• Stina M

Babysim?!

Ja hur gör man egentligen på babysim? Sån där "vattenblöja" eller vad har dom på sig *skratt* Har ju noll koll... Vad får man göra med barnen... nån som kan förklara lite för mig...

• Svar på tråden Babysim?!
  • ladyS

Barnen lär sig att dyka och kunna simma upp till vattenytan, hålla andan och om man går tillräkligt länge så ska dom kunna lära sig att simma.

• ladyS

Badbyxorna kan man oftast köpa genom dom och ser ut som vanliga badbyxor fast med plast på insidan av båda tygerna.

• Tesan81

haha ska börja på babysim i morgon

• Plumsan

Du kan välja mellan badblöja och badbyxa. När vi simmade så hade vi badbyxa.
    Ja, det finns alltid en instruktör på plats som visar vad man ska göra på det aktuella passet och så försöker man göra samma saker. Man håller barnet på olika sätt, barnet hoppar från basängkant och så småningom dyker barnet. Men framförallt har man det jätteroligt med sitt barn och man gör definitivt inte det man inte vill göra eller tycker är oteckt!

• Stina M

låter bra... vad ni är kloka
    ska börja nu på onsdag, längtar riktigt mycke. Badkaret är inte så stort ju...

• Mirimaxx
    En fråga.. När kan man egentligen börja åka o bada med sin bebis? Melvin blir 2 månader i veckan... Är det för tidigt att börja till helgen?
    // Jennie (JMA80)
  • seglare

Miramaxx: har du tänkt åka till en vanlig simhall? Om det är så, så är det för tidigt, dels för att det inte är tillräckligt varmt (ska vara 34 grader) och att det är alldeles för mycket klor.
    Om det inte är till en vanlig simhall utan till babysim så kan du absolut åka, det ända man ska tänka på är att naveln har läkt och att barnet är friskt.

• ladyS

Man kan åka och bada med tvåmånaders bebis på en varmvattensbassäng (minst 32 grader) eftersom dom lätt blir kalla. Babysim rekomenderar dom dock att barnet ska väga minst fyra kilo och vara stadig på huvudet. Min dotter började vid tre månaders ållder.

• ladyS

Det finns bassänger som är barnanpassade med lite klor och varma. I Gbg finns tex åby-badet.

• anna68

Mirimaxx: Jag tror inte alls att det är för tidigt att börja bada med din bebis...jag antar att du tänker hålla dig i barnbassängen, och det går alldeles utmärkt!

• seglare

en annan sak som man ska tänka på innan man börjar med "babysim" är att vänja barnet hemma vid rätt temperatur.

Ett annat tips för att slippa förkylningar är att inte duscha barnet efteråt, i sådan fall är det bättre att ta det hemma. Jag brukar ta på min son kläderna direkt efter att jag tagit upp honom ur vattnet. Sen får han mat och därefter slocknar han och sover ett par timmar.

Man ska inte heller duscha barnet innan utan bara torka det med en våtservett i rumpen.

• Mirimaxx

Jättetack för era svar.. ska ta reda på vad det är för temperatur i barnbassängen där jag tänkt gå.

// Jennie (JMA80)
  • anna68

Seglare: Förklara hur man slipper förkylningar genom att låta bli att duscha barnet efteråt?? Såg att du läste till läkare...förkylningar orsakas väl av virus,så vitt man vet??!
    Tror inte man ska låta bli att duscha barnet efteråt - kloret vill man ju ha bort!

• anna68

Seglare: såg att man enligt dig slapp förkylning om man duschade hemma hmm, intressant...

• seglare

ja det jag menar är att man, genom att undvika nedkylning, kan slippa förkylningar.

Babysimmet är en kraftansträngning för ett barn och om barnet utsätts för nedkylning efteråt är det mer mottagligt för virus etc.

Barnet utsätts för nedkylning då det får ex. får stå i kö till duscharna, samt då man kanske passar på att duscha av sig själv, vilket medför att barnet får vänta under tiden. Dörrar öppnas och stängs, vilket medför ett drag samt att man går genom olika tempererade utrymmen.
    Då barnet är vått ska man tänka på att nedkylning går snabbare än när det är torrt.

Jag gav enbart tips efter det jag har fått höra av det babysim jag går på, samt egna erfarenheter.
    Där vi går på babysim är poolen inte lika starkt klorerad som vanliga simhallar, men visst är det viktigt att få bort kloret i båda fallen. Man får helt enkelt väga för- och nackdelar mot varandra och ta sina egna beslut.

Hoppas det var tillräckligt bra förklarat för att du ska förstå vad jag menar, Anna68.

• MuminMy

Jag har haft både simblöja och badbyxor - fördrar nog badbyxa. Det finns billiga på t.ex. lindex och de är helt okej den första tiden. När barnet ska börja lära sig hitta balans i vattnet och simma kan det dock vara bra att investera i en tät simbyxa som är godkänd för babysim typ gumpy, kushies, auquanappies eller Iplay - i alla fall enligt de "experter" jag varit i kontakt med, detta för att de godkända byxorna inte ändrar barnets flytegenskaper.

Det är väldigt ovanligt med olyckor i bassängen

Vi började när vår son var 8 veckor och vägde strax över fyra kilo, han älskar att bada. Det är dock viktigt att man fortsätter även när kursen är slut, vi hade ett baduppehåll över jul- och nyår på ca 2 månader och sedan var det lite tufft att komma igång igen...

Inför de första dyken skulle jag rekommendera ett par simglasögon, det är skitfräckt att se barnet under vattnet!

Du kan läsa massor om babysim på t.ex.www.babysim.org eller  http://www.babysim.com/

Lycka Till!

/my - sjalmamma och effellare
Svar på tråden Babysim?!