• Thu 19 Nov 2020 18:00
    1081 visningar
    5 svar
    5
    1081

    Cysta på äggstocken

    Hej! 

    Jag väntar på att göra en ny IVF-behandling, troligtvis i januari. På senaste ultraljudet sågs en cysta på ena äggstocken, och den måste tydligen gå tillbaka innan jag kan påbörja stimulering. Någon som har erfarenhet av det här? Hur snabbt brukar de försvinna? 

  • Svar på tråden Cysta på äggstocken
  • Anonym (Posit­ivitet­en)
    Thu 19 Nov 2020 18:31
    #1

    Hej! Jag var med om samma sak precis. Jag väntade två cykler. När jag fick senaste mensen så anmälde jag att den kommit och de hade plats för oss att börja ivf. Jag behövde göra ett ultraljud först för att se om den var borta. Det var den inte.. den var ca 30 mm stor. Fick påbörja behandlingen och de sa om den inte är borta om ett par dagar ska de punktera den. Den var kvar och skulle punkteras. Det var ingen äggblåsa som de trott utan en cysta med gammalt blod.. nu är den punkterad och jag väntar på äggplock imorgon????

  • Thu 19 Nov 2020 20:22
    #2
    Anonym (Positiviteten) skrev 2020-11-19 18:31:37 följande:

    Hej! Jag var med om samma sak precis. Jag väntade två cykler. När jag fick senaste mensen så anmälde jag att den kommit och de hade plats för oss att börja ivf. Jag behövde göra ett ultraljud först för att se om den var borta. Det var den inte.. den var ca 30 mm stor. Fick påbörja behandlingen och de sa om den inte är borta om ett par dagar ska de punktera den. Den var kvar och skulle punkteras. Det var ingen äggblåsa som de trott utan en cysta med gammalt blod.. nu är den punkterad och jag väntar på äggplock imorgon????


    Tack för svar! Vad bra att det löste sig och vad spännande med äggplock imorgon! :) Hur punkterade de den? På samma sätt som vid äggplock? Och gjorde det ont? 
  • Anonym (Posit­ivitet­en)
    Fri 20 Nov 2020 08:23
    #3
    anonymonymous skrev 2020-11-19 20:22:56 följande:

    Tack för svar! Vad bra att det löste sig och vad spännande med äggplock imorgon! :) Hur punkterade de den? På samma sätt som vid äggplock? Och gjorde det ont? 


    Det gick till på samma sätt som äggplock. Jag fick dock bara lite lokalbedövning. Det kändes men var helt okej. Det tog dock 30 minuter för det var så trögflytande.

    Ett par dagar efteråt var jag på ultraljud för att kolla äggblåsor och då var jag öm när ultraljudsstaven nuddade det stället där cystan varit.
  • Fri 20 Nov 2020 13:14
    #4
    Anonym (Positiviteten) skrev 2020-11-20 08:23:40 följande:
    Det gick till på samma sätt som äggplock. Jag fick dock bara lite lokalbedövning. Det kändes men var helt okej. Det tog dock 30 minuter för det var så trögflytande.

    Ett par dagar efteråt var jag på ultraljud för att kolla äggblåsor och då var jag öm när ultraljudsstaven nuddade det stället där cystan varit.
    Tack för förklaring! Bra att det går att ta bort dem relativt smidigt ändå. Hur gick äggplocket idag? Håller tummarna för dig!
  • Anonym (Posit­ivitet­en)
    Fri 20 Nov 2020 13:56
    #5
    anonymonymous skrev 2020-11-20 13:14:44 följande:

    Tack för förklaring! Bra att det går att ta bort dem relativt smidigt ändå. Hur gick äggplocket idag? Håller tummarna för dig!


    Det gick bra. De tog hand om oss väl. De fick ut 12 ägg, så nu får vi vänta och hoppas på det bästa ????De hittade en cysta till under plocket. Blev diagnostiserad lindrig endometrios, men det ska inte vara någon fara med den cystan så läkaren.

    Kan ju tillägga att i september när vi var på det första besöket och de upptäckte den först så trodde de att det var en gammal äggblåsa som inte försvunnit. De sa att de brukar i så fall försvinna efter ett par menscykler.

    Hoppas att din är borta tills i januari när ni förhoppningsvis får starta!! Håller tummarna!!
Svar på tråden Cysta på äggstocken