Inlägg från: got |Visa alla inlägg
  • got

    Förknippar ni namnet ”Sigge” med ett djur?

    Haha, min son heter Sigge. Han är 8 år och jag kan inte räkna alla gånger vi har fått höra att någon känner en hund eller en katt som heter så. Det finns dessutom en hästbok- serie som handlar om hästen SIgge. Vi får också frågan om vad han heter egentligen: Sigvard eller Sigurd, men vi har döpt honom till SIgge.

  • got
    emeliiiiiie skrev 2020-11-19 21:51:45 följande:

    Tack för alla svar, verkar vara lite blandat men många verkar förknippa namnet med ett djur. Blir att fundera ut ett annat namn :)


    Fast om ni gillar namnet så kör på det! När man väntar, speciellt sitt första barn, så tänker man så oerhört mycket på namnet och att det ska passa men när väl barnet väl är fött så kommer det vara ert barns namn i första hand och du kommer inte bry dig det minsta ifall någon säger att de känner en hund som heter så. Som någon annan sa, Molly är ett vanligt hundnamn men jag tror inte att någon tvekar på att döpa sin dotter till det...

    Jag tycker, personligen, att det är onödigt och lite gammeldags att döpa ett barn till ett namn som aldrig används utan man användes dess smeknamn hela livet. Vi hade ingen koppling till någon Sigvard eller Sigurd, därför kändes det inte aktuellt att döpa vår son till det. Hade vi däremot haft en älskad släkting som hette så kanske det hade blivit vår sons dopnamn.

    Hursomhelst, andra männsikor bryr sig inte speciellt mycket om ens barns namn, om man inte frågar om deras åsikt dvs. 
  • got
    emeliiiiiie skrev 2020-11-28 08:04:56 följande:

    [quote=80776699][quote-nick]got skrev 2020-11-19 19:01:56 följande:[/quote-nick]Haha, min son heter Sigge. Han är 8 år och jag kan inte räkna alla gånger vi har fått höra att någon känner en hund eller en katt som heter så. Det finns dessutom en hästbok- serie som handlar om hästen SIgge. Vi får också frågan om vad han heter egentligen: Sigvard eller Sigurd, men vi har döpt honom till SIgge.[/quote

    Är det jag är lite orolig för, tror jag skulle bli less på sådana kommentarer. Men fantastiskt gulligt namn är det!


    Det hände i princip bara när han var liten och som jag skrev innan så är det typiskt sådant som man funderar på innan man har sitt barn. När barnet väl är fött är ett par sådana kommentarer helt ointressanta.
  • got
    Phalaenopsis skrev 2020-11-21 18:50:52 följande:

    Snabbtest för namn:
    "Sigge, vill du gifta dig med mig?"
    "Jag föreslår att vi utnämner Sigge till ny koncernchef!"
    "Välj Sigge till ny justitieminister!"

    Funkar inte ovanstående bör man välja ett annat namn.

    Men ni kan ju välja Sixten, Sigurd eller Sigvard och sedan kalla honom för Sigge så mycket ni vill. Så länge det finns ett väl fungerande namn att falla tillbaka på vid behov.


    Fast det där tror jag inte är lika viktigt nu som förr, att ha ett "propert" namn. Jag förstår vad du menar, själv känne rjag  kanske spontant större förtroende för en Carl som justitieminister än en Kosmos men när det väl gäller så tror jag inte att speciellt många bryr sig. Jag tror inte att kommande generationer, som är uppväxta med kompisar som heter Tindra, Sigge, Lou och Charlie, kommer att lägga någon större vikt vid auktoriteters förnamn. 
Svar på tråden Förknippar ni namnet ”Sigge” med ett djur?