• Anonym (Mamma)

    Blindtarmen barn?

    Min dotter på snart 10 har de senaste dagarna haft ont i magen och haft svårt att sova. Hon har haft ont på höger sida där man brukar säga att blindtarmen sitter. Ingen smärtvandring. Hon har gått lite framåtböjd och helst legat still under dagen. Hon har förnekat smärta mer än när hon springer och hoppar. Hon har inte mått illa, inte kräkt. Haft lite dålig aptit men ändå ätit.

    Nu, de senaste 3 timmarna tycker hon att smärtan släppt helt men febertermometern visade 39,5 grader. Jag är så orolig att det är blindtarmen.

    Hur var det för era barn? Hon verkar inte ha super, superont men det besvärar ju uppenbarligen henne.

  • Svar på tråden Blindtarmen barn?
  • Långbenopluto
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-22 09:11:18 följande:
    Men jösses. Givetvis är jag rädd om mitt barn och åker om det krävs. Men jag tycker absolut inte att man ska åka iväg till akuten bara för att.

    Hon vaknade efter en hel natts sömn feberfri och glad, utan ont. Så det var förmodligen magknip, gaser eller något liknande och ingen fara alls.
    Nä, du är en oansvarig mamma, jag sitter med hakan nere.....
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-22 09:11:18 följande:

    Men jösses. Givetvis är jag rädd om mitt barn och åker om det krävs. Men jag tycker absolut inte att man ska åka iväg till akuten bara för att.

    Hon vaknade efter en hel natts sömn feberfri och glad, utan ont. Så det var förmodligen magknip, gaser eller något liknande och ingen fara alls.


    Man får inte hög feber av gaser i magen. Det får man av infektioner och inflammationer. Matförgiftning kan också ge feber. Från 1177.se:

    Kontakta genast en vårdcentral eller jouröppen mottagning om barnet har ett eller flera av följande besvär:

    Barnet har både ont i magen och andra symtom, till exempel feber, svullnad i ljumsken, ont i pungen, svart och löst bajs eller bajs som innehåller färskt blod, mer än bara enstaka strimmor.

    Barnet har ont i magen som är tydligt svullen, och varken bajs eller gaser kommer ut.

    Barnet är trött och medtaget av smärtorna.

    Smärta som inte går över, blir kraftigare, är mycket intensiv eller verkar flytta sig mot ena sidan.

    Barnet har ont i tydliga intervaller.

    Barnet har mycket ont på ena sidan av magen.

    Barnet har magont och sveda när hen kissar.

    Om det är stängt på vårdcentralen eller den jouröppna mottagningen, sök vård på en akutmottagning.

    Jag hoppas att du förstår allvaret i att du inte kontaktade vården igår.
  • Anonym (Juli)

    Glömde skriva: kontakta genast vården, beskriv händelseförloppet och fråga hur de tycker att ni ska göra, alternativt åk in akut och få henne undersökt genast. Lämna absolut inte dottern ensam.

  • Anonym (Mamma)

    Jag har bokat en tid på helgmottagningen nu så ni kan lugna er. Hon är dock feberfri och leker. Men vi ska kolla upp för säkerhets skull.

  • Anonym (Mamma)

    Jag tycker det är väldigt svårt och avgöra. Har alltid hört att är det blindtarmen kräks du och det blir liksom aldrig bättre, utan då gör det bara ondare och ondare. Har den spruckit borde hon vara sämre idag efter så många timmar?

    Jag har själv aldrig varit sjuk på ett sätt som krävt vård mer än typ... Halsfluss och öroninflammation. Så jag vet inte riktigt.

  • Anonym (Juli)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-22 10:51:51 följande:

    Jag tycker det är väldigt svårt och avgöra. Har alltid hört att är det blindtarmen kräks du och det blir liksom aldrig bättre, utan då gör det bara ondare och ondare. Har den spruckit borde hon vara sämre idag efter så många timmar?

    Jag har själv aldrig varit sjuk på ett sätt som krävt vård mer än typ... Halsfluss och öroninflammation. Så jag vet inte riktigt.


    Vad bra att ni får det kollat. Jag kan varmt rekommendera 1177.se. Vi kollar oftast upp saker med barnens hälsa där. Känner vi inte att vi får svar där ringer vi 1177.
  • Whitehorse1979
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-22 10:48:14 följande:

    Jag har bokat en tid på helgmottagningen nu så ni kan lugna er. Hon är dock feberfri och leker. Men vi ska kolla upp för säkerhets skull.


    Du kan aldrig veta.
    Magen: det kan vara så himla mycket.

    Man får inte feber för att man har gaser.
    Det fattar ju vemsomhelst.

    Jag åkte in akut med svår smärta i höger sida av magen.
    Kan säga att diagnosen jag fick hade ingen gissat då den alltid sitter på vänster sida och all vårdpersonal efter det har förvånats över detta.
  • Anonym (Mamma)

    Urinvägsinfektion visade proverna idag. Så hon fick en antibiotikakur. Hon har haft uvi förr men det har inte visat sig såhär riktigt med ont i magen och feber.

  • Avenia
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-22 10:51:51 följande:

    Jag tycker det är väldigt svårt och avgöra. Har alltid hört att är det blindtarmen kräks du och det blir liksom aldrig bättre, utan då gör det bara ondare och ondare. Har den spruckit borde hon vara sämre idag efter så många timmar?

    Jag har själv aldrig varit sjuk på ett sätt som krävt vård mer än typ... Halsfluss och öroninflammation. Så jag vet inte riktigt.


    Man kan också ha inflammation i blindtarmen som går tillbaka.
  • Avenia
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-22 14:21:48 följande:

    Urinvägsinfektion visade proverna idag. Så hon fick en antibiotikakur. Hon har haft uvi förr men det har inte visat sig såhär riktigt med ont i magen och feber.


    Åh vad bra att ni fick reda på orsaken. Sånt kan utvecklas till njurbäckeninflammation så smärtor i magen i samband med feber ska man alltid kolla upp.
  • Anonym (Mamma)

    Tack för era svar i alla fall. Nu ska vi bara mysa och ta det lugnt resten av kvällen.

Svar på tråden Blindtarmen barn?