• Anonym (Sara1­2)
    Sun 22 Nov 2020 18:12
    160 visningar
    9 svar
    9
    160

    Hur gör ni över jul?

    Behöver lite rådgivning.

    Hur hade ni gjort.

    Verkar som att jag och min sambo får dela oss över jul för o göra alla nöjda. Vilket betyder att jag inte får vara med min son på julafton. Jag åker till min mamma för o inte göra henne ensam. Min sambo vill gärna träffa hans familj för de var några jular sen. Så hur man än vrider o vänder på det blir det pannkaka. Min mamma kan inte tänka sig o åka någonstans. Hon är väldigt omständig o de känns "elakt" o lämna henne efter typ halva dagen... men då får jag vara utan min son :( .... hur hade ni gjort... ilandsproblem kanske men behöver rådgivning

  • Svar på tråden Hur gör ni över jul?
  • Anonym (Charl­otte)
    Sun 22 Nov 2020 18:22
    #1

    Hade det inte varit corona hade jag erbjudit mamman att komma med till sambons familj och vill hon inte så hade hon fått vara ensam och det hade jag inte haft ett dugg dåligt samvete för. Skulle aldrig prioritera min mamma före mitt eget barn på julafton. Nu blir det ju speciellt iom corona så kanske inte lämpligt men jag hade ändå först och främst valt att vara med mitt barn.

  • Anonym (Fia)
    Sun 22 Nov 2020 18:26
    #2

    Är det någon i din sambos familj som blir ensam ifall han inte firar med dem? Om inte tycker jag det känns självklart att ni firar med bara din mamma. I dessa pandemitider borde ni egentligen fira hemma, med enbart med familjen, men jag tycker att man får göra undantag för dem som annars blir helt ensamma.

  • Anonym (I)
    Sun 22 Nov 2020 18:44
    #3

    Om ni och de ni ska träffa isolerat er i två veckor kan ni naturligtvis fira jul tillsammans. I annat fall får ni fira bara familjen.

    Jag skulle om jag var du oavsett inye spendera hela dagen med din mamma. Ditt barn är viktigare. Och förutsatt att ni alla isolerat er så är det fullt möjligt för henne att fira med er alla. Och i annat fall ska ni som sagt ändå bara fira med de som bor i samma hushåll. Om nu inget radikalt skett med smittspridningen innan dess

  • Anonym (Sara1­2) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 18:52
    #4

    Ja nu är de pandemitider men min sambo släkt är inte så stor. De är bara 3 så då bli vi totalt sex isf. Min mamma är omstöndig o alltid varit o vill ej följa med. Hon tycker de är jättejobbigt o åka bil två timmar. Men de är inte så mkt jag kan göra åt det. Det ska alltid vara på hennes sätt men kan hon inte kompromissa får man ju va halva dagen så jag iaf får vara med mitt barn på kvällen

  • Anonym (I)
    Sun 22 Nov 2020 19:02
    #5
    Anonym (Sara12) skrev 2020-11-22 18:52:31 följande:

    Ja nu är de pandemitider men min sambo släkt är inte så stor. De är bara 3 så då bli vi totalt sex isf. Min mamma är omstöndig o alltid varit o vill ej följa med. Hon tycker de är jättejobbigt o åka bil två timmar. Men de är inte så mkt jag kan göra åt det. Det ska alltid vara på hennes sätt men kan hon inte kompromissa får man ju va halva dagen så jag iaf får vara med mitt barn på kvällen


    Det är ju ganska orimligt att du ni mitt i pandemin skall åka åt varsitt håll och sprida smitta mer än nödvändigt?

    Hans släkt är inte stor? Man ska just nu endast träffa personer inom hushållet? Om ni eller dom bär på smittan är risken att ni sprider smittan till 3-4 personer som i sin tur sprider smittan vidare. För jag misstänker att ni heller inte tänkt isolera er i två veckor efter julafton? Ni kan ju hinna smitta några stycken eftedom man smittar utan symptom.

    Ni får helt enkelt inse att ni antingen får isolera alla familjer innan eller helt enkelt fira själva detta år.

    Inser du vad som händer om alla resonerar som att det är ok att fira för att man bara är några stycken? Smittspridningen över jul lär öka dramatiskt
  • Anonym (NK)
    Sun 22 Nov 2020 19:09
    #6

    Jag tycker det är självklart att ni ska fira hos din sambos familj eftersom det var några jular sen men vara tydliga med att hon är jättevälkommen att följa med. Ingen ska lämnas ensam på julafton men väljer man själv att tacka nej trots en varm inbjudan får man faktiskt skylla sig själv. Klart du ska vara med din son! 

    Vad säger din mamma om saken? Förväntar hon sig att du/ni ska komma? 

  • Anonym (Sara1­2) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 20:14
    #7

    Ja, hon förväntar sig nog att vi ska komma.det är alltid jag som får anpassa mig efter hennes rutiner. Det som stör mig lite ho tar i gen hänsyn till att min sambo också vill träffa sin familj. Att jag skulle vara utan min tvååring skiter hon i så länge hon får som hon vill. Anser att hon är ett barn ibland i vuxenförp. Hade de varit jag hade jag frågat mins barn : hur vill ni göra ? Jag förstår att er sambo oxå har släkt men då hade jag kunnat tänka mig o följa med om jag var gammal o ensam. Men inget sånt alls....

  • Anonym (I)
    Sun 22 Nov 2020 20:16
    #8
    Anonym (Sara12) skrev 2020-11-22 20:14:06 följande:

    Ja, hon förväntar sig nog att vi ska komma.det är alltid jag som får anpassa mig efter hennes rutiner. Det som stör mig lite ho tar i gen hänsyn till att min sambo också vill träffa sin familj. Att jag skulle vara utan min tvååring skiter hon i så länge hon får som hon vill. Anser att hon är ett barn ibland i vuxenförp. Hade de varit jag hade jag frågat mins barn : hur vill ni göra ? Jag förstår att er sambo oxå har släkt men då hade jag kunnat tänka mig o följa med om jag var gammal o ensam. Men inget sånt alls....


    Om vi bortser från pandemin så skulle jag absolut inte fira med din mamma utan med sambons familj. Hon får skylla sig själv
  • Anonym (Sara1­2) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 20:30
    #9

    Ja så känner jag också. Blir nästan så man själv vill bojkotta allt för l inte göra någl besviken samt ens samvete. De handlar om en dag liksom man kan träffas vilken annan dag som helst egentligen

Svar på tråden Hur gör ni över jul?