• Anonym (......)

    Mina barn kan inte leka själva

    Har två barn på 6 samt snart 4 år. De kan inte leka själva alls i stort sett. Den lilla är något bättre på det men den stora kan inte. Vi ska roa han direkt från det att han kommer hem från skolan å sen hela helgerna.

    Jag älskar att vara med barnen å leka med dem men inte hela tiden. Har både heltidsjobb och hus att sköta med med allt vad det innebär. Jag vill att de ska leka själva för få får de ha lite fantasi osv och barn måste ju kunna ha tråkigt med. Så nånstans måste jag göra fel.

    Skulle vilja få råd och tips hur jag vänder det

  • Svar på tråden Mina barn kan inte leka själva
  • Anonym (I)

    Håller med en föregående talare. Skulle det inte gå om du sätter igång dem med en aktivitet, tex att rita. Att du säger fortsätt nu med detta en stund så kommer jag senare. Sen om de slutar så får de väl ha lite tråkigt. fantasin kommer väl igång om de får ha lite tråkigt. 

  • Vanessa89
    Anonym (J) skrev 2020-11-22 10:44:46 följande:

    Menar precis det jag skriver. Nu blir jag väldigt nyfiken på vad du tror björntjänst betyder?


    Haha, mitt fel! Jag har hela tiden trott att ordet björntjänst betyder välmenad tjänst. Ber om ursäkt och tack för lärdomen.
  • Anonym (I)

    Björntjänst betyder väl att man menar väl men att det blir tvärtom 

  • Anonym (LenaSleva)

    Ett av mina barn är usel på att sysselsätta sig själv. Blivit bättre nu när hon kan läsa, för hon kan ta fram en tidning eller bok. Hon kan tänka sig att fixa med något själv om jag är i samma rum. Hon kan sitta och pyssla vid köksbordet tex när jag lagar mat.

  • Tecum
    Anonym (J) skrev 2020-11-22 10:34:23 följande:
    Har du aldrig låtit dom leka själva när de var mindre? Blir ju lätt såhär då. Man gör barn en björntjänst när man hela tiden ser till att sysselsätta dom när dom är små.
    Ja jag känner igen det från mina syskonbarn och i viss mån barnbarnet. Föräldrarna är snälla och vill göra allt för barnen och har svårt att säga ifrån. Och då blir det såhär.
    Man måste säga ifrån redan i tidig ålder förhärda sig mot tjat och våga lämna barnet när det tjurar. Så TS måste förklara att hon inte har tid och stå för det.
  • fjanten

    Det är väl bara att säga att man inte kan/vill leka just nu, för man vill/behöver vila, dricka kaffe, städa, laga mat eller vad det nu är? Barn dör inte av att ha tråkigt ibland, det är tvärtom bra för deras fantasi. Så kan man förstås ge lite förslag ibland, t.ex. "ta fram legot", "rita en teckning, vi ska ju till farmor och farfar imorgon, de älskar ju när du kommer med teckningar" och så vidare.

    Tjat ger jag inte mycket för. Jag har tidigt förklarat för barnen vad tjat är, och vad det ger för konsekvens - då blir det inte alls. (T.ex. om jag sagt att vi kan spela memory efter lunchen, men det blir massa tjat, då blir det inget memory-spel.)

  • Anonym (w)

    Jag tycker att det är onödigt att tänka att du gör fel men barn är olika. Vissa är inte så mycket för att leka själv helt enkelt. Absolut att de dock ska få ha tråkigt ibland och inte ständigt roas dock. Bra förslag från fjanten :)

  • Anonym (asdf)

    Hur funkar det på skolan? Är han beroende av mycket vuxenstöd där med?

    Det barn generellt behöver är vardaglig kärlek och närvaro. Barn mår dåligt om de aldrig får helhjärtad uppmärksamhet eller känner att föräldern egentligen inte vill vilket det lätt blir om man exempelvis försöker/tvingas vara lektant dygnet runt.

    Det finns en metod som går ut på att man varje dag ska leka med sitt barn helhjärtat under 15-30 minuter. Det ska vara lek på barnets villkor (viktigt!) och man ska göra det barnet vill. En förälder orkar ju inte leka helhjärtat med sitt barn 24/7 men en liten stund gör man det. Och då tankar man barnet med kärlek och uppmärksamhet och stärker föräldrabarnrelationen vilket är grunden till allt.

    Jag är ingen expert utan det var en sak jag fick lära mig på en föräldrakurs jag gick. Den har haft bra effekt hemma hos oss.

  • Anonym (Kompisar?)
    Anonym (......) skrev 2020-11-22 08:35:58 följande:

    På helgerna träffar han kompisar men jag skulle vilja att de kan leka själva med. Inte alltid med mig eller pappa eller kompisar. Jag har dem typ alltid runt mig å hör mamma, mamma , mamma hela tiden. Jag tycker det är viktigt att de har tråkigt med eller hur man ska säga. Få lite egna idéer än att jag hela toden ska roa dem.


    Hänger ihop med trygghet och mognad som utvecklar intelligensen.

    Du kanske ska vara mamma 100% tills dina barn känner sig trygga?

    Det är ett solklart tecken på otrygghet, det du beskriver. Fråga vilken barnpsykolog du vill.
  • uska81

    Det jag undrar är vad som händer när du inte leker med barnen? Har du provat och sett vad som händer? Förutom att du hör tjat en stund? Jag är ensamstående till en pojke på 3,5 år. Jag måste ju ofta sköta disk och tvätt och matlagning. Min pojke är otroligt kreativ och fantasirik i sin lek. Han kan tex leka att soffan är en stor lastbil och han packar den full med saker och så kör han och sätter nyckeln i en springa i byrån som står bredvid soffan. Han har fått lära sig att leka ensam ibland när mamma sköter sina bestyr.

    Sen har jag märkt att han vet exakt vilka gäster som brukar leka med honom. Kommer tex faster så hinner hon knappt komma innanför dörren innan han vill leka med henne. Barn är så medvetna om vad vi vuxna gör. Dina barn måste ha lärt sig att dom kan kräva det ifrån dig.

Svar på tråden Mina barn kan inte leka själva