonym (Maria) skrev 2020-11-26 10:04:42 följande:

Det tog nog ca 2 veckor från akutbesöket till op-datumet. Bråcket gick tillbaka och höll sig tillbaka ända fram till operationen som tur var. Men han fick akut ont verkligen helt otröstlig därför vi då åkte till akuten. Trodde det var tarmvred el nåt. Syntes inget bråck, då för det gått tillbaka. Men allt annat uteslöts och det är väldigt vanligt hos främst pojkar.

Så är nog väldigt standardprocedur själva operationen. Särskilt om det håller sig lungt fram tills op och inte bråcket "ploppar" ut igen. Eller blir helt inklämt.

På akuten sa de att man kan ge smärtstillande alvedon/Ipren om Bråcket gör lite ont och försöka lägga ned barnet på rygg och höja benen så kan det bråcket alltså, åka tillbaka. Om det är redan konstaterat att det är problemet och barnet är hyfsat pigg. Inte om det blivit akut inklämt och är väldigt smärtsamt.

Tack för svar!

Bråcket har gått tillbaka för hans del med. Och hållit sig borta fram till nu och det var ju förra tisdagen som vi åkte in pga akuta smärtor. Som han haft tidigare och vi åkt in och de har inte då hittat något. Men nu tror man att det kan ha varit bråcket då också men att man inte sett det för att det, precis som denna gång, gått tillbaka och man ej misstänkt det på akuten. Jag hade ju inte heller tänkt på det om det inte var för att jag såg utbuktningen själv denna gång.

Vi ska ju träffa kirurgen den 10 dec. Men innan dess blir det ingen op. Och på mottagningen när vi låg inne så sa de att operation troligtvis blir efter jul om inte något händer innan. Blir dock fundersam över det. På akuten var det tal om akutop och nu väntar man till efter jul...? Förstår ej riktigt. Ska nog ringa dom faktiskt!

Han mår dock bra nu. Pigg glad smärtfri som vanligt. Hoppar och har sig (och jag tror bråcket ska ploppa upp igen av allt hoppande!!).
  • Anonym (Exo)
    Anonym (Maria) skrev 2020-11-26 10:04:42 följande:

Tack för svar!

Bråcket har gått tillbaka för hans del med. Och hållit sig borta fram till nu och det var ju förra tisdagen som vi åkte in pga akuta smärtor. Som han haft tidigare och vi åkt in och de har inte då hittat något. Men nu tror man att det kan ha varit bråcket då också men att man inte sett det för att det, precis som denna gång, gått tillbaka och man ej misstänkt det på akuten. Jag hade ju inte heller tänkt på det om det inte var för att jag såg utbuktningen själv denna gång.

Vi ska ju träffa kirurgen den 10 dec. Men innan dess blir det ingen op. Och på mottagningen när vi låg inne så sa de att operation troligtvis blir efter jul om inte något händer innan. Blir dock fundersam över det. På akuten var det tal om akutop och nu väntar man till efter jul...? Förstår ej riktigt. Ska nog ringa dom faktiskt!

Han mår dock bra nu. Pigg glad smärtfri som vanligt. Hoppar och har sig (och jag tror bråcket ska ploppa upp igen av allt hoppande!!).
  • AndreaBD

Jag har själv haft ljumskbråk som barn (som 5-åring) och min dotter hade det (på båda sidor) som 4-åring. 

Det är en liten operation, men det är ju ändå på buken. Så man kan ha lite ont, jag minns att jag hade ont. Men min dotter klarade det väldigt bra. Kanske bättre mediciner nuförtiden. Hon ville faktiskt följa med samma kväll på påsk-brasa och eftersom hon verkligen ville, så tog pappa henne i sittvagn. Hon tog det väl lite lugnt fortfarande nästa dagen, men sedan var det inget mer problem.

• AndreaBD

Jag kommer inte ihåg detaljer så som tid. Det är 20 år sedan med dottern också. 

• Anonym (Exo)
    AndreaBD skrev 2020-11-26 22:50:05 följande:

Jag har själv haft ljumskbråk som barn (som 5-åring) och min dotter hade det (på båda sidor) som 4-åring. 

Det är en liten operation, men det är ju ändå på buken. Så man kan ha lite ont, jag minns att jag hade ont. Men min dotter klarade det väldigt bra. Kanske bättre mediciner nuförtiden. Hon ville faktiskt följa med samma kväll på påsk-brasa och eftersom hon verkligen ville, så tog pappa henne i sittvagn. Hon tog det väl lite lugnt fortfarande nästa dagen, men sedan var det inget mer problem.

Tack.

Vad skönt att höra att hon fixade det så väl dottern din.

Mest fundersam nu över att de väljer och vänta med operationen till typ januari februari. Jag fick för mig det behöver åtgärdas relativt snabbt.
Svar på tråden Ljumskbråck barn någon som har erfarenhet?