• Thu 19 Nov 2020 16:44
    5620 visningar
    59 svar
    59
    5620

    När hade ni äggplock?

    Hej

    Jag och min man ska göra vår första ivf-bandling nu och jag ska börja ta sprutorna imorgon (sjukt nervös). Jag undrar vilken dag efter sprutstart ni som gjort detta tidigare har fått göra äggplock?

    Jag ska ta sprutan Menopur 225 till en början. Äggplock och ev återföring kommer ske på Carl von Linné i Uppsala.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden När hade ni äggplock?
  • Thu 19 Nov 2020 18:37
    #2
    Anonym (D) skrev 2020-11-19 18:02:03 följande:

    Hej! Spännande! Det kommer kännas mycket bättre så snart ni kommit igång med sprutorna. För mig har plocken skett mellan sprutdag 14-17. Men för vissa sker det redan på dag 10. Stort lycka till!


    Tack för svar! Hur går det för dig, kämpar du fortfarande eller har du fått ett efterlängtat plus?

    Ja det är väl som du säger att nervositeten lägger sig men just nu har jag svårt att slappna av. Förväntansfull och rädd för resultatet på samma gång. Är sjuksköterska så injektionerna borde inte vara några problem men en helt annan sak att sticka sig själv.. Får hoppas att allt flyter på med allt!
  • Fri 20 Nov 2020 07:58
    #5
    Anonym (D) skrev 2020-11-19 20:27:22 följande:

    Ja, kan tänka mig det! Bra med liknande erfarenhet ändå. Tyvärr kämpar jag fortfarande trots många insättningar utan plus (men för de flesta går det snabbare!). Har dock en bra känsla inför nästa behandling! Hoppas det går bra för oss båda!


    Tråkigt att det inte har gått för dig ännu men får verkligen hoppas på nästa behandling! När drar du igång igen?
  • Fri 20 Nov 2020 08:01
    #6
    EllaLo skrev 2020-11-19 21:05:26 följande:

    Hej!

    Jag är också precis igång med min första ivf behandling! Jag kommer ha äggplocket på dag 13 räknat efter första sprutan.

    Förstår din känsla med sprutorna men lovar dig att det släpper när du har kommit igång!

    Lycka till!! :)


    Åh vad spännande! Är det äggplock snart för dig nu då? Hoppas ni får ut många fina ägg. Min nervositet för sprutorna har lagt sig lite, det löser sig. Nu är jag mer nervös för att vi inte kommer ha några mogna ägg alls, alltid ska man oroa sig för nåt..
  • Fri 20 Nov 2020 19:20
    #9
    EllaLo skrev 2020-11-20 09:24:34 följande:

    Ja på måndag till och med!!

    Det var jag också orolig över haha, jag upplevde inget molande heller så jag trodde inte att det fungerade alls! Dessutom har jag en låg dos på 112,5 gonal-f men vid första VUL kunde man se 26 äggblåsor, dock i olika storlekar från 1mm - 20mm. Nu på andra VUL va det färre men mer jämnstora! :)

    Kul att följas åt ner vi ligger rätt lika :D!


    Så spännande, längtar också tills jag får en tid! Även om jag hört att äggplock inte är världens trevligaste upplevelse..

    Okej, mig har de ordinerat 225 Menopur (de ordinerade 150 först men ändrade sig sedan av någon anledning) så antingen är det bra eller så blir jag överstimulerad. Nu har jag fått tid för första ultraljudet i alla fall. Det blir på torsdag nästa vecka.

    Jättekul att kunna följas åt! Du får uppdatera hur pocket gick sen :)
  • Fri 20 Nov 2020 19:22
    #10
    Anonym (D) skrev 2020-11-20 13:12:37 följande:

    Tack! Yes, det gäller att kunna se framåt och samtidigt inte bli för stressad i den här världen. Jag drar igång med sprutor i januari troligtvis, känns som en evighet bort men det kunde ju varit värre :) Stort lycka till med första sprutan ikväll! Det kommer gå galant. 


    Ja verkligen, det är en evig väntan detta med att skaffa barn, inte alls så lätt som man trodde. Hoppas att allt går bra för dig och att den behandlingen lyckas!! Tack, snart ska den tas :)
  • Sat 21 Nov 2020 21:52
    #12
    EllaLo skrev 2020-11-21 10:52:00 följande:

    Har hört både och, positivare och mer negativa upplevelser. Har spolat äggledarna och det va heller ingen höjdare...Men de får ge mig allt man kan få i smärtstillande och lugnande väg så hoppas på att man kan härda!

    Dosen du fick tycker jag ändå att man läser att många får! Jag tror jag fick låg dos pga min PCOS.

    Spännande då gör du VUL på sprutdag 7? Hur gick sprutorna igår förresten? :)


    Man klarar av mer än man tror, tur att man får smärtstillande och lugnande i alla fall.

    Ja det borde blir vul på dag 7, ska bli spännande att se om det hänt nåt där inne! Det har gått bra med sprutorna men jag föredrar ju att sticka andra om jag ska vara ärlig :)

    Hur mår du nu, några biverkningar av sprutorna?
  • Sun 22 Nov 2020 20:26
    #15
    EllaLo skrev 2020-11-22 13:17:21 följande:

    Skönt att det gick bra! Ja men så är det ju, har också arbetat i vården fast som uska :)

    Tyvärr så har jag det, trodde jag kom undan biverkningar men hela natten till igår, hela lördagen och även idag fm har jag haft migrän... har även ont i bröstvårtorna men det är ju ingenting i jämförelse. Längtar till äggplock nu så hormonerna lugnar sig lite förhoppningvis!


    Jasså, men du slipper vara i vården nu i corornatider? Jag arbetar inte som Ssk längre utan har ett administrativt jobb sen ett år tillbaka men nu gör arbetsgivaren allt för att få mig att gå ut på vårdavdelning igen. Kan ju säga att jag är väldigt osugen på det, speciellt nu när vi påbörjat ivf!

    Usch vad jobbigt, hoppas att allt går över när äggplocket väl är gjort. Stort lycka till imorgon, hoppas ni får ut massa fina ägg. Uppdatera gärna efter pocket om du orkar. :)
  • Mon 23 Nov 2020 19:31
    #17
    EllaLo skrev 2020-11-23 12:39:52 följande:

    Studerar just nu så jag slipper! Arbetade med covid patienter när det bröt ut och det hade aldrig gått att rodda ivf biten + samma arbete idag!

    Fick ut 6 ägg, 4 mogna så va väl verkligen inte det bästa.. men hoppas ett är ett guldägg och något som klarar sig till frysen iallafall :)


    Nej det är svårt, jag har ett ganska fritt jobb nu och en väldigt förstående chef vilket känns jätteskönt.

    Får hoppas att alla fyra blir befruktade och att ditt guldägg finns där!! Hur var äggplocket, bättre eller sämre än vad du trott?

    Imorgon ska jag ta blodprov för att de vilken dos jag ska fortsätta med. Får hoppas att det hänt något där inne :)
  • Tue 24 Nov 2020 20:21
    #19
    EllaLo skrev 2020-11-23 20:25:05 följande:

    Hoppas verkligen på det! :)

    Upplevelsen i det hela va bra med personal, info och omhändertagande osv men första sticken va ingen trevlig upplevelse alls... Men det gick över så fort allt va klart, haft mindre värk efter än mensvärk!


    Skönt att det kändes okej ändå! Hur har det gått, har du fått planerad tid för insättning? :)
Svar på tråden När hade ni äggplock?