Av någon underlig anledning avslutades vid ett inköpstillfälle inte min betalning korrekt, så jag gick hem med varor för runt 800 kr. som jag alltså var övertygad om var betalade för. Skall här betona att jag också, precis som ts, är en 100% ärlig och noggrann kund, som är angelägen att alltid göra rätt för mig och definitivt inte stjäla. Nåväl, vid nästa inköpsrunda kunde jag plötsligt inte få ut någon scanner och begav mig då till kundtjänst, som till min fasa snabbt kunde upplysa mig om att jag inte betalat sist jag handlade hos dem (vilket jag gör flera gånger i veckan!). Otroligt pinsamt alltihop och jag bad förstås om ursäkt och sa att jag givetvis genast ville betala min skuld.
De var - tvärtemot vad jag förväntat mig - mycket vänliga och förstående och försäkrade mig att det inte var någon fara, utan att detta händer kunder då och då. Skönt, för jag skämdes som tusan och bara väntade på att det skulle bli polisanmälan av det hela! Jag betalade min skuld, de försäkrade att det inte var något jag behövde oroa mig för och en ny inköpsrunda kunde inledas med scannern i högsta hugg. Jag tänkte att nu har de ögonen på mig och jag lär väl råka ut för ständiga avstämningar ett bra tag framöver - men förvånande nog blev det inte så, varken då eller under det par månader som nu förflutit sedan mitt pinsamma missöde.
Jag har nu lagt det där bakom mig och även övertygat mig själv om att de nog ändå förstod att jag inte hade oärliga avsikter i och med att om jag verkligen velat sno en kundvagn full med varor, hade jag ju aldrig bemödat mig att scanna in alltihop, påbörja betalning för att sedan dra därifrån - och slutligen återvända efter några dagar. En snattare hade ju bara fyllt vagnen och oberörd gått ut från butiken. Antar jag.
Summa summarum: Ta det lugnt, andas ut och försök lägga det bakom dig. Världen gick inte under och du kommer kunna fortsätta handla som förut. Det är i alla fall så jag tänker utifrån vad som hände mig.
Lycka till!