Friger skrev 2021-10-07 21:37:59 följande:
Nja, Nordpool fungerar inte som en sådan börs... Inte alls faktiskt. Det är jättestor skillnad. Skillnaderna i el-pris har inget med robothandel att göra.
Det beror på att nätet vilar på sitt yttersta. Nästa steg i kedjan är ransonering.
Då skulle man ändå kunna skruva upp produktionen ordentligt momentant nu. Du kan likna det med att du samlar ved för vintern. Du behöver 20m3 för att klara en normalvinter. Du har 17m3 när vintern startar, du borde ha 25-30 m3. Du har ingen omedelbar kris och du kommer att klara vintern. Men vintern kan bli mer eller mindre rolig beroende på hur kall den är.
Priset handlar helt enkelt om att få ner förbrukningen så att gasen räcker över vintern. Det får helt enkelt inte ta slut. Skulle den ta slut så skulle folk börja dö i drivor. Men så kommer det inte att bli. Man kommer att ransonera el om det krävs så att den räcker vintern ut. Men bra för ekonomin är det ju inte.
Sverige och Norge säljer el som vi inte vill sälja pga att man inte får undanhålla reserver i systemet.
Det behövs ju inte robotar för att köra sönder en marknad/börs, enbörs och marknad har många fördelar, men det finns också nackdelar
Jag tror jag nämnde - och kanske länkade till - ett fenomen på den tyska elmarknaden där det såldes till högt pris (satte marginalpriset) och köptes till lågt pris med olika utländska elbolag varvid konsulmentpriset och vinsterna pressades upp utan att någon el varken exporterades eller importerades.
Jag tror att jag också nämnde just det att elmarknaden som den fungerar inte gynnar långsiktig sparsamhet, vilket du också bekräftar nu.