Tom Araya skrev 2025-08-09 15:19:17 följande:
Inget av det du räknar upp uppstår ur tomma intet och den stora och grundläggande skillnaden mellan nuläget och hur det var för 10-20-30 år sedan ligger i förhållandet mellan jämn och stabil kraft som kärnkraft, vattenkraft mm och kraft som fluktuerar med vädret.
Sedan kan man p.g.a. sin politiska agenda försköna det genom att säga att det inte var "antalet barn" orsakade de högre kostnaderna.
Jag vet inte om det är din politiska agenda som får dig att försöka övertyga andra eller om du är korkad nog att själv gå på detta.
Det varierande priset kommer från marginalprissättningmodellen.
Det under 2010-talet åga elpriset kommer från billigare produktion från vind och solkraftverk.
Det höga elpriset efter pandemin och det ryska anfallskriget mot Ukraina kommer från att elpriser var direkt kopplade till fossila energipriser och det var brist på gas och olja.
Nya överföringskablar till kontinentala Europa behöver balanstjänster om de faller från eller om stora delar av nät och produktion faller från.
De ansvariga icke-politikerna för balanstjänster uppger att det främst är det höga priset för energi och behovet av nya balanstjänster nämda ovan och inte sol och vindkraftverk som drivit upp kostnaden för balanstjänster.
Till skillnad från uppgifter som kommer från epoch times, swebbTv och andra av alterntiv-högerns propagandakanaler är mina uppgifter hämtade från trovärdiga icke-politiska källor.
Självklart är jag så dum i huvudet att jag tror på de icke-politiska källorna och opartiska trovärdiga uppgiftslämnare istället för konspirationsteoretiker och andra med politiska agenda.
Vilka tror du på Tom? Inte de jag tror på